zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé

 

6 september 2021 - De elektrische Skoda Enyaq iV wordt dit jaar in Nederland beter verkocht dan de Volkswagens ID.3 en ID.4 samen. Met een coupĂ©variant op de populaire elektrische SUV voert Skoda de druk nog eens op.




Leaserijders zijn dol op SUV's én op elektrische auto's. Om je dan nog een béétje te onderscheiden van je collega-leaserijders, wil je dan misschien iets dat net even wat anders is. En voilà: dan biedt de elektrische SUV coupé uitkomst. Volkswagen past deze truc toe met de ID4 en de binnenkort te verschijnen ID.5, en Skoda volgt nu met de Enyaq iV Coupé. Op dit moment toont Skoda alleen nog een gecamoufleerde versie, maar stiekem weten we allang hoe de auto eruitziet, want in 2019 toonde Skoda al de Vision iV.





Zeer gunstige stroonlijn We verwachten een aangepaste achterlichtpartij, maar het grootste verschil met de gewone Enyaq iV is natuurlijk de lagere daklijn. Samen en de schuiner liggende achterruit zorgt die ervoor dat de Enyaq iV Coupé een zeer gunstige stroomlijn heeft. De Cw-waarde van de coupé bedraagt een ongelooflijk mooie 0,247, tegen 0,27 voor de reguliere Enyaq iV. Dat is in theorie fijn voor het verbruik, toch is de actieradius van de achterwielaangedreven coupéversie met het grootste accupakket (iV 80) niet groter dan van de gewone Enyaq met de sterkste batterij.



Iets minder bagageruimte De sportieve coupélijn snoept een paar liters af van de kofferruimte. Die bedraagt 570 liter, tegen 585 in de gewone Enyaq iV. De auto staat standaard op 19-inch lichtmetaal, maar wie graag de grootste wielen van de straat wil, kan ook een Enyaq Coupé met 21-inch lichtmetalo's bestellen.



Voorlopig drie versies Behalve als iV80, wordt de Enyaq Coupé ook leverbaar als iV 60 en als iV80x, waarvan de laatste vierwielaandrijving heeft. Het accupakket van de Enyaq Coupé iV 60 heeft een accucapaciteit van 62 kWh (netto 58 kWh), die een 180 pk sterke elektromotor voedt. De elektromotor van de Enyaq Coupé iV 80 heeft een vermogen van 204 pk en is gekoppeld aan een accupakket van 82 kWh (netto 77 kWh). Hiermee komt-ie volgens de WLTP-cyclus 535 kilometer ver.



Enyaq Coupé ook als vierwielaandrijver Het topmodel van de Enyaq-serie wordt voorlopig de vierwielaangedreven Coupé iV 80x. Deze heeft hetzelfde accupakket als de iV80, maar beschikt over een tweede elektromotor en vierwielaandrijving, net als de Volkswagen ID.4 GTX. Het totale beschikbare vermogen bedraagt 265 pk, duidelijk minder is dan de 299 pk die de ID.4 GTX op de been brengt. Maar met de komst van een RS-versie (306 pk) wordt die achterstand weer ingehaald. Door zijn hogere gewicht, is de actieradius van de Enyaq Coupé iV 80x naar verwachting iets lager dan die van de achterwielaangedreven variant.



Skoda Enyaq verkoopt beter dan ID.3 en ID.4 samenAan een 11 kW wallbox (wisselstroom) kun je de Skoda Enyaq Coupé in zes tot acht uur volledig opladen. Het snellaadvermogen bedraagt 125 kW. Dat is netjes, maar een stuk lager dan van de Hyundai Ioniq 5. De coupémodellen van de Skoda Enyaq iV zijn vanaf begin 2022 te koop: Volkswagen, maak je borst maar nat, want tot dusver verkocht Skoda in Nederland al ruim 3000 Enyaqs, terwijl de Volkswagen ID.4 bleef steken op nog geen 1700 stuks en de ID.3 niet verder kwam dan 420 auto's.

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
meer top 10