zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Uw klanten: een prachtige bron voor leads

Door: Michel Hoetmer,   04-01-2012,   16:46 uur
 

Wat zou het toch prettig zijn wanneer mensen vrijwillig reclame voor u maken. Mond-tot-mondreclame is een geweldige promotie voor uw dienstverlening. Het is echter niet verstandig er op te gaan zitten wachten. Mensen zijn meestal niet zo spontaan met hun loftuitingen. Het is logisch. Ze zijn druk en bovendien hebben ze, wanneer u goed werk levert, gekregen waarop ze recht menen te hebben. Dus waarom zouden ze?

Vestig evenmin al uw hoop op sociale media of vergelijkingssites. Nederlanders hebben weinig vertrouwen in aanbevelingen van anderen. Uiteraard kan het geen kwaad deze aanbevelingen op uw site te plaatsen. En wanneer iemand een aanbeveling op uw LinkedInprofiel zet, is dat natuurlijk mooi meegenomen.



De overeenkomst tussen wachten totdat iemand spontaan over u spreekt en de elektronische media is: het is passief. U moet maar hopen dat er iets gebeurt.

Tot actie overgaan
Veel verstandiger is zelf het initiatief te nemen. Opmerkelijk genoeg doen veel mensen dit niet. Het is een gemiste kans voor open doel. Ik ken sommige verkopers die op deze manier wekelijks hun agenda vol plannen. Ze hoeven nooit meer aan koude acquisitie te doen. Het enige wat ze onderscheidt van andere verkopers is: ze vragen er om.

Een brutale aanpak die werkt
Een verkoper die begrafenisverzekeringen verkoopt, loopt steevast met een notitieblokje in zijn koffer. Wanneer hij een advies aan een klant heeft gegeven en de zaak heeft afgerond, haalt hij zijn notitieblok tevoorschijn. Hij bladert een beetje opzichtig door het blok. De klant ziet een reeks pagina's volgeschreven met namen.

Nadat hij op een lege pagina is aangekomen, vraagt hij: 'bent u tevreden met mijn advies?' De meeste mensen zeggen 'ja'. De volgende vraag ligt voor de hand: 'weet u een stuk of vijf mensen die ik op dezelfde manier kan helpen?' Het levert hem gemiddeld een stuk of drie namen per keer op. De truc is dat hij de klant eerst de namen laat noemen. Pas later vraagt hij om de contactgegevens.

Wat kunt u hiermee?
Ik kan me voorstellen dat u deze aanpak een tikje agressief vindt. Maar u kunt er wel wat van leren. Vraag bijvoorbeeld tegen het einde van uw opdracht aan de klant of hij tevreden is. Hopelijk is dat het geval.

Zo niet, dan dient u uiteraard eerst de oorzaak van de ontevredenheid op te sporen en deze te verhelpen.

Wanneer de klant aangeeft dat hij tevreden is, vraagt u 'kent u mensen in uw relatiekring die ik op dezelfde manier kan helpen?' Het liefst beschrijft u 'die mensen in uw relatiekring'.

Wanneer u duidelijk richting geeft aan degene die u op het oog heeft, maakt u het de ander gemakkelijker om te antwoorden. Bovendien voorkomt u dat uw klant namen noemt die buiten uw doelgroep vallen.

Vertrouwen overdragen
Wanneer u op deze manier een of meer namen hebt gekregen, vraagt u of de klant u wil introduceren bij deze prospect. De klant doet het werk voor u. Uiteraard kunt u aanvullende vragen stellen. Zodat u meer te weten komt over de lead.

Deze methode van leads verzamelen berust op 'overgedragen vertrouwen'. De klant draagt het vertrouwen dat hij in u heeft over aan een ander. Aardige kans dat u op gesprek mag komen.

Wanneer de klant u niet wenst te introduceren, vraagt u of u zijn naam mag noemen. Dat is uiteraard minder krachtig, maar nog altijd beter dan koude acquisitie.

Een constante stroom warme leads
Het enige wat u hiervoor hoeft te doen is: vragen! Het doet mij denken aan onze kindertijd. Hoe vaak hebt u niet gehoord 'kindertjes die vragen worden overgeslagen!'

Onze ouders begrepen helemaal niets van commercie. Het had natuurlijk moeten zijn: 'kindertjes die niet vragen worden altijd overgeslagen'. Maar dat wist u ook wel als ervaringsdeskundige.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
poll
Vraagt u wel eens om leads bij uw bestaande klanten?
 
Nooit
Af en toe
Regelmatig, maar het is nog geen gewoonte
Vrijwel altijd
Altijd
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Joop  |   | 
10-01-2012
 | 
11:39 uur
In de tweede regel staat: ''Nederlanders hebben weinig vertrouwen in .....''
Klopt dit wel? Of moet hier staan ''veel vertrouwen in''?
Michel  |   | 
10-01-2012
 | 
12:46 uur
Volgens mij klopt dit, zie het artikel.
Rene  |   | 
23-01-2012
 | 
21:22 uur
Het voorbeeld van de verkoper van begrafenisverzekeringen geeft goed weer hoe het genereren van warme leads werkt. Een voorbeeld dat ik hieraan toe wil voegen is het voorbeeld uit de automobielbranche. Daar zegt men “de eerste auto wordt verkocht in de showroom, de tweede in de werkplaats”. Veel bedrijven zijn zich hiervan niet of onvoldoende van bewust. Naast de goede service/kwaliteit die de service afdeling moet leveren ligt hier ook een prachtige mogelijkheid om dezelfde vraag te stellen als de verkoper van begrafenisverzekeringen. Servicemedewerkers durven deze vraag niet te stellen. Door over deze drempel te stappen levert dit veel nieuwe kansen voor het bedrijf op. Wij boeken goede resultaten met deze aanpak.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10