zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

FAQ-boek voor managers

U kent ze wel, van die momenten waar u als manager niet direct raad mee weet. U moet een confronterend gesprek voeren maar weet niet goed hoe. U wilt de teamgeest versterken, maar krijgt nauwelijks medewerking. Of u bespeurt een negatieve sfeer op de werkvloer en wilt daar wat aan veranderen. Wat het probleem ook is, ú zult het moeten oplossen en liefst zo snel mogelijk.



Het FAQ-boek voor managers biedt dan direct uitkomst. Het is uw persoonlijke adviseur die een concrete oplossing biedt voor uw probleem en u op heldere wijze inzicht geeft in de situatie. 



Praktijk

De 100 vragen in dit boek komen rechtstreeks uit de praktijk en zijn net zo divers als de situaties waarin u zich als manager kunt bevinden - of u nu een doorgewinterde manager bent of pas komt kijken.



Het FAQ-boek voor managers is geschreven door Asha Kalijan, online coach op deze site. De vragen en antwoorden in het boek zijn gebaseerd op praktijkvragen van leidinggevenden die zij in haar rubriek de afgelopen jaren heeft beantwoord.



Het boek is opgedeeld in twee hoofdcategorieën: leidinggeven en persoonlijke ontwikkeling. U krijgt antwoord op de volgende vragen:



