zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
boeken
 

FAQ-boek voor managers

 

9 november 2008 - U kent ze wel, van die momenten waar u als manager niet direct raad mee weet. U moet een confronterend gesprek voeren maar weet niet goed hoe. U wilt de teamgeest versterken, maar krijgt nauwelijks medewerking. Of u bespeurt een negatieve sfeer op de werkvloer en wilt daar wat aan veranderen. Wat het probleem ook is, ú zult het moeten oplossen en liefst zo snel mogelijk.

Het FAQ-boek voor managers biedt dan direct uitkomst. Het is uw persoonlijke adviseur die een concrete oplossing biedt voor uw probleem en u op heldere wijze inzicht geeft in de situatie. 

Praktijk
De 100 vragen in dit boek komen rechtstreeks uit de praktijk en zijn net zo divers als de situaties waarin u zich als manager kunt bevinden - of u nu een doorgewinterde manager bent of pas komt kijken.

Het FAQ-boek voor managers is geschreven door Asha Kalijan, online coach op deze site. De vragen en antwoorden in het boek zijn gebaseerd op praktijkvragen van leidinggevenden die zij in haar rubriek de afgelopen jaren heeft beantwoord.

Het boek is opgedeeld in twee hoofdcategorieën: leidinggeven en persoonlijke ontwikkeling. U krijgt antwoord op de volgende vragen:

Deel 1: Leidinggeven

Veranderingen in de organisatie
1 Er heerst wantrouwen en scepsis na overnames. Hoe herstel ik dat? 14
2 Hoe verbeter ik de productiviteit en structuur na een overname? 16
3 Hoe ga ik om met weerstand bij een aangekondigde reorganisatie? 18
4 Ingezette implementatie leidt tot klachten en stress. Hoe keer ik het tij? 20
5 Reorganisatie zorgt voor boventallige functies. Hoe ga ik hiermee om? 22
6 De cultuur past niet bij de veranderingen. Hoe zet ik cultuurverandering in? 24
7 Hoever ga ik mee in de weerstand bij een herstructureringsproces? 27

Directie en bestuur
8
Het bestuur belemmert mijn functioneren. Wat kan ik doen? 30
9 Hoe kaart ik het functioneren van een onaantastbaar directielid aan? 32
10 Hoe ga ik om met een wispelturige en dominante directeur? 34
11 Mismanagement, werkdruk en ontevreden klanten. Waar begin ik? 36
12 De directeur heeft een verhouding met mijn medewerker. Hoe reageer ik? 38
13 Ik heb een langslepend conflict met mijn directeur. Wat te doen? 40

Managers en teamleiders
14
Hoe krijg ik aandacht voor kwaliteitsmanagement? 42
15 Hoe krijg ik managers achter hun bureau vandaan? 44
16 Mijn manager heeft conflicten met deskundig personeel. Wat te doen? 46
17 Hoe benader ik oneerlijke en negatieve teamleiders? 48
18 Mijn teamleider heeft geen zin in leidinggeven. Wat doe ik hieraan? 50
19 Wat doe ik met een kaderlid dat dreigt met zijn vertrek en dat van teamleden? 52
20 Hoe vertel ik een zieke afdelingsleider dat zijn contract niet wordt verlengd? 54

Teams
21
Ik geef leiding aan een ‘probleemteam’. Hoe pak ik dit aan? 56
22 Hoe krijg ik als ‘zachte’ leidinggevende mijn team in het gareel? 58
23 Hoe moet ik ‘zachte’ teamtargets formuleren? 61
24 Hoe creëer ik een zelfsturend en zelflerend team? 63
25 Hoe kan ik de rotte appels in mijn team aanpakken? 65

Medewerkers
26
Hoe pas ik verschillende leiderschapsstijlen toe in de praktijk? 67
27 Hoe doorbreek ik toegeëigende privileges bij uitbreiding van het team? 69
28 Wat te doen tegen weerstand van voormalige collega’s? 71
29 Wat doe ik met een medewerker die slecht functioneert en OR-lid is? 73
30 Hoe ga ik om met een deskundige medewerker die tevens een vriend is? 75
31 Hoe pak ik een medewerker aan die mijn leiding niet accepteert? 77
32 Hoe doorbreek ik de macht van een medewerker? 79
33 Hoe voorkom ik dat medewerkers privé e-mailen? 81
34 Kan ik een medewerker die regelmatig te laat komt ontslaan? 83

Werksfeer
35
Een vertrouweling maakt me zwart. Wat te doen? 85
36 Hoe ga ik om met een heel team van roddelende medewerkers? 87
37 Hoe pak ik een notoire roddelaar aan? 89
38 Hoe ga ik om met een medewerker die mijn gezag ondermijnt met roddels? 91
39 Hoe ga ik om met een medewerker die zich gepest en aangevallen voelt? 93

Coachen en motiveren
40
Als nieuwe teamleider wil ik coachingsgesprekken opzetten. Hoe doe ik dat? 95
41 Hoe zet ik een coachingsstructuur op? 97
42 Hoe motiveer en stimuleer ik werknemers om beter te functioneren? 100
43 Hoe betrek ik een einzelgänger weer bij de groep? 102
44 Hoe coach ik ongemotiveerde medewerkers? 104
45 Waar moet ik op letten bij het inhuren van een externe managementcoach? 106

