zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De gouden overtuigingsregel (ook voor bloggers)

Door: Michel Hoetmer,   01-07-2014,   13:38 uur
 

Content marketing is hot. Daarmee vertel ik niets nieuws. Wanneer u zich op dat pad begeeft dan moet u strijden om aandacht met tienduizenden concurrenten.

Het is dus allereerst zaak om de interesse van uw doelgroep te prikkelen. Dat lukt vaak wel met een flitsende titel en een pakkende inleiding. Maar dan, hoe gaat het verder?


Dat is de vraag. U vindt op deze website de top 10 van meest gelezen artikelen en blogs. Wat zeggen deze kijkcijfers? Eigenlijk alleen dit:



er hebben [x aantal] doorgeklikt naar dit artikel.

Verder weten wij weinig tot niets. De statistieken vertellen bijvoorbeeld niet dat een lezer na enkele alinea's al is afgehaakt.

Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer een artikel lang is. Dan zijn er onvermijdelijk mensen die er de brui aan geven. Sterker, soms beginnen ze niet eens. Zelf scroll ik altijd eventjes snel naar beneden. Is het artikel lang? Dan slaat de twijfel toe. Zal ik verder lezen of niet?

De gouden overtuigingsregel is: houd het kort. U weet wel: telling ain't selling. Of in goed Nederlands: praatjes vullen geen gaatjes. Meestal wordt een verhaal niet overtuigender door een eindeloze woordenbrij.

Mede door de vele afleidingen die internet biedt, hebben mensen steeds meer moeite om ergens hun aandacht bij te houden. Trouwens, schuilt er ook niet enige arrogantie in een lang artikel? Zoiets van: (tromgeroffel) kijk eens hoe belangrijk het is wat ik u vertel! Het lijkt op onderwijzen of de bekende dominee met het wijzende vingertje. Jakkes. 
 
Lange blogs zijn ook strijdig met het oorspronkelijke idee achter webloggen. Een weblog was ooit bedoeld als een persoonlijk dagboek op een website. De auteur houdt het regelmatig bij, soms meerdere malen per dag.

Natuurlijk staat het u vrij om van deze ongeschreven wet af te wijken. Pak het gerust anders aan. Maar dat neemt niet weg dat de gouden regel is: houd het kort.

Tip. Hebt u toch veel te vertellen? Hak uw verhaal dan op in meerdere hapklare brokken.
 
Bent u er nog? Nou dat viel mee hé. Nu kunt u snel weer iets anders gaan doen. 

Extra tip. Wilt u wekelijks nieuwe verkooptips ontvangen? Neem dan een gratis abonnement op de nieuwsbrief. U ontvangt een praktisch tipboekje als welkomstgeschenk.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
poll
Leest u lange artikelen/blogs helemaal uit?
 
Ja hoor, altijd
Meestal wel, maar niet altijd hoor
Nou, nee daar heb ik geen tijd voor!
Dacht je dat ik gek ben? Natuurlijk niet!
Ik weet het niet, daar moet ik nog eens lang over nadenken.
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Coen Koppen  |   | 
3-07-2014
 | 
08:20 uur
Bondig schrijven is inderdaad één van de manieren om effectief te bloggen. Een andere manier is om jouw eigen gedachten en visie te combineren met die van anderen via content curation. Door bestaande content als basis te gebruiken voor nieuwe content kun je namelijk sneller bloggen, geef je een bredere en minder 'verkoperige' blik op jouw markt en deel je relevante informatie:

(Klik hier)

Daarnaast is het een uitstekende manier voor de nog onwennige blogger om van start te gaan in het maken van eigen content. Want je hoeft niet alles zelf te bedenken, maar je laat je inspireren door en bouwt voort op.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10