zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsleven kan miljoenen besparen op mobiele telefoniekosten

17 juni 2015 - Bedrijven tot 500 werknemers laten jaarlijks tientallen miljoenen liggen door zich niet goed te oriënteren op mobiele telefoniecontracten. De helft van de bedrijven maakt geen kritische prijsvergelijking, wanneer hun huidige contract is afgelopen.

Ook controleert een derde van de soho bedrijven zijn facturen niet frequent en worden tussenpersonen nog niet veel gebruikt, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper in samenwerking met Partners in Telecom.
 
Zakelijke mobiele telefonie
Telecompaper deed in mei 2015 onderzoek naar de zakelijke mobiele telefonie markt. Bijna 500 bedrijven in het soho (1-10), kleine (11-50) en (middel)grote (51-499) segment werden hiervoor ondervraagd. Uit het onderzoek bleek onder meer dat wanneer het huidige mobiele telefonie contract is afgelopen ongeveer één op de tien bedrijven het nieuwe voorstel van de huidige aanbieder direct tekent, zonder een vergelijking te maken met andere aanbieders. Nog eens 40 procent van de bedrijven maakt slechts een snelle vergelijking met andere aanbieders, om vervolgens het nieuwe voorstel te tekenen.
Van alle MKB bedrijven loopt ongeveer 75 procent een besparing mis, zo blijkt uit analyses van Partners in Telecom. Gecombineerd met het onderzoek van Telecompaper komt dat neer op ongeveer 65 miljoen per jaar die alle soho, kleine en (middel)grote bedrijven samen kunnen besparen.

Factuurcontrole
Zeventien procent van de (middel) grote bedrijven geeft aan zijn facturen voor mobiele telefonie minder vaak dan eens per kwartaal of zelfs nooit te controleren. Bij soho bedrijven ligt dit op 32 procent. Het gaat dan om controle van surplus aan data verbruik en het voeren van (privé)gesprekken. Het lijkt erop dat bedrijven geld kunnen besparen door de flexibele abonnementen tussentijds bij te stellen
Wanneer facturen wel gecontroleerd worden blijkt dit vooral mensenwerk, zo controleert in de helft van alle kleine bedrijven een medewerker zelf de facturen. Minder dan een kwart van de bedrijven wordt geïnformeerd door hun eigen provider over opvallend belgedrag of datagebruik.

Tussenpersonen nog niet veel gebruikt
Veel bedrijven kiezen er voor om zelf actie te ondernemen als hun huidige contract afloopt. 90 procent gaat zelf aan de slag met het vergelijken van offertes. Uit het onderzoek blijkt dat (middel)grote bedrijven verwachten dat één persoon ruim twee weken fulltime (80 uur) kwijt zal zijn aan het overstaptraject. Dit gaat van het opvragen van offertes tot het voorprogrammeren van nieuwe telefoons. Een klein bedrijf verwacht hier gemiddeld 30 uur mee bezig, een soho bedrijf twintig uur.
Ongeveer tien procent van de bedrijven zet een tussenpersoon aan het werk voor een volgend contract. Het contact met de tussenpersoon vervangt dan (een deel van) het offerte- en implementatietraject. Voor een (middel)groot bedrijf kan het uitbesteden van het gehele traject gemiddeld een besparing van ruim 65 uur opleveren. Voor een klein bedrijf komt dat uit op een besparing twintig uur, terwijl een soho bedrijf bijna twee volle werkdagen (vijftien uur) bespaart.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Genomineerden DDMA E-mail Awards 2017 bekend
 Managers lopen grote securityrisico’s tijdens mobiel werken
 Dure ruimbagage zorgt voor overvolle handbagagerekken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongeren: vrij reizen of leaseauto even belangrijk als goed pensioen
 Sterke stijging mobiel internet onderweg
 Vrouwen gebruiken vaker twee mobiele telefoons
 Nederlandse bedrijven geen inzicht in kosten mobiele telefonie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De top-5 Checklists van Brisk Magazine
- Checklist SWOT
- Checklist Assertiviteit
- Checklist Vergaderen
- Checklist Effectief Tijdbeheer
- Checklist Beslissingen nemen
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Eugene Bay treedt af als Chairman van VBAT Group
reacties
Lage lonen in horeca, transport en uitzendbranche (1) 
Helft Nederlanders weet niet wat chatbot is (1) 
Hoogopgeleiden positiever over flexibilisering dan laagopgeleiden  (2) 
Zes feiten en fabels over refurbished (2) 
Drie manieren om waarde toe te voegen met innovatie (2) 
BKR registratie bij roodstaan heeft geen grote gevolgen (1) 
Bedrijven hebben moeite met vinden van goede financiële professionals (1) 
beurs
AEX index: 527.87 -0.06 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Air france - 9.87  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Arcelor mitt 19.49  -2.6 %
SBM offshore 14.16  -1.9 %
HP boekt licht lagere nettowinst
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street hoger gesloten
meer beurs
top10
Hoogopgeleiden positiever over flexibilisering dan laagopgeleiden
Recruiters verleggen focus van vinden naar verleiden
Marktplaats gaat strijd aan met vacaturesites
Developer: Nederland wereldleider in Data Science
'Beveiliging e-mail is een maatschappelijke verantwoordelijkheid'
HR speelt grote rol in digitale transformatie
CO2-uitstoot steden gehalveerd dankzij stadsverwarming
Vijf praktische tips voor het vinden van het juiste personeel
Vijf tips om een tabletnek of swipe-duim te voorkomen
Diversiteit binnen uw bedrijf, zo doet u dat
meer top 10
vacatures
meer vacatures