zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Traditionele secretaresse op haar retour

15 oktober 2012 - Met Het Nieuwe Werken verandert niet alleen het waar en wanneer professionals werken, het resulteert ook in een volledig andere inhoud van functies. Zo transformeert de traditionele secretaresse zich steeds vaker in een virtuele assistent. Zij is niet langer de ‘koffie rondbrengende gastvrouw’. Mede door alle ICT-ontwikkelingen is haar rol veranderd en bovendien hoeft zij niet per se op kantoor aanwezig te zijn om alles op rolletjes te laten lopen.

Met de opmars van Het Nieuwe Werken is de virtuele assistent de laatste jaren uitgegroeid tot een volwaardig vak. Meer en meer erkennen managers dat Het Nieuwe Werken ook geschikt is binnen het secretaressevak.



Virtuele assistent in het MKB
De virtuele assistent is momenteel vooral te vinden in het MKB. "Sinds de introductie van de virtuele assistent en Het Nieuwe Werken in 2000 hebben we veel bewegingen gezien. Secretaresses zagen direct de meerwaarde in, managers daar en tegen waren sceptisch. Inmiddels is Het Nieuwe Werken gemeengoed en daarmee neemt, vooral vanuit het MKB, de vraag naar virtuele assistentes toe. Doordat deze bedrijven kleiner van omvang zijn, zijn innovaties makkelijker door te voeren. Ook speelt mee dat de traditionele secretaresse in het MKB minder een statussymbool is dan bij grote corporates," aldus Marianne Sturman, directeur Moneypenny. "Ook bij startende ondernemers speelt de virtuele assistent steeds vaker een belangrijke rol. Zij huren niet direct kantoorruimte, maar werken in de startfase vaak vanuit huis. Als de zaken eenmaal beginnen te lopen en assistentie gewenst is, is de virtuele assistent die werkt vanuit haar eigen werkplek de oplossing. De ondernemer wordt ontlast, zonder dat het hem ruimte kost." 

Andere tijden, andere vaardigheden

Met de talloze beschikbare ICT-oplossingen is het ook voor secretaresses goed mogelijk hun werk plaats- en tijdonafhankelijk te doen. Dit vraagt wel andere vaardigheden dan werken vanuit kantoor. De virtuele assistenten moeten beschikken over bijzonder goede communicatieve vaardigheden en een flinke dosis zelfstandigheid en initiatief. Ook het tot in de puntjes beheersen van alle tools voor het werken op afstand en het managen van de eigen ‘zichtbaarheid’ binnen het bedrijf is noodzakelijk. "De kern van het secretaressevak, het ondersteunen van een manager of afdeling, blijft bestaan, maar de invulling is geheel anders," zegt Sturman.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jacqueline van de Looy is Secretaresse van het Jaar 2012
 Secretaresse schudt traditionele rol van zich af
 Secretaresse maakt zich op voor ‘stille revolutie’
 Secretaresse wacht allang niet meer passief op orders
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10