Reactie: Inderdaad een enkele open deur vanuit een standaard proces gedachte uit een boekje. Nu de praktijk.
Kennis vs competentie
Om kennis te kunnen (h)erkennen, zul je terzake kundig moeten zijn, anders ben je niet meer dan één van de vele 'meddlemen'. Daar is geen enkele (IT) professional mee gedient, maar ook de klant niet.
Huidige recruitment proces
Al eerder aangehaald, hier wederom. Het huidieg recruitmentproces, in meer dan 90% van de gevallen, is een volkomen falend proces. U zult, mede door discrimerende invloeden, de werkelijke IT professional vrijwel niet vinden. Het scoringspercentage wat dit alleen al betreft is
Reactie: Meer eenzame mensen in aantocht dat maakt in totaal al snel 25% van de mensen die eenzaam zijn (werklozen + WAO´ers / eenzame werkenden en 65+´ers)
Reactie: In de meeste reacties lees ik de fout die heel vaak door zeer veel mensen wordt gemaakt. Er wordt geen goed onderscheid gemaakt tussen functioneringsgesprekken (F) en beoordelingsgesprekken (B).
Een F is een tweezijdig, open gesprek waarin het functioneren van de medewerker en de interactie centraal staan. Het is een van de instrumenten waarmee je medewerkers kunt motiveren en bijsturen. Het gesprek richt zich op het heden en de nabije toekomst. Samen met de medewerker ga je na hoe hij functioneert, hoe de werkrelaties met collega's en met jou zijn en wat er nog te verbeteren valt. Daarbij heeft de medewerker minstens evenveel inbreng als jij zelf. Gesprekken over functioneren dienen altijd gebaseerd te zijn op afspraken die daarover aan het begin van een periode zijn gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker.
Aan het functioneringsgesprek behoren geen consequenties verbonden te zijn in de zin van beloning. Het is belangrijk om dit samen met de medewerker vast te stellen, aangezien het de openheid in het gesprek zal bevorderen. Maar een functioneringsgesprek is ook niet vrijblijvend. Leidinggevende en medewerker spreken samen bepaalde verbeteringen af voor de toekomst en leggen die dan ook vast.
Een functioneringsgesprek is geen beoordelingsgesprek. Wat zijn dan de verschillen tussen beide gespreksvormen.
• Een functioneringsgesprek kan meerdere malen per jaar plaatsvinden. Op verzoek van de leidinggevende maar ook op verzoek van de medewerker.
• Een beoordelingsgesprek vindt éénmaal per jaar plaats, na afloop van een te beoordelen periode.
• In een functioneringsgesprek is de actuele situatie het onderwerp. Tevens is een belangrijk deel ingeruimd voor een vooruitblik naar de nog resterende periode. Er wordt dus gekeken naar de afgelopen periode, de actuele situatie en de toekomst.
• In een beoordelingsgesprek wordt alleen gekeken naar de afgelopen periode.
• Een functioneringsgesprek kan 'onderwerp-gestuurd' zijn. Dit houdt in dat de leidinggevende die een thema wil bespreken daarvoor een functioneringsgesprek kan inlassen. Het gesprek kan zich dan beperken tot dat ene thema.
• Een beoordelingsgesprek dient alle aspecten van het functioneren in de afgelopen periode te behandelen. Dus niet alleen de te verbeteren punten maar ook de zaken waarover de leidinggevende tevreden is.
• Een functioneringsgesprek is in principe 'open' ten aanzien van de beoordeling. Dit houdt in dat de leidinggevende zijn of haar aanvankelijke oordeel tijdens het gesprek kan bijstellen bijvoorbeeld omdat er informatie ter tafel is gekomen die tevoren niet bekend was.
• Een beoordelingsgesprek, daarentegen, is 'gesloten' ten aanzien van de beoordeling. De leidinggevende heeft zijn of haar oordeel over het functioneren in de afgelopen periode gevormd en deelt dat mede aan de medewerker.
• Tenslotte is een functioneringsgesprek in principe gericht op het tijdig bijsturen. De beoordelingsperiode is nog in volle gang en de medewerker kan zaken nog ten positieve keren.