Personeelsmanagement
46
Waar moet ik op letten als ik personeel ga aannemen? 108
47 Hoe kan ik zelf een sollicitant screenen? 111
48 Hoe zet ik personeel in om te werven en hoe beloon ik ze daarvoor? 113
49 Hoe zorg ik dat leidinggevenden op verantwoorde wijze beoordelen? 116
50 Hoe krijg ik feedback van medewerkers over mijn functioneren? 118
51 Hoe voer ik een functioneringsgesprek met mijn team? 120
52 Een derde persoon bij het functioneringsgesprek, is dat een goed idee? 122
53 Hoe voer ik een persoonlijk ontwikkelingsgesprek? 124
54 Hoe koppel ik competenties aan een beoordelingssysteem? 126
55 Het verzuimbeleid wordt niet goed uitgevoerd. Wat te doen? 128
56 Hoe betrek ik medewerkers bij de aanpak van ziekteverzuim? 130
57 Wat te doen met medewerkers die zich nogal snel ziek melden? 133
58 Het belonen van medewerkers die niet verzuimen: hoe pak ik dat aan? 135

Deel 2: Persoonlijke ontwikkeling

Loopbaan en carrière
59
Managementland en managementliteratuur frustreren mij. Wat is de zin? 138
60 Hoe geef ik zin aan mijn managementbestaan? 140
61 Welk imago past bij een manager? 142
62 Gepromoveerd tot manager. Hoe maak ik van deze promotie een succes? 144
63 Hoe word ik met onvoldoende ervaring toch leidinggevende? 146
64 Hoe ga ik op assessment om met competentiegerichte voorbeelden? 148
65 Te licht bevonden als manager. Moet ik een heel andere carrièrestap maken? 151
66 Moet ik verzwijgen dat ik ontslagen ben na een arbeidsconflict 153?
67 Accepteer ik een leidinggevende functie, terwijl het middenkader niet functioneert? 155
68 Hoe stel ik me op in mijn veranderde rol van coach/supervisor? 157
69 Hoe kom ik hogerop? 159
70 Ik grijp als vrouw mis op zware managementfuncties. Hoe komt dat? 161
71 Hoe kom ik als vrouw met mijn leeftijd en profiel weer aan de slag? 163
72 Mijn gezag wordt ondermijnd wegens vooroordelen. Wat nu? 165
73 Mijn aardigheidsgehalte roept een verkeerd beeld op. Wat kan ik doen? 167
74 Ik ben op een lagere functie gezet na ouderschapsverlof. Wat kan ik doen? 169
75 Ik krijg stress van een te láge werkdruk. Wat te doen? 171

Jezelf profileren
76
Mijn promotie heeft gevolgen voor de relatie met mijn ex-collega’s 173
77 Ik word niet serieus genomen als manager. Wat te doen? 175
78 Hoe introduceer ik mijzelf als nieuwe manager? 177
79 Hoe ga ik als starter om met senioren en laag- en hoogopgeleiden? 179
80 Hoe word ik als vrouw en in mijn ‘anders-zijn’ een goede manager? 181
81 Welke managementvaardigheden heb ik nodig als leidinggevende? 184

Assertiviteit
82
Hoe kan ik overtuigender en daadkrachtiger overkomen? 186
83 Hoe kan ik voor mijzelf opkomen, zodat ik de eer van mijn werk krijg? 188
84 Hoe kan ik grenzen stellen en strenger zijn als jonge manager? 190
85 Hoe stop ik grapjes over mijn accent? 192
86 Van slachtoffergedrag naar strijdkrachtige manager. Hoe doe ik dat? 194
87 Door mijn onzekerheid ben ik niet succesvol. Wat te doen? 196
88 Hoe leer ik om met mijn vuist op tafel te slaan? 198
89 Hoe kom ik zelfverzekerder over? 200
90 Hoe krijg ik mijn gevoel van onzekerheid beter onder controle? 202
91 Ik word onderschat. Hoe kan ik dit veranderen? 204

Opleiding, ontwikkeling en vaardigheden
92
Ik weet niet wat ik wil in management, zal ik me laten omscholen? 206
93 Welke training moet ik volgen om steviger in mijn schoenen te staan? 208
94 Wat is geschikt voor mijn ontwikkeling? Een training of een coach? 210
95 Hoe hef ik de frustratie op om mij te ontwikkelen via een kaderopleiding? 212
96 Welke opleiding leert mij om medewerkers zelfverantwoordelijkheid te laten nemen? 214
97 Wat is mijn rol als projectmanager en waar let ik op? 216
98 Wat is het verschil tussen interne en externe klantgerichtheid? 219
99 Hoe maak ik een teamanalyse? 221
100 Hoe stel ik een meerjarig contract op? 223

Bestellen
Het 'FAQ-boek voor managers' is verkrijgbaar bij Managersonline.nl en is uit voorraad leverbaar. U kunt het boek
 hier bestellen.

Top-5 per vakgebied


Klik 
hier voor het actuele overzicht van de vijf populairste boeken op uw vakgebied. De lijsten worden elke dag geactualiseerd.

 
 Doorsturen

 

Gerelateerde artikelen

  Socratisch coachen
  Tips en tools voor managers in waaiervorm
  Het vraag & antwoordboek voor managers
  De 100 ijzeren wetten voor succes in zaken
  Checklists voor succesvol projectmanagement
  Veertig checklists voor managers in één boek
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10