zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Challengers presteren het best en werken het beste samen

11 april 2014 - Bedrijven die vernieuwend zijn en daarbij een ambitieuze groeidoelstelling hebben, zogenaamde ‘challengers’, presteren beter en werken het beste samen met andere bedrijven. Ze zijn de topbedrijven onder de topsectorbedrijven.

Dit blijkt uit onderzoek van Panteia onder bijna tweeduizend Nederlandse topsectorbedrijven. Van deze groep bedrijven valt ruim elf procent binnen de categorie challengers. Uit de studie blijkt dat challengers relatief het best presteren qua export- en omzetontwikkeling. Qua samenwerking scoren challengers op alle fronten het best, gevolgd door de innovatieve bedrijven die geen challenger zijn.

Merendeel challengers bezig met productontwikkeling en markintroductie
In het onderzoek zijn challengers gedefinieerd als bedrijven met een vernieuwend product of concept waarmee men een groot deel van de markt wil pakken, de concurrentie aangaat met de gevestigde orde, en die een groeiambitie hebben van 25 procent of meer in de komende drie jaar. Deze groep challengers is in dit onderzoek nader verdeeld in ‘aankomende challengers’ (30 procent) met het challenging product in de ontwikkelingsfase, en in ‘opkomende challengers’ (35 procent) die het product net op de markt hebben gebracht. De overige challengers zitten al in de groeifase en worden als ‘echte challengers’ bestempeld, wat niet wil zeggen dat zij niet bezig kunnen zijn met het ontwikkelen van een volgende product of marktintroductie. Het betekent wel dat het merendeel van de challengers nog niet in de groeifase zitten. De belangrijkste succesfactoren voor vernieuwende producten zijn het onderscheidende karakter van het product en de bewijsvoering dat het product werkt. Daarbij is een goede interne en externe samenwerking en de aanwezigheid van een ‘launching customer’ van grote waarde. Meer dan 90 procent van de challengers heeft in de afgelopen drie jaar nieuwe kennis, nieuwe producten, nieuwe diensten of nieuwe processen ontwikkeld. Bijna 70 procent werkt daarbij samen met andere partijen.

Strategische focus meest bepalend voor succes challengers
Volgens de challengers zelf zijn bedrijven succesvoller wanneer zij innovatief zijn, strategisch gefocust en creatief. Het is vooral de strategische focus die in de perceptie van challengers duidelijk belangrijker is dan in de perceptie van de overige topsectorbedrijven. Deze factor wordt dan ook als onderscheidende eigenschap gezien voor succesvolle bedrijven. Toch lopen ook challengers tegen knelpunten aan. Het aantal knelpunten bij vernieuwingsinspanningen ligt gemiddeld echter lager dan bij de overige bedrijven. Het belangrijkste knelpunt voor de challengers is de complexiteit van de nieuwe technologie en de eisen die daaraan worden gesteld. Ruim 40 procent noemt dit als knelpunt. Onvoldoende investeringskapitaal en onvoldoende financiële middelen in de ontwikkelingsfase vormen de daarop volgende knelpunten, op hun beurt gevolgd door de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel. Uit de groep bedrijven met mislukte challenging producten blijkt dat de onbekendheid met de nieuwe markt en de afwezigheid van een launching customer de grootste struikelblokken zijn.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
 Breng mensen en technologie in balans
 Vier dingen die managers moeten kunnen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innoveren is vooral sociaal proces
 ESG-factoren stimuleren groei en innovatie in de chemie
 'Transformers' presteren beter
 Divers projectteam zorgt voor werkende en duurzame innovaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
Een derde wil andere baan of eigen baas worden (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Millennials en 40+: meer overeenkomsten dan verschillen
Vier trends in Alternative Lending
Tien tips om Blue Monday door te komen
Te strakke planning speelt zakelijk Nederland parten
Pensioenfondsen staan er beter voor dan vorig jaar
Consument wil zelf bepalen wat bedrijven doen met data
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Trends die u niet mag missen als recruitmentprofessional
Verbinding legt de basis voor toekomstproof educatie
Mac-gebruiker voelt zich veiliger dan Windows-gebruiker
meer top 10
vacatures
meer vacatures