zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social media voorspellen uitslag het best

13 augustus 2010 - Peilingen op basis van online en social media hebben een grotere correlatie met de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 dan de traditionele peilingen van Maurice de Hond. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit. Het bureau deed zeven peilingen op basis van het aantal online berichten per partij.

De slotpeiling op basis van online media zat dichterbij de uitslag dan de (traditionele en representatieve) slotpeiling van Maurice de Hond. 



Sociale aanwezigheid
In meer dan 8.500 online en social media bronnen werd het aantal berichten geteld waarin partijen genoemd werden. Onder andere nieuwswebsites, weblogs, nieuwsbrieven, discussiefora en social media als Twitter, Hyves en Facebook werden meegenomen in het onderzoek. Het aandeel dat partijen hadden ten opzichte van de overige partijen, werd omgerekend naar zetels. (Voorbeeld: als in totaal 220.000 berichten werden gevonden, waarvan VVD in 44.000 berichten genoemd werd, kreeg de partij twintig procent van de zetels, wat uitkomt op 30 zetels.) 

Peiling online en social media hogere correlatie
De zeven peilingen die Clipit deed, hadden allemaal een minimale correlatiecoëfficiënt van 0,8034 met de peilingen van Maurice de Hond. Naarmate de verkiezingen naderden, werd de samenhang tussen de peilingen groter.
Op 9 juni 2010, de dag van de verkiezingen, deed Clipit op basis van gevonden berichten tussen 2 en 8 juni een laatste peiling. Deze peiling had een correlatiecoëfficiënt van 0,9845 met de uitslag – hoger dan de correlatie die Maurice de Hond met zijn peiling liet zien; hij kwam uit op 0,9770. De peiling van Clipit lag dus dichterbij de uitslag van de verkiezingen dan de peiling van Maurice de Hond.
Ook opmerkelijk: de peilingen op basis van social en online media wijken in meer gevallen af, maar de maximale afwijking van de uiteindelijke uitslag is wel kleiner dan bij de gevestigde orde. Een voorbeeld: Maurice de Hond zat bij de voorspelling van het aantal zetels van de PVV zes zetels naast de uiteindelijke uitslag, Clipit slechts een. 

Revolutie in onderzoeksland?

Net als Jimmy Gilmore (die de uitslagen van de Acadamy Awards allemaal goed voorspelde op basis van social media), zit Clipit er met haar voorspellingen niet ver naast – Clipit zat zelfs dichterbij de uiteindelijke resultaten dan het onderzoeksbureau van Maurice de Hond. Gaat online media traditionele onderzoeksmethoden veranderen? In ieder geval is te zeggen dat er samenhang bestaat tussen de online aanwezigheid van een partij en het stemgedrag van mensen. De analyse van de verkiezingsuitslagen geven weer dat een online mediabeleid gefocust op buzz generatie, een positief effect kan hebben op verkiezingsuitslagen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'VVD heeft beste verkiezingsprogramma'
 Ict in 2010: netbooks, cloud en iPad
 VNO-NCW en MKB-Nederland: zoeken naar stabiele coalitie
 Politieke voorkeur bepaalt mening over collega
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10