zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zelfbewust gedrag van medewerkers bepaalt succes organisatie

28 april 2010 - "De betrokkenheid van een manager bij de ontwikkeling van lokale, zelforganiserende interactiepatronen van medewerkers bepaalt in belangrijke mate zijn/haar succes en daarmee dat van de organisatie."

Dat stelt prof. dr. Nol Groot, bijzonder hoogleraar managementwetenschappen aan de Open Universiteit, in zijn oratie ‘Tot Rotterdam zijn jullie een stel - Gedrag en identiteit als pijlers onder verbeterprocessen in organisaties’. De oratie heeft betrekking op de door de Nederlandse Spoorwegen ingestelde leerstoel managementwetenschappen, in het bijzonder management in complexiteit. Nol Groot houdt zijn inaugurele rede vandaag om 16.00 uur, in het Trefpunt in hoofdgebouw IV van de Nederlandse Spoorwegen, Laan van Puntenburg 100 in Utrecht. 



Gedrag en identiteit bepalend voor resultaat van verbeterprocessen
Organisaties blijken vaak minder beheersbaar dan we denken. Directies beseffen steeds meer dat ze slechts een beperkte directe invloed hebben op het globale resultaat van een organisatie. Afgeleid van ideeën uit de complexiteitswetenschappen gaat Groot ervan uit, dat zelforganiserende sociale interactie tussen mensen bepalend is voor wat er in en met organisaties gebeurt. Het is de uitkomst van vele lokale patronen van zelforganiserende lokale interactie tussen mensen, die bij de organisatie betrokken zijn. Hierbij spelen macht, ideologie en identiteit een belangrijke rol. Tijdens deze interactie veranderen waarden, gedrag en identiteit van alle betrokkenen, managers kunnen, door een grotere directe betrokkenheid bij de dagelijkse patronen van het dagelijkse werk, invloed uitoefenen op de ontwikkeling van het zelfbewustzijn van collega’s. 

Nieuwe initiatieven
Nol Groot:"Een voorbeeld: ’s nachts, na een computerstoring, stellen machinisten en conducteurs aan de verkeersleiding voor een stoptrein te splitsen, om met het andere deel gestrande reizigers naar hun oorspronkelijke vertrekstation terug te brengen. Het zal niet verbazen dat dit, ondanks de overlast, leidt tot opgeluchte reizigers. Veel van deze kleine, maar uiterst belangrijke, initiatieven hebben een grote invloed op de verbetering van klantoordelen. Reizigers begrijpen dat er in de techniek dingen mis kunnen gaan, maar ze begrijpen niet wanneer ze in de steek gelaten worden."
Het door de manager voortdurend bespreekbaar maken van vergelijkbare positieve en negatieve voorbeelden bij medewerkers ondersteunt het ontwikkelen van herkenbare routines. Dit leidt vervolgens tot nieuwe initiatieven, waar klanten wat aan hebben. De resultaten van een organisatie komen mede door deze lokale patronen tot stand, zonder dat de manager daar directe invloed op uitoefent.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recessie creëert bijzonder zelfbewuste Generatie R
 Vier tips om u effectief te mengen in de kantoorpolitiek
 Interactief werkoverleg essentieel bij veranderingen
 Vier niveaus van werknemerbetrokkenheid
 
 
reacties
 
Gabriëlla Lürling  |   | 
28-04-2010
 | 
17:40 uur
Vanuit mijn ervaring m.b.t. het begeleiden van veranderprocessen van professionals c.q. het bedrijven, onderschrijf ik de dynamiek die vrijkomt als de individuele werknemer de ruimte ervaart om zichzelf te kunnen profileren en misschien nog belangrijker in dit verband: als hij/zij erkent en gezien wordt als persoon. Mensen functioneren nu eenmaal het best in een omgeving waarin de ruimte is om zichzelf kunnen zijn.
Een positieve, betrokken, veilige omgeving als voedingsbodem waarin mensen tot volle ontplooiing kunnen komen, verantwoording nemen voor hun aandeel in de bedrijfsvoering en pro-actief ageren op de werkvloer. Elke schakel binnen een organisatie heeft immers een functie t.a.v. het geheel. Waardering, vertrouwen, stimulans zijn key.
De verandering in dynamiek werkt uitermate effectief door in alle lagen van de bedrijfsvoering; zowel intern- als extern, evenals op macro- en microniveau.

Als trendanalyst zie ik richting de toekomst een ontwikkeling waarbij organisatiestructuren - in toenemende mate - organischer worden. Bedrijven zullen veel meer opereren vanuit het bedrijfsfundament ( lees: de 'ziel' van het bedrijf) Dit vraag ombuiging in het zogenaamde machts-, systeem- en procesdenken, waar mensen binnen organisaties nu vaak in vastlopen.
Interessante materie en een zeer interessante ontwikkeling: ''Zelfbewustzijn in alle lagen!''



REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10