zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkzoekende gebruikt steeds meer social media

1 juni 2016 - Het aantal werkzoekenden dat social media inzet tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan blijft groeien. Waar het percentage dat sociale kanalen gebruikt eerder bleef steken op 28 procent, is dat in het afgelopen jaar gegroeid naar 36 procent.

Dat blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van HR-dienstverlener Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.161 werkzoekenden.
 
Facebook wint aan populariteit
De groep werkzoekenden die via social media opzoek gaat naar een nieuwe job doet dat in 70 procent van de gevallen via LinkedIn. 62 procent doorloopt zijn zoektocht via Facebook. In 2014 was dat nog 67 procent (LinkedIn) en 48 procent (Facebook).
 
Verschuiving analoog naar digitaal
Zowel regionale als landelijke dagbladen zijn niet langer het go-to medium voor het vinden van werk. Een ruime meerderheid (64 procent) geeft aan met name vacaturesites te bezoeken in de hoop een baan te vinden. Daarnaast is voor de helft van de werkzoekenden (50 procent) ook het persoonlijk netwerk, zowel on- als offline, nog altijd een belangrijk middel. Overigens wordt social media niet enkel ingezet voor het vinden van werk, maar ook bij het baseren van een eerste indruk. Bijna een kwart (24 procent) van de ondervraagden baseert het imago van een organisatie op informatie via social media.
Loes Dingemans, algemeen directeur Unique: "De trend van offline naar online blijft zich verder doorzetten en social media neemt hierin de leidende rol. Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, laait de strijd voor geschikt personeel op. Om talentvol personeel te werven, zouden bedrijven meer moeten inzetten op hun sociale kanalen en het opbouwen van communities. Dit is cruciaal als zij toegang willen houden tot talentvol personeel. Jongere generaties zien online activiteit en social media als belangrijke graadmeters voor aantrekkelijk werkgeverschap."
 
Unique en Motivaction hebben op basis van de resultaten een infographic gemaakt, met daarin meer facts en figures over werkzoekenden. De infographic is hier aan te vragen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Meeste verzekeraars beleggen in Shell en weigeren actie op klimaat
 Campers steeds vaker betrokken bij pech en ongeval
 Technologie in de hoogste versnelling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Developers getriggerd door projecteigenschappen in vacature
 48 procent werkzoekenden vindt binnen twee weken nieuwe baan
 Vier keer out-of-the-box denken op weg naar een nieuwe baan
 Werkzoekenden gebruikt smartphone of tablet bij zoektocht naar nieuwe baan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
Leid jongeren op voor niet-bestaande beroepen (3) 
Tijd voor rigoureuze vernieuwing in de transportsector (1) 
Vacature voor prostituee bij arbeidsbureau (1) 
Nul-urencontract: de onbekende valkuil onder arbeidsovereenkomsten (1) 
Hoe ga ik om met een te assertieve medewerker? (1) 
Wat is belangrijker: inhoud of de relatie met medewerkers? (2) 
Belastingdienst controleert ook op de camping (3) 
beurs
AEX index: 523.71 -0.41 %
Stijgers Dalers
Kendrion 38.09  5 %
Heijmans 8.38  4.8 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Boskalis wes 28.5  -2.8 %
Doc data 0.51  -1.9 %
Cisco Systems boekt licht lagere winst
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street hoger gesloten
meer beurs
top10
Te rigoureuze naamswijzigingen zijn riskant
Nederlander krijgt liever schouderklopje dan auto van de zaak
Smart City: 47 procent vacatures gericht op smart energy
Tijd voor rigoureuze vernieuwing in de transportsector
Wegwuiven kritiek houding verzekeraars rondom letselschadezaken is onterecht
Waarom SEO en contentmarketing niet los van elkaar gezien moeten worden.
Nederlanders omarmen robotisering gemakkelijker dan rest van Europa
'Gewoon' wachtwoord beter dan complex
Leid jongeren op voor niet-bestaande beroepen
'Chelsea ownes Mourinho'
meer top 10
vacatures
meer vacatures