zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Afwijzing zet aan tot meer ideeën

28 april 2014 - De betrokkenheid van werknemers wordt bij organisaties steeds belangrijker. Bedrijven vragen hun werknemers vaak hun ideeën te delen over hoe het bedrijf kunnen verbeteren. Niet al deze ideeën worden meegenomen: sommige worden afgewezen, andere geaccepteerd.

Universitair docent Dirk Deichmann van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) onthult het verrassende positieve effect van afwijzing: het zou mensen juist motiveren om terug te komen met nieuwe initiatieven.



Afwijzing motiveert
Dr Dirk Deichmann onderzocht 1.800 ideeën die via een online ideeënbus van een bedrijf werden ingediend over een periode van twaalf jaar. Hij ontdekte dat het afwijzen van een idee mensen juist motiveerde om in de vier jaar na de eerste afwijzing met een nieuw idee te komen. Het tegenovergestelde gebeurde bij mensen van wie de ideeën de eerste keer werden geaccepteerd. Mensen die succesvol zijn en wier ideeën werden aangenomen, hadden minder de neiging nog een keer een nieuwe suggestie in te dienen in vergelijking met werknemers die een afwijzing moesten verwerken.
Dus afwijzingen hebben een motiverend resultaat, maar wel tot een bepaalde grens. Pas na een piekpunt van 27 afgewezen ideeën dienden mensen minder vaak een idee in en de waarschijnlijkheid dat ze dit zouden blijven doen, verminderde.

Kwaliteit
Deichmann keek ook naar de kwaliteit van de nieuwe suggesties door mensen die nieuwe ideeën opperden na eerdere afwijzingen. Hij ontdekte dat hoewel deze mensen vaker een nieuw idee indienden, hun ideeën steeds opnieuw zouden worden afgewezen.
Mensen die succesvol waren – zelfs als het niet waarschijnlijk is dat ze opnieuw een idee zouden indienen – waren echter opnieuw succesvol. Dus mensen met goede ideeën dienen niet sneller een nieuw idee in, maar als ze dit doen zullen hun suggesties vaker worden geaccepteerd.

Succesvolle ideeën
De conclusie die bedrijven kunnen trekken is: als ze willen dat hun werknemers bruikbare ideeën indienen waarvan het bedrijf kan profiteren, moeten ze mensen die al eens een succesvol idee hebben ingediend, motiveren nog een keer een idee in te dienen. Tegelijkertijd moeten ze mensen, die ideeën opperen, maar steeds worden afgewezen, helpen door ze te vertellen aan welke algemene criteria het idee moet voldoen of door hen te koppelen aan mensen met succesvolle ideeën.

Bekijk de video van Dirk Deichmann over hoe afwijzing motiveert.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier redenen waarom u talent makkelijk over het hoofd ziet
 Twaalf manieren om de eerste stap te zetten
 Twintig manieren om met afwijzingen om te gaan
 In vier stappen naar nieuwe ideeën
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10