zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders geschokt door hoogte vergoeding vergelijkers

4 maart 2015 - 86 procent van de Nederlanders vindt de vergoeding die vergelijkers rekenen te hoog. Deze partijen, die tussen de consument en verzekeraar zitten, vragen soms tot 200 euro voor het afsluiten van een autoverzekering.

Ruim 80 procent van Nederland zet vraagtekens bij de uitkomsten van vergelijkingen wanneer zij over de hoogte van deze vergoeding horen. Daarnaast ziet 70 procent van Nederland deze beloningen als premieverhogend, zo blijkt uit het onderzoek dat Blauw Research in opdracht van Ditzo onder ruim 1.000 Nederlanders deed.



Oriëntatie 
39 procent van de consumenten bezoekt wel eens een vergelijkingssite om zich te oriënteren. Voor een groot deel van hen is de vergelijkingssite zelfs onmisbaar in hun oriëntatieproces naar een nieuwe verzekering. Eén op de vijf Nederlanders (21 procent) heeft daadwerkelijk wel eens een verzekering afgesloten via een vergelijkingssite. Ditzo liet dit onderzoek uitvoeren omdat het meer inzicht wilde in wat Nederland vindt van vergelijkers. "Er wordt namelijk nooit aan consumenten naar hun mening over vergelijkers gevraagd. Om daar achter te komen, hebben we een onafhankelijk onderzoek laten doen," aldus Bob Stehmann, directeur van verzekeraar Ditzo.

Consument mist transparantie over hoogte vergelijkersbonus
Slechts één op de acht Nederlanders vindt dat vergelijkingssites transparant zijn over de manier waarop zij geld verdienen. Ook geeft bijna de helft van Nederland (47 procent) aan niet te weten dat vergelijkers in handen zijn van verzekeraars of andere commerciële partijen. Eenzelfde deel van de Nederlanders (45 procent) weet niet dat ze een vergoeding ontvangen voor iedere verzekering die zij afsluiten.

Nederland vindt vergelijken belangrijk, maar niet tegen elke prijs
Meer dan de helft van de Nederlanders (en bijna driekwart van de jongeren tussen achttien en 30) vindt het belangrijk de mogelijkheid te hebben verzekeringen online met elkaar te kunnen vergelijken. Waar meer dan de helft van Nederland het gevoel heeft dat vergelijkers handelen in het belang van de consument, schrikken de respondenten bij bekendmaking van de beloning: sommigen vragen tot 200 euro per afgesloten autoverzekering, terwijl de verzekerde gemiddeld 400 euro kwijt is aan de jaarpremie. Stehmann: "Wij begrijpen dat mensen vergelijkers gebruiken en dat vergelijkers een vergoeding vragen, maar het onderzoek toont ons onder andere dat de consument vraagtekens zet bij de hoogte hiervan, aangezien er niet echt advies wordt geboden zoals verzekeringsadviseurs dat bieden. Daarom willen we als Ditzo consumenten bewuster maken van de mogelijkheden en de rol die ze zelf spelen bij het vergelijken. De enige echte onafhankelijke vergelijker is immers de consument zelf."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw laat keuze zorgverzekering over aan de man
 Lage rente, lagere beschikbare premieregelingen
 Consument vindt energierekening te ingewikkeld
 Consument bespaart op zorg maar niet op auto
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10