zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veertien tips om online klanten te werven

15 januari 2008 - Iedere gerenommeerde organisatie heeft een website, maar er zijn maar weinig ondernemingen die succesvol en continu online nieuwe klanten weten aan te trekken. MolBlog presenteert veertien tips om dat wel te doen.

1. Geef!


Een makkelijke manier om bezoekers te binden en aan te trekken is geven. Geef bijvoorbeeld een gratis e-book, tips en suggesties, interessante artikelen en ervaringen, een kennismakingskorting of een gratis monster. Door iets van waarde te geven creëert u positieve betrokkenheid en vertrouwen.

2. Gebruik wervende teksten
Wervend schrijven is een must om bezoekers te binden en overtuigen. Besteed doelbewust aandacht aan dilemma’s en problemen die leven binnen uw doelgroep en geef antwoord op de vragen waar uw bezoeker mee zit.

3. Focus
Hoe breder uw aanbod, hoe lastiger uw bezoeker vindt wat hij zoekt. Kies daarom voor een specialisatie/specifiek segment en focus op een beperkt aantal onderwerpen. Hierdoor wordt uw positie scherper, uw aanbod kwalitatiever en komt uw website hoger in zoekresultaten.

4. Beken kleur
Een duidelijke, consistente en authentieke uitstraling schept vertrouwen en maakt onderscheid. Wat zijn de drijfveren van uw organisatie? Wat is uw onderscheidende vermogen? Wat zijn de argumenten om uw producten/diensten af te nemen? Laat deze punten in woord, beeld, kleur uitkomen. Benoem overal duidelijk de voordelen en waarde van uw product/dienst.

5. Zorg voor zoekmachineoptimalisatie
Laat uw webiste de taal van de zoekmotoren spreken. Door specialisten op dit gebied uw website te laten optimaliseren wordt uw website veel beter gevonden. Zij adviseren u over tal van zoekmotermarketing issues en begeleiden ook bij online adverteren en bij het analyseren van de statistieken.

6. Zorg voor bekendheid
Ook een goede website heeft bekendheid nodig. Er bestaan vele creatieve acties om in korte tijd veel bezoekers te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan online marktonderzoek waarbij de respondent de uiteindelijke resultaten gratis krijgt toegestuurd.

7. Zorg voor interactie met uw klant
Door internet zijn veel markten transparanter geworden. Uw klant heeft het steeds meer voor het zeggen. Hij kijkt, vergelijkt en vindt wat hij wil via internet. Door de dialoog aan te gaan met uw klant bouwt u aan betrokkenheid, inzicht in zijn specifieke behoeften en deelt u deze informatie met uw gehele doelgroep.

8. Presenteer een concreet aanbod
Zeker in (zakelijke) dienstverlening worden diensten online vaak niet duidelijk genoeg gepresenteerd. Hoe scherper uw diensten worden geëtaleerd hoe hoger de conversie van uw website zal zijn. Uw klant wil immers een concrete oplossing voor zijn probleem. Algemeenheden zijn niet interessant.

9. Spreek niet van ‘wij’ maar van  ‘u’
Veel websites zijn nog steeds gericht op ‘wij’, ‘ik’, ‘ons’. Denk aan teksten als: ‘onze visie’, ‘de oorsprong van ons bedrijf’, enzovoort. Als achtergrondinformatie is dit niet echt storend, maar zorg er vooral voor dat uw klant en zijn behoeften en dilemma’s centraal staan in de content van uw website. Hierdoor vergroot u de aantrekkingskracht van uw site en bouwt u aan vertrouwen en conversie.

10. Geloof
Klanten via internet aantrekken kan alleen als u oprecht gelooft hiermee succes te boeken. Als u niet gelooft in internet, als u denkt dat uw klanten niet online willen kopen, als u alleen gelooft in een 'fysieke wereld' dan zult u niet succesvol zijn in het aantrekken van nieuwe klanten via dit medium.

11. Stel een mailbestand samen
De meeste mensen besteden 80 procent van hun tijd op internet aan gemiddeld dertig websites. Een krachtig middel om een bezoeker tot vaste bezoeker te maken is hem te binden door inzet van bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Door uw lezersgroep steeds opnieuw te informeren over interessante onderwerpen bouwt u aan een relatie met uw potentiële klant.

12. Stimuleer uw bezoeker tot actie
Met succes klanten winnen is niet mogelijk zonder actiegerichtheid. Voorbeelden: aanmelden nieuwsbrief, downloaden informatie, teruggebeld laten worden, gratis proberen, enzovoort. Zorg ervoor dat iedere pagina van uw website een mogelijkheid tot actie biedt.

13. Verhoog uw online zichtbaarheid
Het aantal bezoekers van uw website wordt voor een belangrijk deel bepaald door de bezoekers die via verwijzende websites bij u terecht komen. Veel aandacht besteden aan links ruilen, gratis links plaatsen, online profielen maken, reageren op weblogs/websites, zelf een weblog te starten, persberichten versturen, enzovoort verhogen de online zichtbaarheid uw website.

14. Lever excellente service
Potentiële klanten mogen niet afhaken door gebrek aan service. Zorg ervoor dat uw website snel geladen word, vermijd foute pagina’s, reageer snel op vragen en e-mails, kom beloftes na en bedank uw bezoeker voor ieder actie die hij uitvoert. Creëer een sfeer van excellente service en leg uw potentiële klant volledig in de watten.


Bron: MolBlog
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Twaalf marketingthema’s voor 2008
 Drie voordelen van een sterk internetmerk
 Steeds meer aandacht voor webcare
 Tien extraatjes om uw klanten aan u te binden
 Tien tips om klanten aan u te binden
 Tien tips voor een betere klantenservice
 
 
reacties
 
Dirk Garos  |   | 
18-01-2008
 | 
09:09 uur
Focus focus focus.
Gr
DG
Rob Boterkooper  |   | 
25-01-2008
 | 
22:08 uur
Ontzettend handig deze tips. Ik zal er zeker een aantal meenemen tijdens de vordering van mijn website.
Marco Bouman  |   | 
29-01-2008
 | 
15:33 uur
Beste Rob, Bedankt voor je compliment. Wij vinden het altijd plezierig als onze artikelen mensen aanzetten tot actie.

Succes met het aantrekken van klanten via jullie website. Hartelijke groet, Marco Bouman
klaas joosten  |   | 
7-02-2008
 | 
04:35 uur
Al aan Affiliate marketing gedacht, zoals via www.m4n.nl? Hier door kan je zelfs op performance based bezoekers en klanten krijgen en werfen.
Natuurlijk moet je wel goede site hebben anders adverteren andere websites niet voor je product of dienst. Ook moet je goede beloning hebben voor de doorgestuurde bezoeker (traffic).

Klaas Joosten
Henk Jan  |   | 
24-08-2009
 | 
17:39 uur
In tijden van crisis is het NO CURE NO PAY aspect van affiliatemarketing voor adverteerders zeer interessant en vooral nu de moeite waard.

Henk Jan
Cleafs.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10