zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leaserijders wisselen minder vaak van auto

7 september 2016 - Leaserijders kiezen vaker dan voorheen voor contractverlenging in plaats van een nieuwe auto. De afgelopen vijf jaar lag de gemiddelde duur van een leasecontract op bijna vier jaar. LeasePlan voorspelt nu dat leaserijders deze termijn vaak zullen oprekken naar de maximale termijn van vijf jaar.

Door recente wijzigingen in het fiscale beleid is het voor leaserijders financieel aantrekkelijker om hun huidige leaseauto te behouden, dan een nieuwe leaseauto te bestellen.



Gunstig bijtelingstarief
In 2016 loopt een groot aantal leasecontracten met een gunstig bijtellingstarief af. Het gaat in Nederland naar schatting om ruim 20.000 contracten met een lage bijtelling van 14 procent of lager.
Omdat het afsluiten van een nieuw leasecontract de afgelopen jaren vaak voordeliger was, koos voorheen slechts een op de zes leaserijders voor verlenging. Uit een peiling van LeasePlan blijkt dat inmiddels ruim twintig procent van de leaserijders kiest voor verlenging van het contract. De gemiddelde verlengingsduur loopt bovendien op van ruim een halfjaar naar een jaar.

Maximale leasetermijn
Zakelijke automobilisten hebben altijd al de mogelijkheid om de leasetermijn naar maximaal zestig maanden te verlengen. Dat kan nu financieel heel gunstig uitpakken. Martijn Versteegen, woordvoerder van LeasePlan, Nederland licht toe: "Leaserijders zijn gewend om na drie of vier jaar gewoon weer een nieuwe auto uit te kiezen, maar dat is natuurlijk helemaal geen noodzaak. Sterker nog, in veel gevallen is verlengen nu gunstiger. Denk aan leaserijders met een Renault Megane of een Ford Focus in de 14 procent-bijtellingscategorie. Wagenparkbeheerders profiteren bovendien met terugwerkende kracht van een lager leasetarief, wat ook voor hen al gauw een paar honderd euro kan opleveren. Een win-win-situatie dus."

Zzp’er: groeiende behoefte aan kortlopende contracten
Waar leaserijders hun contract steeds vaker verlengen, hebben zzp’ers juist behoefte aan kortere contracten. Uit de ZZP Barometer* bleek onlangs dat acht op de tien zelfstandigen juist niet langere tijd aan een leasecontract vast wil zitten. Versteegen: "Wij herkennen ons in deze uitkomsten. Zzp'ers hebben vaak meer behoefte aan flexibiliteit. We zien dan ook een groeiende interesse in onze leaseoplossingen met een korte looptijd. Denk aan rental (vanaf een dag), shortlease (vanaf zes maanden) of occasionlease (vanaf twaalf maanden). Wij verwachten dat deze trend verder zal doorzetten."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Fiscale discriminatie 25 procent-bijtellingsrijders vanaf 2017
 Recordaantal leaseauto's in 2015
  Vraag naar leaseauto’s met lage bijtelling groeit met een derde
 Private leaserijder was niet op zoek naar andere auto
 
 
reacties
 
Nicolas  |   | 
12-10-2017
 | 
16:33 uur
Interessante trend. Is het niet duurder om voor kortere tijd een auto te leasen? En hoeveel kan het iemand schelen als diegene zijn/haar lease contract verlengt?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10