zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sterke toename van mobiel in zoektocht naar nieuwe baan

10 februari 2014 - Het zoekgedrag van werkzoekenden is afgelopen jaar behoorlijk veranderd, zo blijkt uit een analyse van Monsterboard.nl over 2013. Ruim een kwart (26,5 procent) van de werkzoekenden zoekt mobiel naar een nieuwe baan, dit is een stijging van tien procent ten opzichte van 2012.

Uit maandelijkse cijfers over het zoekgedrag blijkt dat het woord administratie de meest gezochte term was in 2013. Voorgaande jaren was dit steeds secretaresse. Dit blijkt uit het Monster Year Report.


De stijgende lijn van het gebruik van mobiele devices bij het zoeken naar vacatures houdt aan. Vooral tijdens de ontbijturen en op weg naar kantoor én in de avond is het gebruik van mobiel hoog ziet Monsterboard in de bezoekcijfers. Een goede mobiele site is dus van groot belang voor werkgevers. Van de 26,5 procent die Monsterboard in 2013 via mobiel bezoekt, deed 61 procent dat via een smartphone en 39 procent via een tablet (bron: Monsterboard).

Oriëntatiebronnen
De vacaturesite is de meest gebruikte oriëntatiebron (56 procent) voor het zoeken naar vacatures (bron: AGO, Intelligence Group 2013). Vooral in het eerste deel van de week wordt druk gezocht naar nieuwe vacatures, waarbij dinsdag eruit springt als drukst bezochte dag op Monsterboard.nl. De open sollicitatie en het inzetten van het eigen netwerk (beide 39 procent) staan op de tweede plek van meest gebruikte oriëntatiebronnen (Bron: AGO). Hierbij kan het gaan om het inzetten van het eigen (professionele) netwerk maar ook om het op de hoogte blijven van relevante vacatures via social media (bron: Monsterboard).

Zoekwoorden
Jarenlang was secretaresse de meest gebruikte zoekterm bij Monsterboard. Deze is in 2013 van haar troon gestoten door administratie, gevolgd door account management. Uit de top twintig van meest gebruikte zoekwoorden zijn vakantiewerk en bijbaan dit jaar helemaal verdwenen. Dit terwijl vakantiewerk in 2012 nog een van de meest gebruikte zoektermen was. Nieuw in de top twintig is het zoekwoord zorg, ondanks de bezuinigen zijn veel bezoekers van Monsterboard toch geïnteresseerd in werken in de gezondheidszorg. De grootste stijger is het zoekwoord verkoop: van plaats twintig naar plaats tien (bron: Monsterboard).

Meeste vraag naar IT’ers
Werkgevers hebben net als voorgaande jaren het meeste behoefte aan IT’ers. Maar liefst 22,9 procent van alle vacatures vroeg personeel in die richting. Ook Technici (15,7 procent) en Sales-medewerkers (15,3 procent) werden veel gevraagd in 2013. Daarnaast waren er veel vacatures in de categorieën Accounting/Financieel (10,5 procent) en Marketing/Product (4,4 procent) De grote vraag naar IT’ers is ook terug te zien in de top tien van functies die werden gezocht door werkgevers in 2013. De eerste drie zijn net als vorig jaar software- en webdevelopment, accountmanagement en werktuigbouwkunde, waarbij de vraag naar software- en webdevelopment alleen maar verder is gestegen (vorig jaar nog 4,7 procent) (bron: Monsterboard).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gebruik mobiel internet op zondag het hoogst
 Mobiele recruitmentstrategie wordt belangrijker in 2014
 Steeds meer online HR-transacties
 Vijf manieren om u te onderscheiden van andere sollicitanten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10