zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Checklist: Beoordelingsgesprek voeren

Door: Asha Kalijan
 
Het voeren van het jaarlijks beoordelingsgesprek met medewerkers is voor bijna elke manager een hoofdpijndossier. Het is een typische taak, die nou eenmaal moet gebeuren. Toch hoeft het het niet al te moeilijk te zijn. Met deze handige checklist zet u het gesprek gestructureerd op en voorkomt u bekende valkuilen.

Het doel van het beoordelingsgesprek is om de medewerker te beoordelen op het functioneren in de afgelopen periode. Het beoordelingsgesprek vindt één keer per jaar plaats op initiatief en uitnodiging van de leidinggevende. In tegenstelling tot het functioneringsgesprek is er geen tweerichtingsverkeer in het gesprek. Behalve dat u als manager terugkijkt op het functioneren van de medewerker in het afgelopen jaar, maakt ue ook afspraken over verbeteringen in het werk, de loopbaanontwikkeling en eventuele gevolgen voor het salaris en andere arbeidsvoorwaarden. Door medewerkers te beoordelen krijgt u goed zicht op de inzetbaarheid, de ontwikkeling van talenten en de kwaliteit van het personeel. U kunt hen bijsturen om beter te presteren. De procedure voor het beoordelingsgesprek moet terug te vinden zijn in het personeelsreglement, inclusief een beoordelingsformulier. Een gedegen voorbereiding en de wijze waarop een beoordelingsgesprek gevoerd wordt bepalen de kwaliteit van het gesprek.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
Kantoor inrichten is maatwerk
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld  (1) 
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval? (1) 
Occasionmarkt 2019: online en transparant (1) 
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Helft medewerkers voelt zich niet gehoord door management
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen?
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
Hoeveel van uw eerste maandsalaris geeft u uit aan afval?
Occasionmarkt 2019: online en transparant
Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
Tesla Model X is de EV van het Jaar 2019
meer top 10