zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf manieren om veranderingen te communiceren

29 november 2007 - Om wat voor onderwerp het ook gaat, zelfs alledaagse zaken, een CEO met goede communicatieve vaardigheden is een must om de bedrijfscultuur op een positieve manier uit te dragen. Maar vooral fusies, overnames, een crisis, de jaarcijfers en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een onderneming vergen goede communicatie. Hieronder vijf manieren waarop u als manager op een goede manier met uw werknemers communiceert.

1. Personeelsbijeenkomsten
Een ideale gelegenheid voor (top)managers om alle werknemers op alle locaties te bezoeken en zowel te luisteren naar wat er speelt als het grote geheel te communiceren. Een tip: laat werknemers kaartjes met vragen invullen zodat die na een pauze behandeld kunnen worden in de toespraak. Heeft u niet meteen een antwoord, kom er dan later op terug. 

2. Bedrijfsbezoeken 
Op deze manier kunt u precies achterhalen wat er op een bepaalde werkvloer leeft. Breng dus niet alleen tijd door met de leiding maar begeef u ook tussen de werknemers. Kijk wat ze aan het doen zijn en vraag of er in hun ogen iets beter kan. Dit is een perfecte manier om vooroordelen in de kiem te smoren en een dialoog te stimuleren.  

3. Belonen van werknemers
Nog een manier waarop de CEO veranderingen kan communiceren is door werknemers persoonlijk te stimuleren en te belonen voor hun prestaties. Deze hebben wellicht direct te maken met de betreffende verandering en door de tijd te nemen uitblinkers te erkennen, stuurt u een sterke boodschap naar alle medewerkers dat het bedrijf degenen beloont die de veranderingen steunt en eraan meewerkt. 

4. Managementbijeenkomsten 
Een van de slimste manieren die een CEO kan doen in tijden van verandering is communiceren met zijn/haar managementteam. De managers zijn immers de drijvende kracht achter veranderingen en dus moet de CEO heel helder en direct zijn over de verwachtingen. Dit werkt het beste als er een-op-een gesprekken plaatsvinden, die de manager vervolgens weer kan voeren met zijn ondergeschikten.

5. CEO-blog 
Een blog van de CEO is een zeer effectief middel om veranderingen te communiceren, vorderingen te bespreken en de betrokkenheid van het personeel te verhogen. Na afloop van een managementoverleg of bedrijfsbezoek kan de CEO bijvoorbeeld de belangrijkste uitkomsten op zijn/haar blog zetten. Het beste is als werknemers ook de kans krijgen te reageren, zodat de CEO erachter kan komen wat mensen van diverse afdelingen ergens van vinden en daar dus rekening mee kan houden.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
 Biogebaseerde industrieën: Europese groei zit in onze natuur
 Reinventing customer service
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen communicatietips voor crisistijden
 Tien gevaarlijke communicatieproblemen
 Kennisuitwisseling op afstand vraagt andere leiderschapsstijl
 Vijf vuistregels voor geslaagde verandertrajecten
 Manager speelt cruciale rol in verandertraject
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
29-11-2007
 | 
10:57 uur
Gaan we weer terug in de tijd dat managers goden waren die afdalen naar de ondergeschikten?
Een veranderingsproces is een heen en weer verkeer traject en niet een communicatieverhaal van boven opgelegd aan de werknemers.
Lees eens de Vijf Disciplines van Peter Senge, ook alweer een jaar of 10 oud, maar daarin staan tenminste goede tips om de zaken aan te pakken.
Eigenlijk logisch dat dit soort processen zo traag gaan, schijnbaar voorziet de opleiding van managers er niet in om echt dit soort zaken te kunnen begrijpen en aan te pakken.
Zelf zou ik deze tips nooit aan mijn klanten verstrekken, want er ontbreekt het meest essentiële deel, namelijk .....VERANDEREN DOE JE SAMEN!


Raimondo Hooft  |   | 
1-12-2007
 | 
22:02 uur
Een goede business onderneming heeft een raad van bestuur, CEO, Directieraad, Management etc. In de top worden strategische beslissingen genomen, mede beinvloedt door de aandeelhouders, in het management team en lager worden de beslissingen uitgevoerd en waar gewenst bijgesteld.
Erwin  |   | 
5-12-2007
 | 
12:53 uur
Boeiend, maar naar mijn idee ontbreekt er een wezenlijk ding: luisteren. De vijf manieren zijn alle zeer zendergericht. Daarom nog een tip erbij: management by walking around. Reserveer minstens een dag per week ombij de medewerkers te horen wat zij ervan vinden. Meestal werken persoonlijke gesprekken stukken beter dan alleen maar de roeptoeter te hanteren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Altice 7.89  4.4 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.43  -2.3 %
USG people 17.2  -1.5 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street eindigt verdeeld
Wall Street verdeeld
meer beurs
top10
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures