zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Thai minst bereid afstand te doen van e-mail op vakantie

13 augustus 2014 - Reizigers uit Thailand zijn het minst bereid om hun mobiele apparaten op te geven wanneer zij op vakantie gaan, zo blijkt uit een nieuw wereldwijd onderzoek van Hotels.com.

De gedachte om op vakantie te moeten gaan zonder hun geliefde gadget bezorgt 85 procent van de ondervraagde Thai koude rillingen.



Digitale gewoontes
Het onderzoek, dat de digitale gebruiken van reizigers uit 28 landen in kaart brengt, laat zien welke reizigers er moeite mee hebben om de dagelijkse balans tussen werk en privé los te laten op het vakantieadres. Vlak na Thailand volgt Korea op plaats twee, met 78 procent van de ondervraagden die er problemen mee hebben om het zonder gadgets te stellen. Japan completeert de top drie met 69 procent.
Nederland staat samen met Denemarken en Australië op een gedeelde twintigste plaats in de lijst. 29 procent van de ondervraagde Nederlandse reizigers moet er niet aan denken om de telefoon te missen tijdens een vakantie.

Spijt
Bij thuiskomst heeft ruim een op de drie Nederlanders (36 procent) spijt van de tijd die zij besteed hebben aan mobiele apparaten. Geen wonder, want hoewel bijna alle ondervraagden (93 procent) op vakantie gaan om hun werk te vergeten, checkt de helft (50 procent) de zakelijke e-mail op het vakantieadres. Maar, werk is niet de enige reden achter het onvermogen om mobiele apparaten in de ban te doen. Nederlanders gebruiken hun gadgets tijdens vakantie ook graag voor het raadplegen van routekaarten en informatie over het weer, restaurants en bars en andere zaken op de bestemming.

Afstand van mobiel
Reizigers die het minst bereid zijn om afstand te doen van hun mobiele apparaten op vakantie
Thailand (85 procent)
Korea (78 procent)
Japan (69 procent)
China (67 procent)
Singapore (60 procent)
Taiwan (53 procent)
Noorwegen (53 procent)
Brazilië (52 procent)
Ierland (51 procent)
Finland (50 procent)
Hong Kong (46 procent)
Frankrijk (40 procent)
Rusland (40 procent)
Italië (39 procent)
Duitsland (36 procent)
Verenigd Koninkrijk (36 procent)
Verenigde Staten (35 procent)
Colombia (33 procent)
Nieuw-Zeeland (30 procent)
Denemarken (29 procent)
Australië (29 procent)
Nederland (29 procent)
Mexico (28 procent)
Canada (27 procent)
Zweden (23 procent)
Spanje (23 procent)
Argentinië (22 procent)
India (twintig procent)

Vakantiespullen
Het onderzoek van Hotels.com verschaft tevens inzicht in de spullen waaraan Nederlanders de meeste waarde hechten tijdens een vakantie. De lijst wordt aangevoerd door het paspoort, wat aangeeft dat de ondervraagden hun vizier op het buitenland richten, gevolgd door een reisverzekering, zonnebril en zwemkleding. De smartphone is terug te vinden op plaats vijf. Reisgidsen worden minder belangrijk gevonden, op plaats tien. Het is goed mogelijk dat de functie van reisgidsen deels is vervangen door smartphones.

Top tien belangrijkste vakantiebenodigdheden voor Nederlanders
Paspoort
Reisverzekering
Zonnebril
Zwemkleding
Smartphone
Zonnebrandcrème
Deodorant
Scheermes
Sportkleding
Reisgids

Vakantieverhalen
Als het gaat om het aandikken van de vakantieverhalen voeren Chinezen de lijst aan. Meer dan twee derde (67 procent) van de ondervraagde Chinese reizigers overdrijft bij thuiskomst wel eens tegen familie of vrienden. Ook veel Duitsers (64 procent) en Koreanen (48 procent) bekennen indruk te willen maken door vakantieavonturen te verfraaien. Nederland is terug te vinden op plaats negen, ruim een derde (36 procent) van de ondervraagde reizigers geeft toe de vakantieverhalen wel eens op te kloppen.

Reizigers die hun vakantieverhalen aandikken
China (67 procent)
Duitsland (64 procent)
Korea (48 procent)
Spanje (47 procent)
Thailand (46 procent)
Taiwan (44 procent)
India (40 procent)
Rusland (37 procent)
Nederland (36 procent)
Japan (36 procent)
Singapore (35 procent)
Ierland (34 procent)
Verenigd Koninkrijk (31 procent)
Brazilië (30 procent)
Finland (29 procent)
Colombia (29 procent)
Noorwegen (28 procent)
Frankrijk (25 procent)
Verenigde Staten (24 procent)
Italië (24 procent)
Nieuw-Zeeland (twintig procent)
Canada (twintig procent)
Australië (negentien procent)
Denemarken (negentien procent)
Zweden (veertien procent)
Argentinië (twaalf procent)
Hong Kong (negen  procent)
Mexico (acht procent)

Balans opmaken
Katherine Hopcraft van Hotels.com : "Vakantie is een moment om de balans op te maken en tot rust te komen, of u nou op het strand van de Seychellen ligt of gaat snowboarden in de bergen van Canada. Smartphones zijn handig tijdens een vakantie, om het weer te checken of plattegronden te bekijken. Toch lijkt het er op dat reizigers er baat bij hebben om hun e-mails uit te schakelen, zodat zij de belangrijke balans tussen werk en ontspanning een beetje meer in evenwicht kunnen brengen."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien procent werknemers vreest baanverlies door technologische ontwikkelingen
 Zes trends die erom vragen digitale middelen te omarmen
 Sterke stijging mobiel internet onderweg
 Mobiel internetgedrag: Verenigde Staten versus Nederland
 
 
reacties
 
Yinto - Cynthia  |   | 
4-06-2015
 | 
14:00 uur
Opmerkelijk dat de smartphone op plek 5 staat van belangrijkste vakantie items.. een zonnebril kun je overal kopen maar een smartphone, voor noodgevallen en informatievoorziening, lijkt me essentieel?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10