zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slijp medewerkers tot onvervalste juwelen

12 maart 2015 - Ontwikkeling binnen een organisatie is een doorlopend en soms lastig proces. Wanneer hier niet constant de focus op ligt, staat de organisatie stil. Aan de HR-afdeling de taak om dit te voorkomen en de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren.

Het waarborgen en ontwikkelen van personeel is enorm belangrijk. "Dat zie ik iedere dag, ieder uur en iedere minuut," aldus Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. Hij vervolgt: "Medewerkers zijn het visitekaartje van iedere organisatie. Zij kunnen ervoor zorgen dat een klant met een lach weer naar buiten loopt. Die eerste indruk, dat moet er natuurlijk eentje zijn die onuitwisbaar is."


Medewerkers zijn het kostbaarste bezit en houden een organisatie draaiende. Het is daarom van levensbelang om als werkgever goed te focussen op de ontwikkeling van het personeel en hen bij te schaven tot onvervalste juwelen.
 
Diamantwaarde personeel
Als de diamant niet juist is geslepen, dan wordt de waarde van het personeel direct minder. Bijvoorbeeld als er bepaalde competenties bij medewerkers ontbreken of als zij een passieve houding hebben. Om de waarde zo hoog mogelijk te maken en te houden is het essentieel om de kennis en kunde die medewerkers bezitten te waarborgen en uit te breiden. Zo kan een organisatie blijven innoveren.
 
Kwaliteit hoeft niet veel te kosten
Wanneer werknemers goed zijn ontwikkeld, haalt de organisatie het beste uit hen en wordt hun potentieel optimaal benut. Bijkomend voordeel is dat medewerkers die zich continu ontwikkelen meer betrokken, flexibel en breder inzetbaar zijn. Overigens hoeft het ontwikkelen van personeel niet altijd een dure opleiding of iets dergelijks te zijn. Het kortstondig uitwisselen van medewerkers tussen afdelingen is bijvoorbeeld al zeer effectief. Een frisse wind kan al voor heel veel positiefs zorgen.
"Het is belangrijk om het personeel te ontplooien en ervoor te zorgen dat zij over de juiste kennis, vaardigheden en capaciteiten beschikken om altijd in te kunnen spelen op de nieuwste ontwikkelingen en trends," besluit Puts. Laat het verborgen potentieel uit de schulp kruipen. Zo worden medewerkers een perfect geslepen diamant, waarbij alle facetten schitteren.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland net buiten top tien in jaarlijkse Global Talent Competitivenes
 Finance professionals willen van werkgever wisselen
 Vier do’s en don’ts op het gebied van talentontwikkeling
 Medewerkers lang in dienst hechten minder aan ontwikkeling en opleiding
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
12-03-2015
 | 
08:02 uur
In grote lijnen eens met het verhaal, al wordt opnieuw de traditionele fout gemaakt.
Steenkool en diamant bestaan uit dezelfde moleculen, echter van steenkool kun je geen diamant maken.
Ontwikkelen van competenties kan alleen als de competenties latent aanwezig aan, als er talent is.
Te vaak zie ik opleidingsgeld verspilt worden omdat men medewerkers iets wil leren waar ze geen aanleg voor hebben.
Dus breng eerst de competenties in kaart, kijk welke competenties te ontwikkelen zijn en maak dan maatwerk. En dat kan vaak door ervaren medewerkers, dure trainers zijn zelden echt nodig.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10