zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers die flirten, presteren beter

8 mei 2012 - Bert Overbeek schreef onlangs een artikel over de tien eigenschappen van goede managers. Een aantal van die eigenschappen heeft alles te maken met zakelijk flirten. Flirtcompany koos de vijf krachtigste eigenschappen van Overbeek op dit gebied en legde de link met contact maken, vertrouwen, verbinding en meer.

1. Managers zitten te ver weg van het proces.


Ze mogen wel wat dichter bij de uitvoering zitten en hun gezicht laten zien op de werkvloer, anders weten ze niet wat er gebeurt. Tegenwoordig ligt de focus binnen bedrijven op mailen, mailen, mailen. Dit terwijl 93 procent van de communicatie non-verbaal gebeurt. Wilt u dus als manager echt een vinger aan de pols houden, dan zult u zichtbaar moeten zijn. Pas als u uw medewerker recht in de ogen kunt kijken, komt u erachter of de verbale boodschap ook daadwerkelijk overkomt. 

2. Managers moeten goed luisteren en hun medewerkers voor zich zien te winnen.
Dit heeft alles te maken met de gunfactor. Om waardering te ontvangen zult u eerst oprechte aandacht moeten geven. Richt uw aandacht volledig op uw medewerker en vraag u af wat deze op een dieper niveau zou willen. Denk niet vanuit uzelf, parkeer uw eigen ‘doel’ en speel in op wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Luister en wees u bewust van de non-verbale signalen die uw werknemer uitzendt. 

3. Managers moeten gedreven specialisten de ruimte geven en een omgeving scheppen waarin ze hun ideeën kwijt kunnen en medeverantwoordelijk zijn.

Ruimte geven is inherent verbonden aan ‘vertrouwen geven’. Vertrouwen geven doet u door vertrouwen te hebben. Ofwel de controle loslaten en uitgaan van uw gevoel. Controle gaat over beheersbaarheid = iets van het hoofd. Vertrouwen = gevoel! 

4. Managers moeten hun medewerkers niet met angst motiveren. Dan verkrampen ze en dat is slecht voor de organisatie.
Dat wat u aandacht geeft dat groeit. Dat geldt voor negativiteit, maar ook voor positiviteit! Wees geen DIP-per (denker in problemen) maar een DIM-mer (denker in mogelijkheiden) En verleid uw team ook tot het vertonen van dit soort gedrag. Vergelijk de volgende uitspraken eens. Welke van de twee opent deuren? ‘Die opdrachtgever kiest nooit voor ons!’ of ‘Waarmee zouden we die opdrachtgever toch kunnen overhalen?’ 

5. Managers zijn er om afdelingen en organisaties te helpen om iets gedaan te krijgen. Ze zijn afhankelijk van anderen.

Citaat Rosabeth Moss Kanter: "Mensen hebben weerstand tegen veranderingen en daar hebben ze goede redenen voor. Luister dus goed naar ze, erken de weerstand en vier haar." Onbekend, maakt onbemind. Weerstand voor veranderingen komt vaak voort uit angst. Mensen hechten heeft veel waarde aan erkenning en vertrouwen. Wanneer de vertrouwde omgeving verandert, voelt dat onveilig. Er moet opnieuw vertrouwen ‘gewonnen’ worden. De manager moet hierop inspelen. Hierbij speelt aandacht (geven) een belangrijke rol.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien zakelijke flirtgeboden
 Nederlander ziet sollicitatiegesprek als flirt
 Zakelijk flirten is essentieel
 Tien zakelijke flirttips
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10