zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer klachten over communicatiebureaus

24 september 2007 - Er wordt steeds meer geklaagd over communicatiebureaus: zij zouden te duur zijn, te weinig professioneel en te weinig vernieuwend. Sommige grote bureaus, zoals Hill & Knowlton, rekenen inderdaad hoge tarieven van 300 à 400 euro per uur; een meer gemiddeld uurtarief voor advisering is 150 euro. Volgens Jeroen van Seeters van Hill & Knowlton wordt strategisch advies en goede uitvoering echter wel op waarde geschat, en goed betaald.

Ondernemen en hr zwak ontwikkeld


Op de beschuldiging van gebrek aan professionaliteit wordt bij verschillende bureaus fel gereageerd; als ze niet professioneel waren zouden ze al niet meer bestaan. Volgens Peggy de Lange van Solid Ground lopen Nederlandse bureaus daarentegen achter, en zijn het ondernemerschap en het managen van mensen zwak ontwikkeld. Ook zijn verschillende disciplines als pr en reclame nog te veel van elkaar gescheiden. 

Persoonlijke ontwikkeling
Voor alle bureaus is het moeilijk om de juiste mensen aan te trekken. Enerzijds zijn seniors met tenminste acht jaar relevante bureauervaring dun gezaaid, terwijl zij juist zorgen voor hogere tarieven, stabiliteit en zelfstandigheid. Anderzijds is het moeilijk om nieuw talent vast te houden; hiervoor is het belangrijk om de persoonlijke ontwikkeling centraal te stellen, bijvoorbeeld via vijfjarenplannen en congressen, cursussen en stages.


Bron: Communicatie, MD Weekly
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven angstig om activiteiten uit te besteden
 Marketeers controleren resultaat van hun bureaus niet
 Adverteerder blijft reclamebureau slechts anderhalf jaar trouw
 Reclamebureaus beloven teveel
 
 
reacties
 
R. Civile  |   | 
24-09-2007
 | 
15:33 uur
Het ligt niet zozeer in mijn karakter om nu eens een bijzonder kritische noot te kraken hier, ik geef er toch maar eens gehoor aan.. Wel een constructieve wel te verstaan.

Om te beginnen, en dat is al jaren onze ervaring, is 'Communicatie' nu net iets wat niet in een ieders vermogen is. Natuurlijk is iedereen vrijwel alles te leren maar de vraag die eidgenlijk zou moeten worden gesteld of 'iemand het wel in zich heeft' voor men weer gaat strooien met allerlei opleidingsmodellen.

Nu hebben we het eens over communicatie maar er had wat dat betreft ook makkelijk iets anders mogen staan. Om optimaal rendement te kunnen halen zal eerst eens terdege moeten worden gekeken of iemand 'het' al of niet in zich heeft en dan de vervolgstap.

Het is helemaal niet zo vreemd, wat mij betreft dan, dat dit geluid in een artikel tot stand komt. Dat men er wat vinnig op reageerd is wat mij betreft dan ook niet helemaal op zijn plaats. Immers, zoals met veel opleidingsmodellen, is het niet zo zeer de vraag 'waarom ze dan nog zouden bestaan',als reactie maar misschien ook wel een hele goede verkoopstrategie.[???]

Men mag zeker kritisch zijn t.a.v. de uitkomst van bepaalde methodieken en ik denk dan persoonlijk; Waar komen die opmerkingen vandaan? en Heeft dit betrekking op mij als supplier?

Op het gebied van communicatie heb ik ook al flink wat gezien en me dunkt, er zit veel ruimte tussen de verschillende 'communication suppliers'. Ik ben een groot voorstander van vrij ondernemerschap en bedragen daarbij zeggen mij niet zoveel.

'Het is maar net wat een 'gek' ervoor uit wil geven gekoppeld aan succesvol zakendoen'. Gecompliceerd is zelde interessant en om bij de kern te komen, wanneer iemand de 'basis' niet in zich heeft dan blijft het voor die persoon behelpen of men nu veel of minder veel betaald, dat lijkt mij evident. Is die basis voor communicatie te meten bij elk individueel? Jawel. Wij eten daar namelijk ook deels van.
RC PM
I te Winkel  |   | 
13-11-2007
 | 
09:51 uur
Waarom maken mensen zich niet druk over het uurtarief van bijvoorbeeld advocaten, maar wel van een communicatiebureau? Ze verkopen allebei een dienst en geen product. Bijna alle kosten die gemaakt worden, moeten worden verhaald op de klant. Je kunt wel maar 50 euro per uur vragen, maar dan moet je binnen een maand maar thuis gaan werken, want een kantoorpand kun je dan niet betalen. Je kunt maar een bepaald aantal uren draaien per dag. Letterlijk alles dat in zo'n pand staat, doet en werkt moet betaald worden door de klant. Daar heb je gewoon een flink uurloon voor nodig.
pauline  |   | 
13-11-2007
 | 
11:30 uur
heeft het niet gewoon te maken met vraag en aanbod? communicatie wordt steeds belangrijker, speel daar vooral op in.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10