zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vertrouwenscrisis bedreigt personeelsbestand

9 augustus 2010 - Een derde van de Amerikaanse werknemers wil een nieuwe baan als die kans zich voordoet, vooral omdat ze het vertrouwen in hun werkgever verloren hebben door de crisis. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte. Deze potentiële uitstroom kan natuurlijk tot grote problemen leiden bij veel organisaties.

Ook het gebrek aan open communicatie door de top en het gevoel oneerlijk of onethisch behandeld te zijn, is voor een groot aantal werknemers reden om uit te kijken naar een nieuwe baan. 



Zorgen
Managers en directieleden maken zich hier grote zorgen over, zo blijkt uit het onderzoek. Ze erkennen meteen dat het herstellen van vertrouwen een essentiële rol zal spelen bij het behoud van personeel. 

Ethiek
Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat werkgevers en werknemers heel anders denken over ethiek. De directie zegt zeker rekening te houden met de gevolgen van hun beslissingen op het ethische gedrag van hun personeel, maar bijna de helft van de werknemers stelt dat steeds meer van hun collega’s onethisch gedrag vertonen. Ook deze kwesties dienen aangepakt te worden willen organisaties niet nog meer geld kwijt zijn aan werving en selectie en niet nog meer waardevolle krachten verliezen.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers in retail en zakelijke dienstverlening krijgen het meeste vertrouwen
 Werknemers denken massaal aan een nieuwe baan
 Talent vertrekt nu vertrouwen toeneemt
 Transparantie en vertrouwen essentieel
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
9-08-2010
 | 
10:43 uur
Frappart nu te vernemen dat er zoveel ondernemers plots met vertrouwen bezig zijn. Janus Kizuna is al vanaf het begin van haar bestaan bezig met verticaal en horizontaal vertrouwen in organisaties.
We meten, we weten en we handelen. En pas de laatste tijd lijken veel managers zich zorgen te maken over het weggelopen vertrouwen ... als het er al geweest is. Want uit onze metingen kwam ook eerder al niet zo'n enorm groot vertrouwen naar boven. Zeker iets voor managers om wat mee te doen, lijkt me zo. Wij werken er al enige tijd in ieder geval, met veel plezier, heel nadrukkelijk mee. Maar (plots) geinteresseerde managers zijn altijd welkom voor meer toelichting.
Wim Hoek - Hoekwerk.nl  |   | 
9-08-2010
 | 
13:39 uur
Vertrouwen en ethiek spelen bij ons mensen altijd op een diepere laag en zijn daardoor moeilijk te traceren.
Het overkomt ons allemaal wel eens dat als iemand je een streek levert, je pas achteraf het gevoel krijgt: ''dat had ik nooit van hem/haar gedacht'' of juist: ''zie je wel dat hij/zij niet te vertrouwen is''.
Er bestaat een indringende methodiek om te verder te kijken naar wat er werkelijk speelt tussen mensen die in een organisatie of team (des-)functioneren.
Dit VerderKijken levert inzichten op die ertoe kunnen leiden dat het vertrouwen tussen mensen weer gaat stromen op respectvolle wijze en problemen/blokkades verdwijnen.
Maandelijks kan op laagdrempelige wijze worden kennisgemaakt met deze vorm van organisatie- of teamontwikkeling in Amersfoort of andere plekken in Nederland.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10