zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De klant bestaat niet

Door: Ben Kuiken,   20-06-2016,   09:40 uur
 

Organisaties moeten leren denken vanuit de klant, zeggen de marketinggoeroes. Maar ik heb liever dat ze vanuit mij denken. Als persoon.

De klant centraal! Het is tegenwoordig mode om te denken vanuit de klant. Daar doen we het tenslotte allemaal voor. De klant zorgt voor brood op de plank, omzet, winst, handel… Zonder de klant zouden we niet eens bestaan. De klant is koning, en komt altijd van rechts.
 
Hoe sympathiek dat ook allemaal klinkt, toch zou ik heel hard willen schreeuwen: doe het niet!
 
Ik wil namelijk helemaal niet behandeld worden als klant. Ik wil behandeld worden als mens. Als iemand van vlees en bloed. En ik wil dat mensen in organisaties (want dat vergeten we nog wel eens, maar daar werken ook gewoon mensen!) mijn vragen serieus nemen, mijn wensen en behoeftes.
 
Afstand
Maar doen ze dat dan niet, als ze de klant centraal stellen? Nee, volgens mij niet. Door het over de klant te hebben, scheppen ze juist afstand en maken ze er een eenheidsworst van. Ze maken een abstractie van mij en de vele andere mensen die ze klant noemen. Er is geen een mens gelijk, maar door het over de klant te hebben proberen we die ongelijke mensen toch in hetzelfde hokje te stoppen. Eventueel gesegmenteerd, maar het blijven hokjes waar iedereen wel een beetje in past, maar nooit helemaal. Omdat we nu eenmaal veel diverser en interessanter zijn dan die hokjes ooit aan kunnen. Dus worden onze oren eraf gehakt, of onze mond, om ons maar in die hokjes te doen passen. We worden in een script geduwd, of in een protocol, en daarmee is de kous af.

Denken vanuit de klant begint daarom altijd bij jezelf: hoe zou je zelf behandeld willen worden? We zijn namelijk zelf ook altijd klant. Als je bijvoorbeeld bij een gemeente werkt, is het altijd goed om je af te vragen: hoe zou ik zelf als burger (ook zo’n fijne abstractie trouwens) behandeld willen worden door de gemeente? Of als je in een call center werkt, is het goed om je te realiseren dat er een echt persoon aan de andere kant van de lijn zit, en geen klant.
 
Individuen
In onze organisatietaal stikt het van de abstracties: klant, medewerker, organisatie, burger, de gemeente, de manager… Dat is handig, want dan kunnen we makkelijker en sneller met elkaar communiceren. Het gevaar is echter dat we gaan geloven dat ze ook echt bestaan, en dat we vergeten dat er individuen achter die abstracties zitten. Mensen van vlees en bloed, die allemaal verschillend zijn, en hun eigen wensen en behoeftes hebben. Door die serieus te nemen, stel je de klant pas echt weer centraal.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Ben Kuiken is filosoof, journalist en schrijver van managementboeken. In zijn laatste boek, Eerste Hulp bij Nieuw Organiseren, biedt hij praktische tips en tools om met nieuw of anders organiseren aan de slag te gaan. Andere titels van zijn hand zijn De PRET-factorFuck de regels en De laatste manager.
Daarnaast is Ben initiatiefnemer en aanjager van nieuworganiseren.nu, een platform over nieuwe vormen van organiseren. Meer informatie vindt u op benkuiken.nl
 

Laatste weblogs

  Projectmanagement: de relatie tussen betonrot en risicohouding
  Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
  Projectmanagement is ook bier en bitterballen!
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 0.45  4.7 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 7.48  -4.7 %
Value8 5.1  -2.9 %
Galapagos verhoogt kapitaal door uitoefening van warrants
Olieprijs in het groen
Unilever op zoek naar opvolger Polman - media
meer beurs
top10
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
De zwarte kant van Black Friday
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
Projectmanagement: de relatie tussen betonrot en risicohouding
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures