Reactie: En zo blijkt nu ook weer dat hr zich niet bewust is hoe mensen in elkaar steken. Veel facilitaire zaken zijn kapot gemaakt en de baas denkt ook och vallen ze dood neer scheelt het ook weer in de reorganisatie. Ook goed voor de pensioenfondsen toch. Werkgevers zijn nog steeds niet bewust dat hun de oorzaak zijn van de onvrede en veel van de problemen die zich overal voordoen. Die houding gaat hun eigen ondergang worden. Je dient de verantwoording te nemen als werkgevers en niet mensen aan hun lot over te laten. Ook de temperaturen bewust terugdraaien in gebouwen is zo een dooddoener. Budget cuts heet dat om maar door te bezuinigen. Ja ik zeg dat omdat ik me er altijd sterk tegen heb gemaakt. Daarmee ben ik ook weg getreiterd door de manager boven me. Wat een slampamper die zich nergens van bewust was.
Reactie: Ik zou niet graag de reparatie en onderhouds facturen betalen van maseratie,deze zijn namelijk heel duur.geef mij maar een Mercedes E, veel lagere km.kostprijs,een van de grote redenen waarom men de E men als taxi neemt.Bovendien heeft de ghilbi geen basismotor,waardoor hij moeilijk kan concurreren vb. een 2l.turbo,en zeker in deze tijd van downsizing.
Reactie: Ik lach me een deuk; heb het verhaal in de context van ''sex op het werk'' gezet en zie het voor me. Het lachen verging me een beetje. Ga ik toch voor de humor!
Reactie: Ik herken ze vaak aan de drager; hoe harder ze pochen, rammelen en showen hoe nepper ze zijn.
Het pleps met de afgekloven nagels en slechte manieren herken je direct. De man en zijn klokje zijn nep. Overigens geldt dit ook voor de dames en echte dames.
Reactie: Zonde dat het zo moet gaan. Het was een perfect duo met Crouwel als zakelijk brein in de coulisse. Herman, Herman, dat heb zo'n jonge (ja jij) toch nie nodig? Maar goed; je hebt egotjes met een grote mond en met hersens. Die met de grootste bek winnen vaak maar weten niet wat ze verliezen. Beter een kritische partner dan een verre ????
Reactie: In mijn optiek ligt de situatieomschrijving in een combinatie van de reacties van Sandra en Ad. Er zijn bedrijven en werkzoekenden die de ontwikkeling al lang en breed hebben zien aankomen maar niet hebben ingespeeld op deze ontwikkeling. Voor de werkzoekenden en bedrijven is de beschouwing van werk van Sandra een realistische gezien de huidige tijdsfeer.
Reactie: Erg interessant onderzoek, goed om te lezen dat gelijke behandeling zich laat lonen. Hoe moet ik echter een flexibele arbeidscommunity voor me zien? Is dit bijvoorbeeld een samenwerkingsverband tussen branche gerelateerde bedrijven? Of een veel bredere samenwerking, tussen partijen uit verschillende markten.
Reactie: In het artikel wordt aangegeven dat vooral veel ICT'ers boven hun opleidingsniveau werken. Hoe is dit de andere kant op? In welke branches accepteren hoogopgeleiden een baan onder hun niveau?
Reactie: Een team dat niet functioneert MOET je sturing geven. Beleg een vergadering wat je visie is, waar je wilt komen, wat goed gaat en wat onder de maat is, wat je precies wilt en wat de acties zullen zijn om te controleren of het goed gaat.
Dit is op teamniveau. Start dan individuele coaching op, om individueel functioneren te bespreken.
Dan het laatste: geef zelf 300% het goede voorbeeld in gedrag dat je wilt zien. Personeel is in veel gevallen een spiegel van jouw leiderschap. De spiegelneuronen in de breinen van je team spiegelen elk gedrag goed of fout. Dus nu sterk leiderschap en pro actief gedrag laten zien. Gaat het na verloop van tijd beter dan meer coachend leiderschap laten zien en feedback geven ontwikkelen. Tot dan instructief leiderschap.
Reactie: Onbegrijpelijk dat nog niet alle bedrijven een duidelijk beleid op het bereik van de mobiele telefoons hebben geformuleerd. Wanneer er grote partijen gebruikte telefoons verkocht kunnen worden kan dit het beste bij een grote opkoper!
Reactie: @TJ natuurlijk hoort oordelen bij de mens. Het oordelen kent natuurlijk ook veel gradaties (bv zijn baby ligt in het gebouw, wellicht beslis je dan om zelf mee te lopen).
En daar kun je een heel artikel aan wijden, over bv de interactie tussen de neo cortex en de amygdala + thalamus, waar er tussen ratio en emotie bepaald wordt welke beslissing te nemen.
De essentie voor mij is dat het brein veel krachtiger gebruikt kan worden. In ons onderzoek onder 20.000 mensen naar de effecten van leren in een organisatie, is een van de conclusies dat mensen meer mogen ontspannen, lachen, er gewerkt mag worden met humor, omdat dit het brein dan ontspant, waardoor het later veel beter zal presteren in communiceren, handelen, denken, creatief oplosssingen vinden voor problemen.
Natuurlijk willen we positieve resultaten halen. Maar er zit een probleem als dit de overhand gaat nemen ten opzichte van al het andere. We werken nu eenmaal met mensen en niet met cijfermatige wezens. Sturen op resultaten motiveert en inspireert veel te weinig mensen op de langere termijn. Het geeft hoogstens een korte boost dat je zinvol bezig bent, want we willen wel positieve resultaten behalen. Ook continue verlies draaien motiveert en inspireert het brein niet:).
Daar ligt ook precies de uitdaging naar managers, ceo's en directieleden. Veelal heerst daar een fixed mindset: overmatig de focus op:
1) winnen (veelal ten koste van anderen)... dit doen veel ouders al bij hun kinderen (zoon komt terug van voetbal: '' en heb je gewonnen?''
2) persoonlijke status... mmm waar hebben we o.a. de crisis aan te danken?
3) Drive symptomen: succes en bevestiging ervan door de omgeving (ego gedreven)
4) ''zorg dat je successen kunt regelen en mislukkingen/ fouten kunt voorkomen, dan blijf je slim''
5) motto: behoud het ideale plaatje voor de buitenwereld
6) geloof dat een kordate cv en talent bepalend zijn voor succes
7) autocratisch leiderschap: ik heb gelijk en medewerkers moeten naar mij luisteren. Als dit de mindset is dan zal de openheid om feedback te geven verdwijnen en daarmee de mogelijkheid om een lerende organisatie te kweken.
8) focus op oordeel
9) intelligentie staat vast
In tegenstelling tot een growth mindset:
1) interne focus: wat kan ik leren
2) Hoe kan ik mezelf nog meer verbeteren
3) intelligentie kun je laten groeien door oefenen en constructieve feedback
4) focus op groei en uitdaging
5) driver: leren en vaardig worden
6) in plaats van de ervaring bepalend te laten zijn, actief controle nemen over je leertraject
7) je inzet en leervermogen zijn indrukwekkend
8) motto: struggle, zet door en groei!
9) serving leadership
De spiegelneuronen van mensen spiegelen alles wat ze herhaaldelijk voorgeschoteld krijgen. Het brein vormt dan een sterk neurologisch pad en dat gebeurt bij zowel negatief als positief gedrag. Waar kies je dus voor?
Het leuke is dat alle onderzoeken uitwijzen dat het positief empoweren, met de neuzen dezelfde kant op geinspireerd hetzelfde nastreven, elke dag met passie en plezier hierin samenwerken, ook werken en leren van fouten en valkuilen en jezelf door deliberate learning verbeteren, leidt tot veel betere resultaten, dan sturen op prestaties en output.
Om nog wat onderbouwing te geven met cijfers van afgelopen jaar. Ik ben nu toch goed op stoom:). 74% van de werkende Nederanders werkt NIET bevlogen (of mag ik zeggen 26% wel:) ), 83% van de klanten signaleert dit. 91% van de managers weten niet hoe ze hiermee om dienen te gaan en blijven sturen op de resultaten.
In het brein start vanuit mijn perceptie alles met inspiratie en creatie en van daaruit kan gekoerst worden op succes. Welgemeend en eerlijk open met elkaar samenwerken met plezier en ook lachen helpt. Waarom? Omdat openlijk en vrij kunnen lachen het brein onspant, waardoor het open gaat staan. Alles werkt dan beter! Dus eigenlijk een heel gaaf ding dat brein.
De uitdaging: bedrijven inzicht verschaffen hoe het brein werkelijk werkt en wat dit betekent voor aannamebeleid personeel, ontwikkeling van personeel, omgang met klanten, leiderschap en hoe je werkelijk effectief kunt sturen op samen duurzaam de beste resultaten behalen.
Het leuke is dat mensen leren over breinprincipes leuk vinden waardoor praten over moeilijke thema's en actief stappen zetten om het te veranderen ook gemakkelijker wordt!