zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf tips om samenwerking direct een quantum leap te geven!

Door: Wout Plevier,   18-04-2013,   21:33 uur
 

Hoe kunt u de samenwerking met en in uw team significant verbeteren. In dit artikel krijgt u vijf concrete tips om uw ego in uw pak te laten passen! Kortom, zet 5 stappen en optimaliseer direct de onderlinge samenwerking!

De casuistiek



U kent het wel. U zit in een MT, productteam, sportteam, virtueel team of zelfsturend team en de vergadering begint weer te laat. Hetzelfde teamlid heeft de afgesproken stukken niet gelezen maar voert wel het hoogste woord en wederom worden er een aantal afspraken gemaakt waarvan u weet dat teamlid A. v.d. B. ze niet na zal of kan komen.

Samenwerken is geen sinecure. Het vraagt om opoffering van de teamleden. In de kern moet iedereen zijn/haar stinkende best doen om daarna bereidt te zijn om de buit te delen. Hoe groot of klein deze ook is!

Deze gedachte past voorlopig nog niet in onze cultuur. Wij houden meer van de doe-maar-gewoon-dan-doet-u-gek-genoeg aanpak. Waarbij we junior leden minder betalen, als het kan zoveel mogelijk werk laten doen en met de eer opstrijken aan de alfamannetjes overlaten. Tijd om het anders aan te pakken als we niet ingehaald willen worden door meer opofferingsgezinde culturen.

De vijf tips die u op weg helpen samenwerken te optimaliseren

1.Geloof samen in de teamdoelen.

Een team bestaat bij de gratie van de doelen. Deze moeten tot samenwerking aanzetten. De doelen zijn echt goed als ieder teamlid er het nut en de noodzaak van inziet. Zoek naar mensen die deze doelen willen halen of blijf net zolang sleutelen aan de doelen totdat ieder teamlid zijn/haar eigen ambities erin terug vindt. Doelen zijn dromen met een deadline. Ze vormen de brandstof van jullie samenwerking. Ben eerlijk over uw drijfveren en deel ze met uw teamleden. Dan kan het echte ondersteunen beginnen. Ten slotte maak de doelen gedragsgericht en meetbaar, dan kun je elkaar ook helpen, feedback geven en bijsturen. Doelen zijn overigens niet het einddoel. Ze vormen een middel om te komen tot plezierig en geweldig samenwerken met gave resultaten. In sommige organisaties vormen doelen het einddoel. Dit demotiveert eerder dan dat het medewerkers motiveert. Elk onderzoek wijst uit dat een fixed mindset minder resultaat oplevert boven een growth mindset. In een fixed mindset laat men talent de boventoon voeren boven doorzetten, sturen op resultaten stelt men boven plezierig samenwerken , belonen op resultaat stelt men boven belonen op inspanning. 

2. Zoek naar teamgenoten die u inspireren.

Collega’s zijn de grootste inspiratiebron én de grootste ergernis op het werk. Samenwerken betekent verbindingen aangaan. Vanuit de natuurkunde wetenwe dat verbindingen alleen tot stand komen als de omstandigheden gunstigzijn. Verspil dus geen tijd aan collega’s waarmee geen chemie tot standkomt. Zoek naar teamleden die u aanvullen en inspireren qua karakter, kennis, vaardigheden, kwaliteiten en talenten. Stop met het bouwen van teams op basis van louter beschikbaarheid, kennis en vriendjespolitiek. Weet wat u te bieden hebt, weet wat u zoekt en weet wat u te delen hebt. 

3. Zoek naar mogelijkheden om u gezamenlijk te ontwikkelen.

Als u ergens nederig van wordt dan is het wel van uzelf ontwikkelen. Iedereen die hard aan zichzelf werkt om ergens goed in te worden weet dat daar enorm veel tijd, frustratie en energie in gaat zitten. Het is natuurlijk heerlijk om dat te kunnen delen. In hun boek: "het geheim van teams" van Katzenbach en Smith, beschrijven zij een aantal succesfactoren. Eenbelangrijke factor die zij zien bij top-teams is als teamleden elkaar helpen en ondersteunen in hun ontwikkeling. U krijgt dan steeds meer begrip en respect voor elkaar. Dat maakt vanzelf nederig.

