zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Luisterend oor belangrijker dan financiële beloning

1 augustus 2012 - Nederlanders voelen zich gewaardeerd op hun werk: 75 procent van de werknemers becijfert het waarderingsgevoel met een zeven of hoger. Werknemers voelen zich vooral gewaardeerd, wanneer er naar hun mening geluisterd wordt door hun leidinggevende (56 procent) of wanneer deze hen complimenten geeft over eigen werk (54 procent).

Het krijgen van promotie (tien procent) en het ontvangen van een bonus (13,4 procent) dragen daarentegen het minste bij aan het waarderingsgevoel. Dit blijkt uit onderzoek van  Van Harte & Lingsma onder meer dan 500 Nederlanders. Uit het hoge rapportcijfer blijkt dat Nederlanders het goed getroffen hebben met hun werkgevers: het overgrote deel heeft het gevoel dat hun leidinggevende hen respecteert als persoon (69 procent) en dat deze hen ziet zoals zij zijn, met oog voor hun vermogen en talent (58 procent). 60-plussers scoren opmerkelijk hoog: zij geven het waarderingsgevoel op het werk een 7,8. Dertigers voelen zich het minst gewaardeerd op het werk. Zij geven het waarderingsgevoel gemiddeld een 6,8. 



Luisterend oor

Opvallend is dat de eerder genoemde financiële aspecten voor het waarderingsgevoel niet veel bijdragen. Emotionele aspecten, zoals een luisterend oor, lijken belangrijker te zijn. "Aandacht voor je medewerkers levert op langere termijn bovendien veel meer op. Bij organisaties waar waarderend leiderschap wordt toegepast – met persoonlijke aandacht voor de medewerkers - zijn betere prestaties en resultaten te zien," aldus Joep C. de Jong, directeur bij Van Harte & Lingsma en expert op het gebied van waarderend leiderschap. Toch zijn de financiën niet geheel onbelangrijk: zo vindt bijna de helft van de werknemers (48 procent) dat hij of zij niet voldoende financieel wordt beloond voor geboekte resultaten. 

Kansen: ontwikkelingsmogelijkheden

Ondanks dat het overgrote deel van de Nederlanders tevreden is met de situatie op zijn of haar werkplek, is er ook een aantal verbeterpunten aan te wijzen. Vooral de ontwikkeling van de werknemer is een heikel punt: een kwart van de werknemers (24 procent) vindt dat hij of zij onvoldoende contactmomenten per jaar heeft om het functioneren te evalueren. Dit geldt met name voor werknemers jonger dan 30 jaar (31 procent). Eenzelfde deel van de werknemers (23 procent) zegt dat hij of zij door de werkgever niet gestimuleerd wordt om het beste uit zichzelf te halen. "De ontwikkelingsmogelijkheden binnen de werkomgeving zijn heel belangrijk voor het gevoel van waardering," vertelt De Jong. "Op dit vlak hebben Nederlandse werkgevers nog een flinke slag te slaan." 

Toekomst

Het leidinggeven is sterk aan het veranderen met de komst van het nieuwe werken. "Leidinggeven op afstand zorgt voor minder directe contactmomenten, waardoor werkgevers op moeten letten dat zij de werknemer niet uit het oog verliezen. Persoonlijk contact is juist zo belangrijk voor een gevoel van waardering onder werknemers. Spannende jaren voor de werkgever dus," besluit De Jong.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ouderwets kerstpakket nog steeds populair
 Oudere voelt zich niet gewaardeerd
 Kleine attentie motiveert secretaresse enorm
 Bent u een supercollega?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10