zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verbeter uw compliance met effectief personeelsmanagement

24 december 2015 - Organisaties moeten zich aan tal van HR-normen, -wetten, -regels en -richtlijnen houden. Dit zijn regels die vanuit de overheid zijn opgelegd, maar ook zelf opgestelde interne regels dienen nageleefd te worden. De compliance is het naleven van deze afspraken.

Personeelsmanagement kan bedrijven hierbij helpen. Door personeelsmanagement effectief in te regelen en te automatiseren, kunnen organisaties namelijk nauwkeurige berekeningen maken en weloverwogen beslissingen nemen. Rolf van Lierde, general manager MKB bij Kronos, geeft tips.

Consistent bedrijfsregels doorvoeren
"Wanneer HR-managers gebruikmaken van technologie voor personeelsmanagement worden medewerkersgegevens automatisch bijgewerkt en geüpdatet. Met integratiefuncties voor personeelsgegevens, wordt tevens alle data bij elkaar gebracht in één bron. Doordat deze informatie in één systeem wordt opgeslagen, kunnen organisaties bedrijfsregels consistent toepassen en doorvoeren. Zij hoeven immers niet meer handmatig gegevens uit meerdere systemen te trekken en een grote puzzel op te lossen voor zij alle data bij elkaar hebben. En juist hier gaat men onbewust nog wel eens de fout in. Een verkeerde blokkade op een persoon zetten of per ongeluk toegang verschaffen tot geheime documenten, dit zijn menselijke fouten die snel gemaakt zijn. Het risico op dit soort fouten wordt volledig weggenomen als personeelsmanagement in één geïntegreerd systeem wordt verwerkt," aldus Van Lierde.

Eenvoudig beschikken over juiste informatie
Om u als bedrijf goed aan de regels te kunnen houden, is het daarnaast van belang dat het aantal gewerkte uren inzichtelijk is. Van Lierde: "Veel bedrijven hebben het aantal uren wel in kaart, het waar en wanneer ontbreekt echter vaak nog. Als HR-managers dit plaatje compleet hebben, dan zijn zij in staat een compleet beeld te schetsen. Door deze gegevens nauwkeurig en real-time vast te leggen, ontstaat er een solide basis. Het berekenen van het salaris, het aantal vrije dagen, de secundaire voorzieningen waar de werknemer recht op heeft en compliance-kwesties op basis van wanneer, waar en hoeveel een werknemer heeft gewerkt, wordt hiermee een stuk eenvoudiger."

Voorkom boetes en verlaag kosten
Het veiligstellen van de compliance kan naast het voorkomen van overtredingen en het beschikken over complete informatie, nog op andere manieren waarde toevoegen. Organisaties kunnen door goede compliance namelijk het risico afzwakken en zo boetes voorkomen. Deze boetes kunnen bijvoorbeeld op de mat vallen vanwege onopzettelijke non-compliance met wetgeving rondom werktijden en arbeid of regels van vakbonden of andere regelgevende instanties. "De mogelijkheid om rapportages en gegevens in te zien via een geautomatiseerd hulpmiddel verlaagt daarnaast de kosten wanneer problemen ontstaan. Managers hoeven tenslotte minder tijd te besteden aan het achterhalen van informatie, waardoor het probleem sneller en een stuk gemakkelijker kan worden opgelost. Door personeelsmanagement te automatiseren en technologie in te zetten, worden informatiestromen bij elkaar gebracht. HR-managers hoeven zich minder zorgen te maken of zij wel aan de wet- en regelgeving voldoen en zij kunnen voortaan met een gerust hart de salarisuitbetalingen en administratie doen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Tour time – leid uw midden- en kleinbedrijf als een race team
 Meeste Europeanen zoeken op maandag naar vacatures
 Werknemer verkiest goede werkplek boven gezonde lunch
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cloud en mobility brengen personeelsmanagement naar een hoger niveau
 Automatisering personeelsmanagement heeft positief effect op productiviteit
 Waarom personeelsmanagement overbodig wordt
 HR: van personeelsmanagement tot bedrijfsvoering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Team Nijhuis uit Borne in trek bij grote internationale spelers
reacties
Vraag naar Netwerkbeheerders stijgt met 32,8 procent (1) 
Naadloze aansluiting marketing en commerce ontbreekt (1) 
De kwetsbaarheid van de recruiter en de sollicitant in beeld (4) 
Polestar voert XC60 op naar 421 pk (1) 
Consumptiehuishoudens daalt in december door energie (1) 
Digitale Detox: de tien beste vakantiebestemmingen om onbereikbaar te zijn (1) 
Vier kledingtips voor sollicitatiegesprekken (3) 
beurs
AEX index: 521.65 -0.11 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Crown van ge 5.42  0.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Alphabet overtreft verwachtingen
Correctie: Wall Street verdeeld gesloten
Beursupdate: AEX op Wall Street
meer beurs
top10
Nederland loopt miljarden mis door thuiszittende 55-plussers
Naadloze aansluiting marketing en commerce ontbreekt
HR in de Boardroom node gemist
Zomerse persoonlijke APK voorkomt burn-out
'Vaderschapsverlof mogelijke oplossing voor doorbreken glazen plafond'
De toekomst van werk: meer winnaars, minder verliezers
Medewerkerspotentieel lang niet voldoende benut
Waarom anoniem solliciteren werkt
Nederlands burn-out interventieprogramma internationaal genomineerd
Werkgever bezorgd om toenemende keuzevrijheid nieuw pensioenstelsel
meer top 10
vacatures
meer vacatures