zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

27 procent huishoudens belegt, ondanks lage rente

19 april 2018 - Uit onderzoek van TIAS School for Business and Society en Scildon onder ruim 500 Nederlandse huishoudens blijkt dat slechts 27 procent van de ondervraagden belegt, ondanks de historisch lage stand van de spaarrente.

De beleggingskoorts heerst meer onder mannen, dan onder vrouwen en stijgt met de leeftijd en het inkomen. Verder valt op dat beleggende ouders kinderen opvoeden die zelf later ook vaker gaan beleggen. Kortom, zien beleggen, doet beleggen.


 
Het onderzoek

Er wordt veel geklaagd door Nederlanders over de beperkte opbrengst van de populaire spaarrekening. De rente staat laag, en inmiddels lager dan huishoudens moeten afdragen aan de fiscus en kwijt zijn aan inflatie. Kortom, sparen loont amper nog. TIAS-hoogleraar Dirk Brounen: "Daarom zijn Scildon en het TIAS FinanceLAB op zoek gegaan naar de achtergronden van Nederlanders die beleggen. Wat maakt hen anders dan de spaarders? Zo zijn er zestien vragen gesteld aan ruim 500 Nederlandse huishoudens en de antwoorden zijn verwerkt tot inzichten die kunnen helpen begrijpen waarom zoveel Nederlanders liever klagen over de spaarrente dan zelf beleggen."
 
De resultaten
Uit de antwoorden blijkt dat slechts 27 procent van de ondervraagden zelf belegt. Een laag percentage dat overigens hoger ligt onder mannen (35 procent) dan onder vrouwen (twintig procent). Een laag percentage wanneer  procenthet doelrendement van de ondervraagde huishoudens beziet. Op vraag hoeveel rendement zij zouden willen behalen op hun beleggingen bedraagt dit gemiddeld 6.3 procent. Een bescheiden verlangen dat onder het feitelijke gemiddelde jaarrendement van de AEX ligt over de lange termijn. Waarom belegt men desondanks dan toch massaal liever niet? Ook hier is naar gevraagd. De top drie grootste beleggingsdrempels zijn: (1) angst voor risico, (2) gebrek aan kennis, en (3) vrees voor kosten.
Wie belegt er dan wel?
 
Achtergronden beleggers
Ook is in deze studie gekeken naar de achtergronden van mensen die wel beleggen. Zoals gezegd, is dat percentage aanzienlijk hoger onder de mannelijke respondenten dan onder de vrouwen. Brounen: "Ook zien wij dat er vaker belegd wordt met het oplopen van de leeftijd en het inkomen. Maar het meest verrassend inzicht had betrekking op opvoeding en de thuissituatie tijdens jeugd. Niet alleen wordt er vaker belegd in welgestelde kringen en gezinnen, maar ook in gelijke omstandigheden blijkt het voorbeeldgedrag van ouders ook op het vlak van beleggen en sparen te beklijven bij de kinderen. Kinderen van ouders die ook belegden vroeger, beleggen aanzienlijk vaker (48 procent) wanneer zij zelf de volwassen leeftijd hebben bereikt. Met andere woorden, zien beleggen, doet beleggen!"
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Enorme groei van aantal Nederlandse beleggers
 De Week van de Belegger: belegt u al?
 Vijf redenen om afzonderlijk in groene obligaties te beleggen
 Goed gevoel belangrijk bij investeren in aandelen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10