• Het beoordelingsgesprek is definitief in haar inhoud en kan salarisconsequenties hebben. Dit in tegenstelling tot het functioneringsgesprek.
Reactie: En wat te zeggen als ondernemer wiens bedrijf failliet is verklaard en door de/een curator wordt behandeld als een verdachte crimineel terwijl je afscheid heb moeten nemen iets wat heel dierbaar is/was? Zeker ook eenzaamheid maar dat (slechts een) onderdeel van wat je voelt... Maar in NL wordt er nog steeds vooral gedacht dat de ondernemer de schuldige is... wat in bepaalde gevallen ook zo is maar meestal juist niet.
Reactie: Met alle Respect voor de auteur, het is klaarblijkelijk komkommertijd.
Recentelijk heb ik het woord 'reactief', het nieuwe buzzword in artikelen, een beetje met de grond geegaliseerd, nu ga ik een opengetrapte deur dichttrappen en dicht timmeren.
Complexer IT beheer
Heeft iemand, excuses mijn beste lezeres, lezer, mocht ik badinerend, aanmatigend of hautain over komen (
Reactie: @Wim, ik denk niet dat wanneer vrouwen genoodzaakt zijn om meer te verdienen, zij meer in de top komen. Deze vrouwen zitten vaak van zichzelf al vol ambitie, om dit glazen plafond te doorbreken.
Reactie: Geweldig, het is weer eens zover. We hebben een nieuw 'Buzzword'... en een hype is aanstaande. Zeer benieuwd wie allemaal dat woord 'reactief....' zullen gaan gebruiken commercieel gesproken.
Netwerken goedkoper
Ik ben nu eenmaal niet zo commercieel ingesteld, eerder conservatief, maar heb er dan ookw at inspanningen, plan en budget, niet altijd zo heel erg naast gezeten. Ik kan me de commerciele beredenering van dhr. de brave wel volgen natuurlijk.
Maar dat alle betwerken uiteindelijk draadloos zullen gaan worden omdat... dat staat nog allerminst vast.
De druk om...
Ik ben bang dat er hier toch even een pas op de plaats zal moeten worden gemaakt. Diegenen die doorgaans 'druk' uitoefenen, middels allerlei vormen van publicaties, zijn de commerciele partijen.
U weet wel, die partijen die als eerste roepen...' Misschien wilt u daar niet in mee.... maar daar gaan we wel naartoe...'trompetters.
Roepen dat je een ambitie hebt is één, pretenderen dat draadloos sec de toekomst is, is weer een heel ander verhaal.
Draadloos vs Byod
Byod is wat connectiviteit betreft draadloos doorgaans en dat brengt veiligheidswijs, nog heel wat op te lossen zaken met zich mee.
Byod, zo wijst de praktijk uit, is allerminst voor alle taken geschikt dus blijft er genoeg te bekabelen over. Zal die bekabeling afnemen? Zeker wel, maar dan wel doordacht en voor de juiste reden.
Hetgeen de zakenwereld en gebruikers nog te wachten zal staan zijn namelijk zeer grote en toenemende calamiteiten waar IT aan ten grondslag ligt en aansluitend, nog veel faillissementen.
IT is een hele mooie voorspelbare materie waarbij je vrijwel alles van te voren goed kunt inregelen en optekenen. Dus als er sprake is van reactief handelen, heeft dit weinig tot niets te maken met al of niet 'bekabelde' netwerken of draadloos.
Reactief....
Reactief betekend eigenlijk zoveel als achter de feiten aanhollen of worden geconfronteerd met incidenten die in 80% van de gevallen te voorzien is geweest.
Het feit dat de incidenten hand over hand aan het toenemen zijn is omdat men heeft besloten IT professionals zo snel mogelijk uit te faseren, flexibiliseren, te vervangen voor young upcoming professionals die niets begrijpen van de materie IT en ook geen keten kennis en visie hebben meegekregen.
Dan moet je plots achter de feiten aanlopen. Feiten die je in de IT doorgaans prachtig kunt herleiden tot de oorzaak.
Reactie: Stress ontstaat niet door de druk van buitenaf, maar door onze reactie daarop.