Deel 1: Leidinggeven



Veranderingen in de organisatie

1 Er heerst wantrouwen en scepsis na overnames. Hoe herstel ik dat? 14

2 Hoe verbeter ik de productiviteit en structuur na een overname? 16

3 Hoe ga ik om met weerstand bij een aangekondigde reorganisatie? 18

4 Ingezette implementatie leidt tot klachten en stress. Hoe keer ik het tij? 20

5 Reorganisatie zorgt voor boventallige functies. Hoe ga ik hiermee om? 22

6 De cultuur past niet bij de veranderingen. Hoe zet ik cultuurverandering in? 24

7 Hoever ga ik mee in de weerstand bij een herstructureringsproces? 27



Directie en bestuur

8
Het bestuur belemmert mijn functioneren. Wat kan ik doen? 30

9 Hoe kaart ik het functioneren van een onaantastbaar directielid aan? 32

10 Hoe ga ik om met een wispelturige en dominante directeur? 34

11 Mismanagement, werkdruk en ontevreden klanten. Waar begin ik? 36

12 De directeur heeft een verhouding met mijn medewerker. Hoe reageer ik? 38

13 Ik heb een langslepend conflict met mijn directeur. Wat te doen? 40



Managers en teamleiders

14
Hoe krijg ik aandacht voor kwaliteitsmanagement? 42

15 Hoe krijg ik managers achter hun bureau vandaan? 44

16 Mijn manager heeft conflicten met deskundig personeel. Wat te doen? 46

17 Hoe benader ik oneerlijke en negatieve teamleiders? 48

18 Mijn teamleider heeft geen zin in leidinggeven. Wat doe ik hieraan? 50

19 Wat doe ik met een kaderlid dat dreigt met zijn vertrek en dat van teamleden? 52

20 Hoe vertel ik een zieke afdelingsleider dat zijn contract niet wordt verlengd? 54



Teams

21
Ik geef leiding aan een ‘probleemteam’. Hoe pak ik dit aan? 56

22 Hoe krijg ik als ‘zachte’ leidinggevende mijn team in het gareel? 58

23 Hoe moet ik ‘zachte’ teamtargets formuleren? 61

24 Hoe creëer ik een zelfsturend en zelflerend team? 63

25 Hoe kan ik de rotte appels in mijn team aanpakken? 65



Medewerkers

26
Hoe pas ik verschillende leiderschapsstijlen toe in de praktijk? 67

27 Hoe doorbreek ik toegeëigende privileges bij uitbreiding van het team? 69

28 Wat te doen tegen weerstand van voormalige collega’s? 71

29 Wat doe ik met een medewerker die slecht functioneert en OR-lid is? 73

30 Hoe ga ik om met een deskundige medewerker die tevens een vriend is? 75

31 Hoe pak ik een medewerker aan die mijn leiding niet accepteert? 77

32 Hoe doorbreek ik de macht van een medewerker? 79

33 Hoe voorkom ik dat medewerkers privé e-mailen? 81

34 Kan ik een medewerker die regelmatig te laat komt ontslaan? 83



Werksfeer

35
Een vertrouweling maakt me zwart. Wat te doen? 85

36 Hoe ga ik om met een heel team van roddelende medewerkers? 87

37 Hoe pak ik een notoire roddelaar aan? 89

38 Hoe ga ik om met een medewerker die mijn gezag ondermijnt met roddels? 91

39 Hoe ga ik om met een medewerker die zich gepest en aangevallen voelt? 93



Coachen en motiveren

40
Als nieuwe teamleider wil ik coachingsgesprekken opzetten. Hoe doe ik dat? 95

41 Hoe zet ik een coachingsstructuur op? 97

42 Hoe motiveer en stimuleer ik werknemers om beter te functioneren? 100

43 Hoe betrek ik een einzelgänger weer bij de groep? 102

44 Hoe coach ik ongemotiveerde medewerkers? 104

45 Waar moet ik op letten bij het inhuren van een externe managementcoach? 106



Personeelsmanagement

46
Waar moet ik op letten als ik personeel ga aannemen? 108

47 Hoe kan ik zelf een sollicitant screenen? 111

48 Hoe zet ik personeel in om te werven en hoe beloon ik ze daarvoor? 113

49 Hoe zorg ik dat leidinggevenden op verantwoorde wijze beoordelen? 116

50 Hoe krijg ik feedback van medewerkers over mijn functioneren? 118

51 Hoe voer ik een functioneringsgesprek met mijn team? 120

52 Een derde persoon bij het functioneringsgesprek, is dat een goed idee? 122

53 Hoe voer ik een persoonlijk ontwikkelingsgesprek? 124

54 Hoe koppel ik competenties aan een beoordelingssysteem? 126

55 Het verzuimbeleid wordt niet goed uitgevoerd. Wat te doen? 128

56 Hoe betrek ik medewerkers bij de aanpak van ziekteverzuim? 130

57 Wat te doen met medewerkers die zich nogal snel ziek melden? 133

58 Het belonen van medewerkers die niet verzuimen: hoe pak ik dat aan? 135



Deel 2: Persoonlijke ontwikkeling



Loopbaan en carrière

59
Managementland en managementliteratuur frustreren mij. Wat is de zin? 138

60 Hoe geef ik zin aan mijn managementbestaan? 140

61 Welk imago past bij een manager? 142

62 Gepromoveerd tot manager. Hoe maak ik van deze promotie een succes? 144

63 Hoe word ik met onvoldoende ervaring toch leidinggevende? 146

64 Hoe ga ik op assessment om met competentiegerichte voorbeelden? 148

65 Te licht bevonden als manager. Moet ik een heel andere carrièrestap maken? 151

66 Moet ik verzwijgen dat ik ontslagen ben na een arbeidsconflict 153?

67 Accepteer ik een leidinggevende functie, terwijl het middenkader niet functioneert? 155

68 Hoe stel ik me op in mijn veranderde rol van coach/supervisor? 157

69 Hoe kom ik hogerop? 159

70 Ik grijp als vrouw mis op zware managementfuncties. Hoe komt dat? 161

71 Hoe kom ik als vrouw met mijn leeftijd en profiel weer aan de slag? 163

72 Mijn gezag wordt ondermijnd wegens vooroordelen. Wat nu? 165

73 Mijn aardigheidsgehalte roept een verkeerd beeld op. Wat kan ik doen? 167

74 Ik ben op een lagere functie gezet na ouderschapsverlof. Wat kan ik doen? 169

75 Ik krijg stress van een te láge werkdruk. Wat te doen? 171



Jezelf profileren

76
Mijn promotie heeft gevolgen voor de relatie met mijn ex-collega’s 173

77 Ik word niet serieus genomen als manager. Wat te doen? 175

78 Hoe introduceer ik mijzelf als nieuwe manager? 177

79 Hoe ga ik als starter om met senioren en laag- en hoogopgeleiden? 179

80 Hoe word ik als vrouw en in mijn ‘anders-zijn’ een goede manager? 181

81 Welke managementvaardigheden heb ik nodig als leidinggevende? 184



Assertiviteit

82
Hoe kan ik overtuigender en daadkrachtiger overkomen? 186

83 Hoe kan ik voor mijzelf opkomen, zodat ik de eer van mijn werk krijg? 188

84 Hoe kan ik grenzen stellen en strenger zijn als jonge manager? 190

85 Hoe stop ik grapjes over mijn accent? 192

86 Van slachtoffergedrag naar strijdkrachtige manager. Hoe doe ik dat? 194

87 Door mijn onzekerheid ben ik niet succesvol. Wat te doen? 196

88 Hoe leer ik om met mijn vuist op tafel te slaan? 198

89 Hoe kom ik zelfverzekerder over? 200

90 Hoe krijg ik mijn gevoel van onzekerheid beter onder controle? 202

91 Ik word onderschat. Hoe kan ik dit veranderen? 204



Opleiding, ontwikkeling en vaardigheden

92
Ik weet niet wat ik wil in management, zal ik me laten omscholen? 206

93 Welke training moet ik volgen om steviger in mijn schoenen te staan? 208

94 Wat is geschikt voor mijn ontwikkeling? Een training of een coach? 210

95 Hoe hef ik de frustratie op om mij te ontwikkelen via een kaderopleiding? 212

96 Welke opleiding leert mij om medewerkers zelfverantwoordelijkheid te laten nemen? 214

97 Wat is mijn rol als projectmanager en waar let ik op? 216

98 Wat is het verschil tussen interne en externe klantgerichtheid? 219

99 Hoe maak ik een teamanalyse? 221

100 Hoe stel ik een meerjarig contract op? 223



Bestellen

Het 'FAQ-boek voor managers' is verkrijgbaar bij Managersonline.nl en is uit voorraad leverbaar. U kunt het boek
 hier bestellen.
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10