Mening niet-zweverige trendwatcher wordt erg gewaardeerd
30 augustus 2007 -
Bedrijven hechten veel waarde aan trends en de mening van trendwatchers, mits zij geen zweverigheid, arrogantie en vaagheid aan de dag leggen. Dat meldt MD Weekly naar aanleiding van onderzoek van Ruigrok / NetPanel onder 447 respondenten naar het gebruik en de beleving van trends en trendwatchers door bedrijven.
Strategische beslissingen
Liefst 87 procent van de respondenten stelt dat trends wel eens een rol spelen bij strategische beslissingen binnen de organisatie waar men werkzaam is. Beslissingen waarbij trends een rol spelen, worden vooral genomen op het gebied van communicatie (60 procent), marketing (58 procent) en product- en dienstenontwikkeling (54 procent). 64 procent verwacht dat trends in de toekomst een steeds grotere invloed zullen hebben.
Imago
Toch denkt maar 48 procent dat er vaker gebruik zal worden gemaakt van een trendwatcher. Slechts negentien procent heeft wel eens een externe trendwatcher ingeschakeld. Het imago van de trendwatcher is dan ook niet al te best. Van de bedrijven die wel eens een trendwatcher hebben ingehuurd is overigens een ruime meerderheid (66 procent) `tevreden` of `deels tevreden` over de geleverde werkzaamheden. Veel respondenten (45 procent) denken dat het imago van de trendwatcher kan verbeteren met de komst van een keurmerk. Ruim twee derde (67 procent) vindt dat trendwatchen een vak moet worden in marketingopleidingen.
Bron:Eye, MD Weekly
Persoonlijk denk ik dat het beroep 'trendwatcher'tamelijk 'overrated' is. Natuurlijk is er tot op zekere hoogte een trend waar te nemen maar dat wil nog niet zeggen dat een bepaalde trend ook navolging hier zal krijgen.
Ik denk dat je meer zal bereiken met het inschakelen van een goede enquetteur dan een trendwatcher. Dit laatste overigens dat ik niet eens zo'n groot fan ben van enquettes maar voila.
Sec is een trend niet meer of minder het ontdekken van het welbekende aapjes gedrag. We leven nu eenmaal in een consumptie maatschappij waar mensen elkaar soms jammergenoeg het licht niet in de ogen gunnen.
Zo is bijvoorbeeld het klimaat wellicht de grootste mondiale trend waar elke, zichzelf respecterende organisatie, maar wat graag aan mee doet ten einde zich op die manier op voordelige wijze te presenteren. Aan de achterdeur wordt er net zo hard geknaagt, zo niet steeds harder, aan de beschikbare resources. Schieten we hier werkelijk iets mee op of gaan we ook hier als aapjes elkaar na doen?
Duurzaamheid
Duurzaamheid kan alleen worden bereikt door massaal en mondiaal bossen weer aan te kweken met de kennis die we nu hebben. Wordt er niet meer gevist en alleen nog maar beplant, de komende 5 jaar bijvoorbeeld, dan zal veel zich herstellen en zelfs het natuurlijke balans zich langzaam maar zeker beginnen te herstellen.
De wijze waarop iedereen die consumptiemaatschappij najaagt staat er verder wat negatief voor. De grootste trend is wellicht het filmpje van Al Gore. Op gelikte wijze worden we gebombardeerd met semi wetenschappelijke gegevens, halve waarheden en inconsistenties op de welbekende amerikaanse dramatische manier.
En de halve wereld dicussieerd over zaken en meningen waar iedereen plotseling verstand van heeft. Dit slechts als voorbeeld. Dat is ook een trend.
Als we de rede weer een beetje hebben gevonden sta ik zeker open, met een glas wijn in de hand voor een goed gesprek en hoop dat dat eens een trend wordt.
RC PM
Een trend die ik waarneem is dat organisaties zich niet louter verdiepen in trends en daar dan vervolgens een strategie op baseren, maar dat ze op basis van trends komen tot een aantal scenariobeschrijvingen. Verstandig. De wereld verandert zo snel en vaak in zulke onverwachte richtingen dat het breed houden van je scope je overlevingskansen op de markt vergroten. Conclusie: vraag niet alleen naar de trends, maar vraag om ondersteuning bij het ontwikkelen van scenario's.
AB
|
|
31
-
08
-
2007
|
09
:
18
uur
Rede inderdaad, trendwatchen is iets anders dan rede, geen ''vak'' dat men kan leren.
Het is zoals een kunstenaar die zoekt en onbewust weergeeft wat vernieuwend of actueel is. Meestal is dit al onbewust bij iedereen aan het sudderen. Een trendwatcher haalt het boven water.
Zaak is het om dit dan achteraaf te beredeneren om je intuitie te toetsen.
Trendwatchen is al te laat eigenlijk, je bent een trendvoorspeller nodig. Voila C'est Moi!