Ons brein - en recent ontdekte neurofysiologische stoorzenders in het onderbewuste deel (>95% van ons brein) daarvan - spelen hierbij een cruciale rol.
Reactie: I totally agree Karen, je moet het goede behouden. Behoren primaire objectives van vrouwen voor hun overgang vaak bij de verzorging van het gezin te liggen, Na! hun overgang, wanneer ook de opvoeding is afgerond, kunnen de hierbij verworven skills worden benut. Door deze skills gedragen vrouwelijk leiderschap sluit nmm. goed aan bij wat nu van organisaties wordt gevraagd.xxx
Reactie: Tegenwoordig kun je lichte vormen van een Burnout ook zelf aanpakken. Natuurlijk zijn daar boeken over, maar sinds kort ook een dvd. Zie de link. Deze is gemaakt door burnout coaches.
Hoor graag wat jullie daarvan vinden.
Reactie: Spullen en materialen voor in de tuin blijken de laatste jaren erg in trek te zijn. Het lijkt inderdaad wel, zoals het artikel al aangeeft, dat de tuin als maar belangrijker voor mensen wordt.
Reactie: Heel herkenbaar artikel.
Graag wijs ik er op dat slapeloosheid gedurende een burnout heel goed aangepakt kan worden met de Alpha-Stim. Ik werk hier al jaren mee, met goede resultaten. En nee, ik heb er geen aandelen in. Het apparaatje zorgt ervoor dat de hersenen in rust-stand komen (Alpha golven), wat vaak ontbreekt in periodes van stress en burnout. Hiermee kan de genoemde vicieuze cirkel worden doorbroken. Ik heb hier al zoveel mensen (zelfs de meest sceptische) in de begeleiding extra mee kunnen ondersteunen. Het feit dat je weer beter kunt slapen helpt enorm.
Greet, heel goed dat je dit onderzoek doet. Je vragenlijst heb ik al ingevuld, zit goed in elkaar. Succes!
Reactie: Een zeer nuttig artikel. Vanuit de praktijk vaker met deze materie te maken hebbend is er wel een basis formule die wat vaker word gehanteerd.
LoP x MH x FTE
Loss of Productivity LoP
Deze is goed te kwantificeren door een gemiddelde te maken van een gemiddelde van omzet. Er zijn uiteraard verschillende gemiddelden die u zou kunnen nemen maar doorgaans word een bruto jaar getal hiervoor genomen.
Man uren MH
Wanneer er sprake is van verstoring door een Ddos aanval en het netwerk gewoon onbereikbaar is voor de medewerker, dan is het eenvoudig te calculeren hoe lang die verstoring heeft geduurd. Een gemiddelde, om het conservatief te houden, van een bruto uurloon, is ook om te zetten naar een goed gemiddeld hanteerbaar getal.
FTE
Het aantal mensen die door de verstoring werden getroffen.
Verborgen kosten
Vaak word er niet zo bij stil gestaan wat de verborgen kosten van IT verstoringen zijn,. Dat is jammer want die verloren kosten moeten door een organisatie wel worden betaald. Het is in elk geval een ondergeschoven onderwerp.
Die kosten lopen alleen maar op als men daarbij, wanneer het bijvoorbeeld om een hacker zou gaan, de manuren becijferd die met een dergelijke zaak zijn gemoeid.
Maatregelen
- Simulatie
Het is tegenwoordig heel eenvoudig eenvoudige simuleringen op te zetten en te houden. IT is een goede materie daarvoor om dit te doen. De kosten voor dergelijke simulatie zijn doorgaans niet al te hoog en bied een scala aan voordelen.
- Protocol
Veel organisaties weten enbegrijpen nog niet helemaal hoe eenvoudig het opzetten en implementeren van een protocol is. Daar zijn speciale whitepapers voor geschreven. Een uitgebreide vind u hier:
http://goo.gl/1O50v
- Keep it Simple
Veel commerciele partijen zijn van mening dat het opzetten en het zoeken naar degelijk te implementeren oplossingen omslachtig en duur zouden moeten zijn. Dat is in de regel niet zo. IT is als materie en proces heel mooi schaalbaar en adaptief.