4. Zorg voor speelruimte.

Iedereen wil een beetje autonomie. Een beetje speelruimte voor zichzelf. Een plek waar uzelf aan de knoppen mag draaien. Door elkaar goed te leren kennen en te doorgronden ontstaat deze speelruimte als vanzelf. U weet op den duur waar een teamlid goed in is. U kan daarop vertrouwen. Als er vertrouwen is kan controle verdwijnen en daar ontstaat speelruimte. Uw eigen ruimte om verantwoordelijkheid te nemen om het team te dienen. Als er iets goed is voor een ego dan is het wel vertrouwen krijgen om uw teamleden te dienen.

5. Zorg dat u leert van successen en van falen.

Iedereen weet (op een paar ontplofte ego’s na) dat u niet alleen succes kunt hebben. Zowel voor het leren van succes als van falen is kwetsbaarheid en een goede analyse nodig. Geen borstklopperij van: "kijk mij dit eens geweldig doen, zonder handen!". Ook hier past realiteitszin. Geen teamprestatie zonder de inzet van de individuele teamleden. Een analyse van welke kwaliteiten zijn er ingezet, welke kennis is er gebruikt, welke procedures hebben er gewerkt etc. is noodzakelijke feedback om van te leren. Dat het evalueren van een succes vaak makkelijker gaat dan bij falen is duidelijk. Maar beide zijn even belangrijk. Beide zorgen ze ervoor dat u een steeds duidelijker beeld krijgt van uw eigen kwaliteiten en ontwikkelingen en die van uw teamgenoten. Dus neem er de tijd voor en zorg dat u een omgeving creëert waarbinnen het mogelijk is om veel met elkaar te leren.

Conclusie:

Zoals gezegd, samenwerken is geen sinecure. U moet bereidt zijn om delen van uzelf thuis te laten om zo het team en uzelf te dienen. Uzelf dienen?

Klinkt dat niet individualistisch? Jawel. Dat kunnen we ook al heel goed. Dat is ook het goede nieuws. We hoeven alleen nog maar te leren om te delen en zo het team te dienen. De maatschappij groeit hier ook naar toe. Geef en deel wat u kunt en u krijgt meer sympathieke relaties. De tijd van het verkopen van de ene auto die enkel in de kleur zwart verkrijgbaar is (Henry Ford), is definitief voorbij. De klant is slim en verwacht echt toegevoegde waarde van uw bedrijf, uw team en u! Maar dat lukt alleen als u werkt aan een ego dat in uw pak past! Dit betekent alle neuzen dezelfde kant op, samen leren, elkaar samen ondersteunen, talenten blijven ontwikkelen en vooral volhouden, de focus op duurzaam beleid blijven houden, waarin de klant uw toegevoegde waarde kan ontdekken, uw klanten meer betrekken en onderdeel maken van uw bedrijfsvoering, participerende besluitvorming toelaten in plaats van autocratisch leiding geven. Eerlijkheid, puurheid, echtheid, wederkerigheid, duurzaamheid en persoonlijkheid wordt essentieel belangrijk. De trend van het nieuwe werken. SLIM! Werken!

Ik ben benieuwd naar uw ervaringen hoe samenwerking te optimaliseren valt. Stuur ons uw tips en we vergroten daarmee onze gezamenlijke toegevoegde waarde. Deel ook eens uw dilemma's en we geven u gratis advies hoe ermee om te gaan. Just because we love to help!

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Bram aan den Toorn  |   | 
19-04-2013
 | 
23:59 uur
Erg interessant artikel van Wout Plevier. Het is belangrijk om aandacht te hebben voor de onderlinge relaties in een team. Zowel zakelijke samenwerking als privé. Hierbij is de (positieve) houding van de leidinggevende/manager cruciaal. Geef anderen ruimte om fouten te maken en zij zullen dit vertrouwen altijd terugbetalen.
Wout Plevier  |   | 
20-04-2013
 | 
20:53 uur
Dank je en goede aanvulling!

Fouten geven ervaringen, meer ervaringen een duidelijke richting naar wel of niet doen. Je beslissingen worden krachtiger!
Hans  |   | 
22-04-2013
 | 
08:03 uur
Interessant artikel. En als je op alle beschreven onderdelen optimaal wilt scoren, vergeet dan niet regelmatig (bewust!) even stil te staan bij (kleine) behaalde successen.

Waarom? Niets (maar dan ook niets!) stimuleert meer dan wat oprechte(!) aandacht- en uitgesproken waardering voor gedane inspanningen en resultaten.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10