zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Economische schade door storm kan voorkomen worden'

1 april 2015 - Gisteren ondervond Nederland veel hinder van een hevige storm. Ondanks de waarschuwingen van de KNMI, ANWB en de NS besloten veel mensen toch de weg op te gaan of de trein te pakken naar hun werk.

Het gevolg± een dubbele hoeveelheid file in de ochtendspits. Ook strandden sommige treinreizigers op het station, wegens treinuitval. De precieze economische schade is nog niet bekend, maar uitgaande van eerdere stormen, zal dit in de miljoenen lopen. "Kosten die we niet hoeven te maken", zegt Lucas Wensing, ceo van StartReady. "Met moderne communicatiemiddelen is het mogelijk om thuis productief te werken. Medewerkers hoeven dus niet per se de weg op of de trein in om hun werk uit te voeren."



Code oranje
Met code oranje (extreem weer) in de noordelijke provincies en code geel (gevaarlijk weer) in de rest van het land, was Nederland gewaarschuwd. Al een dag van tevoren voorspelde de KNMI zware windstoten, die voor gevaarlijke situaties in het verkeer kunnen leiden. Gekantelde vrachtwagens, omgewaaide bomen, takken op het spoor: ze veroorzaken afgesloten wegen, files en treinvertraging. Ook wordt automobilisten aangeraden om onder deze omstandigheden hun snelheid te minderen. En omdat de Nederlandse wegen sowieso al overbelast zijn, ontstaat makkelijk een verkeerschaos.

Economische schade
De kosten van de storm van moeten nog berekend worden. Maar eerdere stormen hebben miljoenenschades veroorzaakt. Bij een normale herfststorm zijn de kosten al gauw een tot vijf miljoen euro. De storm van januari 2007 heeft het record met 214 miljoen euro. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft berekend dat een uur in de file 26,25 euro kost en een uur vertraging met de trein 19,75 euro. In totaal kosten files het bedrijfsleven per jaar ongeveer een miljard euro.

Productief thuiswerken
Volgens Lucas Wensing, ceo van StartReady, is er een betere manier om met stormachtig weer om te gaan: "De economische schade voor het bedrijfsleven kan een stuk lager kunnen uitvallen als alle dappere forenzen thuis waren gebleven. Want thuis kun je met behulp van communicatieoplossingen net zo productief zijn als op kantoor. Microsoft Lync is een mooi voorbeeld. Hiermee kunnen medewerkers plaats- en tijdonafhankelijk met elkaar samenwerken. Lync integreert alle vormen van communicatie in één tool die zowel op vaste als mobiele apparaten geïnstalleerd kan worden. Een medewerker kan dus vanaf zijn laptop of mobiele telefoon thuis chatten, (video)bellen of documenten delen met collega’s elders. Ik zou werkgevers in het geval van een weercrisis dan ook aanraden om werknemers thuis te laten werken. Dit bespaart hen kostbare tijd en frustratie door dichtgeslibde wegen. En het is een stuk veiliger dan u in een storm op de weg te begeven."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Impact en financiële gevolgen stormen inzichtelijk gemaakt
 ‘Zonnestorm zal menig harde schijf beschadigen’
 Thuiswerken lost files niet op
 Nederlanders willen massaal thuiswerken
 
 
reacties
 
Willem J.A.  |   | 
1-04-2015
 | 
08:47 uur
Helemaal mee eens. Het probleem is dat we nog steeds allemaal Pinguïns zijn en ook als zodanig handelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10