zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf manieren om veranderingen te communiceren

29 november 2007 - Om wat voor onderwerp het ook gaat, zelfs alledaagse zaken, een CEO met goede communicatieve vaardigheden is een must om de bedrijfscultuur op een positieve manier uit te dragen. Maar vooral fusies, overnames, een crisis, de jaarcijfers en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een onderneming vergen goede communicatie. Hieronder vijf manieren waarop u als manager op een goede manier met uw werknemers communiceert.

1. Personeelsbijeenkomsten


Een ideale gelegenheid voor (top)managers om alle werknemers op alle locaties te bezoeken en zowel te luisteren naar wat er speelt als het grote geheel te communiceren. Een tip: laat werknemers kaartjes met vragen invullen zodat die na een pauze behandeld kunnen worden in de toespraak. Heeft u niet meteen een antwoord, kom er dan later op terug. 

2. Bedrijfsbezoeken 
Op deze manier kunt u precies achterhalen wat er op een bepaalde werkvloer leeft. Breng dus niet alleen tijd door met de leiding maar begeef u ook tussen de werknemers. Kijk wat ze aan het doen zijn en vraag of er in hun ogen iets beter kan. Dit is een perfecte manier om vooroordelen in de kiem te smoren en een dialoog te stimuleren.  

3. Belonen van werknemers
Nog een manier waarop de CEO veranderingen kan communiceren is door werknemers persoonlijk te stimuleren en te belonen voor hun prestaties. Deze hebben wellicht direct te maken met de betreffende verandering en door de tijd te nemen uitblinkers te erkennen, stuurt u een sterke boodschap naar alle medewerkers dat het bedrijf degenen beloont die de veranderingen steunt en eraan meewerkt. 

4. Managementbijeenkomsten 
Een van de slimste manieren die een CEO kan doen in tijden van verandering is communiceren met zijn/haar managementteam. De managers zijn immers de drijvende kracht achter veranderingen en dus moet de CEO heel helder en direct zijn over de verwachtingen. Dit werkt het beste als er een-op-een gesprekken plaatsvinden, die de manager vervolgens weer kan voeren met zijn ondergeschikten.

5. CEO-blog 
Een blog van de CEO is een zeer effectief middel om veranderingen te communiceren, vorderingen te bespreken en de betrokkenheid van het personeel te verhogen. Na afloop van een managementoverleg of bedrijfsbezoek kan de CEO bijvoorbeeld de belangrijkste uitkomsten op zijn/haar blog zetten. Het beste is als werknemers ook de kans krijgen te reageren, zodat de CEO erachter kan komen wat mensen van diverse afdelingen ergens van vinden en daar dus rekening mee kan houden.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Aantal zoekopdrachten naar ‘groene’ banen neemt toe
 Wet- en regelgeving en bedrijfsgroei meest bepalend voor IT-investeringen
 Zes tips om de klant van de toekomst te binden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen communicatietips voor crisistijden
 Tien gevaarlijke communicatieproblemen
 Kennisuitwisseling op afstand vraagt andere leiderschapsstijl
 Vijf vuistregels voor geslaagde verandertrajecten
 Manager speelt cruciale rol in verandertraject
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
29-11-2007
 | 
10:57 uur
Gaan we weer terug in de tijd dat managers goden waren die afdalen naar de ondergeschikten?
Een veranderingsproces is een heen en weer verkeer traject en niet een communicatieverhaal van boven opgelegd aan de werknemers.
Lees eens de Vijf Disciplines van Peter Senge, ook alweer een jaar of 10 oud, maar daarin staan tenminste goede tips om de zaken aan te pakken.
Eigenlijk logisch dat dit soort processen zo traag gaan, schijnbaar voorziet de opleiding van managers er niet in om echt dit soort zaken te kunnen begrijpen en aan te pakken.
Zelf zou ik deze tips nooit aan mijn klanten verstrekken, want er ontbreekt het meest essentiële deel, namelijk .....VERANDEREN DOE JE SAMEN!


Raimondo Hooft  |   | 
1-12-2007
 | 
22:02 uur
Een goede business onderneming heeft een raad van bestuur, CEO, Directieraad, Management etc. In de top worden strategische beslissingen genomen, mede beinvloedt door de aandeelhouders, in het management team en lager worden de beslissingen uitgevoerd en waar gewenst bijgesteld.
Erwin  |   | 
5-12-2007
 | 
12:53 uur
Boeiend, maar naar mijn idee ontbreekt er een wezenlijk ding: luisteren. De vijf manieren zijn alle zeer zendergericht. Daarom nog een tip erbij: management by walking around. Reserveer minstens een dag per week ombij de medewerkers te horen wat zij ervan vinden. Meestal werken persoonlijke gesprekken stukken beter dan alleen maar de roeptoeter te hanteren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Zzp’er, denk na over de risico’s die u loopt (2) 
Twee derde Nederlanders vreest voor oudedagvoorziening (1) 
Nederlander worstelt met financiële administratie (1) 
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst (1) 
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie  (7) 
Zes tips voor een goede elevator pitch (1) 
'Smartphoneverbod is overcompensatie' (3) 
top10
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst
Zo verkleint u de afhankelijkheid van Office 365
Bedrijven worstelen met balans tussen digitale innovatie en security
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal
Nederlander worstelt met financiële administratie
27 procent huishoudens belegt, ondanks lage rente
Mobiliteit goed voor werkgever en werknemer
Bedrijfsleven onder druk door politieke risico’s en politiek geweld
Zes tips om de klant van de toekomst te binden
meer top 10
vacatures
meer vacatures