zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De zeven zonden van sociale media

Door: Michel Hoetmer,   15-07-2011,   17:10 uur
 

Volgens een rapport van Forrester Research hebben e-mail marketing en zoekmachine marketing de grootste invloed op het online koopgedrag van consumenten. De rol van sociale media is nog steeds beperkt. Sociale media spelen wel een belangrijke rol bij het creëren van bewustzijn. Tenminste, wanneer u niet een van de volgende zeven zonden begaat....

1. Ik, ik en nog meer ik


Natuurlijk bent u de belangrijkste persoon in uw leven. Maar dat betekent niet dat anderen een levendige interesse in uw persoontje of voor uw activiteiten tonen. Te veel over uzelf praten werkt averechts.

Tip. Geef antwoord, vanuit het perspectief van uw prospect bezien, op de vraag: 'Wat heb ik er aan?'

2. Niet delen
Actief zijn op sociale media is vooral een kwestie van delen en niet zoals sommigen menen 'een conversatie aangaan'. 

Natuurlijk zijn die conversaties er wel. Het is ook prachtig wanneer ze tot stand komen. Maar reken er niet te veel op. De meeste mensen (ruim 90%) consumeren, ze geven weinig tot geen reacties of commentaar.

Tip. Plaats nuttige content. Content waar uw doelgroep iets aan heeft. Op die manier positioneert u uzelf als vertrouwde adviseur.

3. Te veel commerciële boodschappen
In het normale sociale verkeer bestoken wij elkaar toch ook niet met commerciële boodschappen? Waarom doen sommigen het dan wel op sociale media? 

Een bekend verschijnsel is een reactie geven in een discussie en dan vooral vertellen hoe goed je bent. Of nog erger: de schrijver van een artikel kritiseren en dan zeggen dat je het beter kunt. 

Tip. Af en toe een commerciële boodschap kan best. Een ruwe vuistregel is 70%/30%. Dat wil zeggen u produceert 70% nuttige inhoud en maximaal 30% commercieel getinte berichten.

4. Inconsequente berichtgeving
Einstein bedacht ooit de beroemde formule: E = MC2. Dat bracht me op het idee dezelfde formule toe te passen in de marketing: 

Effect = marketingboodschap x consequent gedrag in het kwadraat. 

Tip. Wees consequent ten aanzien van inhoud en stijl. Het geeft herkenbaarheid. U maakt uzelf tot 'merk'.

5. Clichés herkauwen
Het is een bekend gezegde: 'Als je niets zinnigs te zeggen hebt, is het verstandiger om je mond te houden'. 

Pas dus op met het herkauwen van overbekende clichés. U wilt toch niet bekendstaan als het cliché mannetje of vrouwtje?

Tip. Bedenk eigen herkenbare content.

6. Geen waardering voor anderen tonen
Pas las ik een boek over verkopen. Daarin zag ik dat de auteur het concept van SPIN-verkoop had gekopieerd. Hij hing er slechts een ander naamkaartje aan. 

In plaats van SPIN werd het nu SPER. Op deze manier claimt te auteur iets dat niet van hem is. Hetzelfde gebeurt helaas ook op sociale media. 

Tip. Laat merken dat u anderen waardeert. Op Twitter kunt u dat eenvoudig doen via een mention of een retweet. De ander is u er dankbaar voor en ook uw volgers waarderen het dat u interessante gedachten doorvertelt.

7. Niet verwijzen naar uw eigen website
Wij zijn terug bij de introductie. Sociale media zijn vooral interessant om bewustzijn op te wekken. Het échte verkopen geschiedt via uw website. Zorg er voor dat alle sociale media wegen naar uw website leiden.

Tip. Attendeer uw publiek op relevante informatie op uw website. En ga daar 'verkopen'. 

Meer weten over internetmarketing en sociale media....

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Marlies van der Meer  |   | 
18-07-2011
 | 
11:38 uur
Leuk artikel Michel.
Speciaal voor Twitter heb ik ooit een artikel over ongeschreven Twitter etiquette geschreven. Dat past goed bij jouw artikel.

Hartelijke groet,
Marlies van der Meer
Meer Advies
Guido David  |   | 
18-07-2011
 | 
12:49 uur
Complimenten Michel,

Leuk en nuttig artikel en je laat zien dat waardevolle content niet perse een ellenlang verhaal hoeft te zijn!
H A  |   | 
20-07-2011
 | 
08:18 uur
leuk dit artikel te lezen. Iets wat van nature door mij toegepast wordt is nu ook door anderen op papier bevestigd.

geeft mij een hart onder de riem en laat zien dat ik toch niet alleen sta in deze manier van marketing.

geven en delen is in deze maatschappij niet de topper, maar is wel de basis voor de toekomst

groetjes

hubert

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10