zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aanpassen aan hyperconnectiviteit noodzakelijk voor survival

13 juli 2015 - De business kenmerkt zich momenteel door hyperconnectivity: personen, sensoren, machines en organisaties die met alles en iedereen verbonden zijn.

Ogenschijnlijk kleine innovaties als de Apple Watch veranderen niet alleen ons dagelijks leven, maar hebben in potentie grote gevolgen voor de business. De succesvolste bedrijven zijn vaak diegenen die zich het beste aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Maar is het gros van de bedrijven al zover? Ja, aldus een recentelijk onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van SAP. "Maar dat vinden ze vooral zelf," nuanceert Mark Raben, innovatiespecialist en CIO van SAP Nederland.



Niet nieuw 
Hyperconnectiviteit is niet nieuw. Sommige branches hebben al een flinke revolutie doorgemaakt. Denk aan de camera-industrie, die grondig is opgeschud door de komst van smartphones waarmee gebruikers direct foto’s delen op social media. En kijk ook naar de uitgeverswereld. Online uitgeverijen en nieuwe distributiemodellen deelden flinke knauwen uit aan traditionele media.
 
Neus op de feiten
Maar inmiddels zit de business in een fase waarin vrijwel alle organisaties hier 'iets mee moeten'. Vooral branches die eerder hard geraakt zijn door de popularisering van het internet moeten op hun tellen passen. "Voor een branche als retail biedt hyperconnectiviteit grote kansen. Bijvoorbeeld om klanten beter te leren kennen via iBeacons. Of voor een nauwkeuriger voorraadbeheer dankzij connected sensoren. Maar juist die branches vallen ook het hardst als ze stilstaan, want de concurrent slaapt niet."
 
Afwachtende houding
Volgens het onderzoek ziet een meerderheid van de managers de noodzaak van verandering wel degelijk in. En gelukkig zien zij het fenomeen hyperconnectiviteit ook als een bron van kansen, en niet als een bedreiging.
 De vraag is in hoeverre zij daadwerkelijk bereid zijn hun organisatie en werkwijze aan te passen. Slechts een vijfde van de managers gaf in het onderzoek aan bereid te zijn tot radicale veranderingen in hoe zij zakendoen. "Die afwachtende houding kan ze duur komen te staan," zegt Raben.
 
Ook zien veel bedrijven het internet nog als grote motor achter innovatie. Zelfs in de maakindustrie, terwijl juist daar mobility en het Internet of Things voor echt schokkende veranderingen gaan zorgen. Nu al. "Kennelijk vergelijken veel organisaties de innovatiesnelheid met die van de jaren '90 en '00, toen het internet zijn stempel drukte. Maar het speelveld is nu echt compleet anders," geeft Raben aan. "Morgen kan een nieuwe innovatie alles volledig op zijn kop zetten."
 
Concurrentie komt uit onverwachte hoek
Bovendien komt het gevaar vaak uit een andere hoek dan de business verwacht. "Bedrijven zien hun directe concurrenten nog steeds als het grootste gevaar. Maar het zijn juist kleine start-ups die de luis in de pels vormen. Kijk naar Booking.com, zij gaan als een wervelwind door de hotelbranche. Het is zelfs het meest waardevolle techbedrijf van Nederland. Dat soort bedrijven zijn niet zijn gehinderd door enige vorm van traditie, politieke spelletjes of technologische legacy. Zij zijn veel flexibeler. Ze moeten ook wel, want voor hen is ondernemen een kwestie van alles-of-niets. Het is heel gevaarlijk om voor dit soort kleinere partijen de ogen te sluiten en hun strategie niet op de voet te volgen."
 
Sterk leiderschap
Hoe het dan wel moet? Volgens Raben is het vooral een zaak van sterk leiderschap. "Organisaties hebben meer dan ooit krachtige leiders nodig. Mensen die echt durven te innoveren, die in twijfel durven trekken wat jarenlang common sense is geweest. Kijk naar Ford. Zij hebben met big data analytics en sensoren hun gehele business onder handen genomen. Van het stroomlijnen van hun supply chain tot en met het toepassen van eye tracking bij proefpersonen voor de beoordeling van interieurdesigns. De voorsprong die zij daaruit winnen zou anderen moeten inspireren."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Connected car wordt speerpunt in de auto-industrie
 Trends van connectiviteit in huis
 ‘Spring op tijd op de IoT-trein’
 Mensen in opkomende markten: fundamentele veranderingen dankzij connectiviteit
 
 
reacties
 
Hans van der Veen  |   | 
14-07-2015
 | 
12:00 uur
Hyperconnectiviteit is een van de ontwikkelingen die om een adequate reactie vraagt van organisaties. Sterk leiderschap wordt snel geassocieerd met richting geven en leiding nemen. Ik denk dat in dit verband sterk leiderschap betekent dat de leider vooraf bepaalde uitkomsten kan loslaten en processen faciliteert waarmee alle creativiteit van medewerkers benut wordt. Dus niet alleen de klassieke beelden van organiseren, maar ook die van hun eigen leiderschap moeten ze in twijfel durven trekken. Het leiden van reflectieve professionals vraagt reflectieve leiders.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10