zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recordaantal klachten over privacy

24 april 2014 - Bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg zijn in 2013 200 klachten, meldingen en vragen van consumenten binnen gekomen over het (verkeerd) gebruik van persoonsgegevens. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.

Net als vorig jaar gaat het grootste gedeelte van de klachten (173 stuks) over de afmeldhyperlink bij e-mail. Vaak werkt de link niet, of is deze niet aanwezig. Andere klachten gingen onder andere over reclamefolders die bezorgd worden ondanks een ‘NEE/JA-sticker’ op de brievenbus of foto’s die niet verwijderd kunnen worden op online profielen.



Klachtenloket
Het Privacy Waarborg is blij dat steeds meer consumenten het klachtenloket weten te vinden. Dankzij deze klachten krijgen bedrijven de mogelijkheid om een kwaliteitsslag te maken. Ze weten zo wat er speelt en kunnen hier vervolgens naar handelen. Het Privacy Waarborg ziet erop toe dat bedrijven op een juridisch juiste manier gebruik maken van gegevens van consumenten. Zij neemt alle klachten, vragen en meldingen in behandeling en streeft naar een snelle afhandeling. Zo blijft het vertrouwen tussen consument en bedrijfsleven bestaan.

Toegang weigeren
Niet alleen voor klachten kan de consument terecht bij het klachtenloket, maar ook voor vragen. Een veel gestelde vraag is of het is toegestaan om een internetgebruiker de toegang tot een website te weigeren als hij het gebruik van cookies niet wil accepteren. Het antwoord is in principe ja, maar daarop zijn uitzonderingen. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor websites van de overheid zoals de Belastingdienst. Het Privacy Waarborg zegt hierover in haar jaarverslag: "Onze ervaring is dat dit soort regels voor verwarring zorgen bij consumenten. Wij zijn daarom blij dat het klachtenloket steeds vaker gevonden wordt. Zo kunnen wij niet alleen helpen bij het oplossen van klachten, maar ook de consument voorlichten over wat wel en niet mag met zijn persoonlijke gegevens."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 SER-advies; meer preventie en betere privacy werknemer?
 EU Privacy Verordening heeft negatieve impact groei Nederlands bedrijfsleven
 Digitale slagkracht uitvoeringsinstanties beperkt door privacyregels
 Al meer dan 100. 000 bedrijven gechanteerd door hackers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10