zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf marketingtrends voor 2009: back to basic

16 januari 2009 - Marketeers gaan dit jaar back to basics en vooral investeren in onderzoek en insights. En ze hebben het, in tegenstelling tot 2008, helemaal gehad met Web2.0 en het MVO. Dat zegt Anderson Analytics na onderzoek op Markting Online.

De vijf belangrijkste trends voor dit jaar: 



1. Investeren in marktonderzoek en innovatie

Hiermee wil de marketeer vooral de recessie te lijf gaan en er zal dus flink geïnvesteerd worden in deze gebieden. 

2. De consument komt weer op de eerste plaats

Marketeers zoeken het dit jaar met name in vaste en tevreden consumenten. Daarna volgen ROI, brand loyalty en segmentatie. 

3. Groen wordt minder belangrijk

Global warming en MVO krijgen veel minder aandacht dit jaar. 

4. Web2.0 is uit

Het aantal marketeers dat niets moet weten van Web2.0, blogs en social networking is tweemaal zo hoog als vorig jaar. Tegelijkertijd stellen marketeers dat ze niet genoeg van deze onderwerpen afweten. 

5. China en babyboomers zijn het meest kansrijk

53 procent van de marketeers die over de grens werken, ziet de meeste kansen in China. India komt op een tweede plek. Qua doelgroep wordt het meeste verwacht van de Babyboomers, gevolgd door de Generatie X en Y. 

Marketingboeken en goeroes

De beste boeken om te lezen volgens de ondervraagde marketeers: Good to Great, Groundswell, Hot Flat and Crowded, The Black Swan, Predictably Irrational, Mavericks at Work, The New Rules of Marketing and PR, The Art of the Start, Purple Cow, Go Put Your Strengths to Work en Our Iceberg is Melting.
Seth Godin blijft de belangrijkste marketinggoeroe, maar Warren Buffet en Malcolm Gladwell komen er aan. Jim Stengel (ex-Procter & Gamble) komt ook voor het eerst op de lijst voor.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht marketingtips van Obama
 Vijf wetten van recessiemarketing
 Vier kenmerken van het marketingbureau van de toekomst
 Marketingmanager is bang voor internet
 
 
reacties
 
Erik van oort  |   | 
16-01-2009
 | 
09:13 uur
Web 2.0 is uit... is het niet zo dat de kop had moeten zijn: marketeers weten nog niet hoe web 2.0 in te zetten, en blijven daardoor bij de vertrouwde methoden?
Tinus  |   | 
17-01-2009
 | 
08:16 uur
1. De consument staat altijd op de 1e plaats,
daar doen we het voor!
2. MVO krijgt meer aandacht ( FSC hardhout ).
3. web.1, web.2 who cares, als het er maar goed uitziet.
4. China? Schei uit, hebben die communisten nog niet genoeg in handen?!!
5. Investeren in een crisistijd gaat alleen als je geld te veel hebt.
A Heide  |   | 
19-01-2009
 | 
19:38 uur
Eens met Erik van Oort, ik dacht precies hetzelfde.

En Tinus bewijst direct ons gelijk door zijn ''3. web.1, web.2 who cares, als het er maar goed uitziet.''...
Tinus  |   | 
20-01-2009
 | 
08:49 uur
Oh, haha ja dat was de oude :)
Deze ziet er beter uit:
www.hardhouthandel.nl/new

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10