zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe Mitsubishi ASX uitgelicht

 

3 maart 2010 - Geboren uit de Mitsubishi?s nieuwe strategie om zich meer te richten op normale personenauto?s dan op SUV?s maakt de ASX in de herfst van 2010 zijn opwachting. Een moeilijk moment voor de crossover om in te stappen nu de concurrentie in dit segment moordend is. Maar met nog altijd een groeiend animo voor dit soort modellen heeft het merk vertouwen in de ASX. We lichten hem uit.

Met werkpaarden als de Pajero, L200 en ook een beetje de Outlander heeft Mitsubishi naar eigen zeggen lange tijd het beeld geschept een 4x4-specialist te zijn. Daar is het trots op, maar met een verschuivende marktvraag naar meer traditionele auto’s met een focus op milieubewustheid was Mitsubishi genoodzaakt met deze stroming mee te gaan. De laatste generatie Colt, Lancer en vooral de i-MiEV zijn hiervan goede voorbeelden. Ook de belangstelling naar nichemodellen zoals crossovers laten de laatste vijf jaar een enorme stijging zien, een lijn die evenredig is aan het aantal toegesnelde modellen in dit segment (van 2 in 2005 naar 12 in 2010 volgens Mitsubishi). Met een historie op het gebied van avontuurlijke voertuigen voor het Japanse merk een uitgekiende kans om toe te treden tot dit in de segment zonder daarbij de huidige strategie uit het oog te verliezen.



Stoere looks
Sinds februari van dit jaar rijdt de Mitsubishi ASX al rond in Japan als RVR en daar is de auto goed ontvangen. Onze ASX maakt zijn opwachting in de tweede helft van dit jaar en dan zal het de zware taak hebben om klanten weg te houden bij de dealers van bijvoorbeeld Nissan (Qashqai), Hyundai (ix35), Kia (Sportage) en Skoda (Yeti). Als eerste wapen gooit de Mitsubishi ASX zijn stoere uiterlijk in de strijd. De neus is onmiskenbaar Mitsubishi met de zogenaamde ‘Jetfighter grille’, een onderwerp dat afgeleid is van de F-2 jachtvlieger welke (deels) gefabriceerd wordt door zusteronderneming Mitsubishi Heavy Industries.

Moonlight
Niet alleen van buiten heeft de ASX veel weg van een kleine Outlander, ook in het interieur zijn de overkomsten groot. Mitsubishi heeft gekozen voor een sportieve opzet waarbij verschillende soorten oppervlakken voor afwisseling zorgen. Zachte materialen rondom het instrumentarium en deurpanelen en chromen details moeten de kwalitatieve indruk achterlaten. Verder is het interieur overwegend zwart van stof. Een bewuste keuze van het merk, want ook de stoelbekleding (standaard stof, optioneel leder) wijkt hier niet van af. Bijzonder en verlichtend is het glazen panoramadak dat bij zonsondergang omringd is met blauwe LED-verlichting. Dat zullen de kinderen ongetwijfeld fantastisch vinden en het geeft een extra dimensie aan het comfort binnenin.

Ruimte
De ASX mag dan een compacte crossover zijn, met buitenmaten van 4,30 meter (lengte), een breedte van 1,77 meter en een hoogte van 1,62 meter niet eens zoveel kleiner als de Outlander. De wielbasis is met 2,67 meter zelfs gelijk aan zijn grote broer. Gezien onze ervaringen met de Outlander zit het met de binnenruimte dus wel snor. Met alle stoelen rechtop heeft de bagageruimte een inhoud van 416 liter. Daarnaast is er nog een opbergvak van 30 liter voor de wat kleinere spullen.

Motoren
Afhankelijk van de motoruitvoering is de ASX uitgerust met 2WD of het elektronisch gestuurde vierwielaandrijvingsysteem. Motorisch is er keuze uit een 1.6 liter benzine met 117 pk gekoppeld aan een manuele 5-bak. De trekkracht bedraagt 135 Nm en daarmee is een topsnelheid van 183 km/h en noteert de ASX een tijd van 11,4 seconden op het traject naar honderd. Bij de diesels doet de nieuw ontwikkelde 1.798 cc metende DiD dienst. De motor voldoet aan de Euro5-normen en levert 150 pk en 300 Nm aan koppel en kan in met handgeschakelde 6-bak in 9,7 seconden naar de 100 km/h accelereren en 200 km/h aantikken (met zestraps automaat 198 km/h). In een later stadium volgt er nog een 1.6 liter diesel met eveneens 300 Nm aan trekkracht, maar of deze ook naar ons land komt is niet duidelijk. AutoTelegraaf weet te melden dat de ASX een vanafprijs van ongeveer 24.000 euro zal krijgen als het model in juni bij de dealers binnen zal rijden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10