Werknemer ergert zich aan collega die afspraken niet nakomt
16 november 2011 -
Ruim de helft van de Nederlandse werknemers voelt zich zo verantwoordelijk voor zijn werkzaamheden, dat ze er thuis vaak aan denken. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 850 respondenten. Daarnaast ergert 40 procent zich enorm aan collega’s die afspraken niet nakomen, maar kiest er voor hier niets van te zeggen.
Ruim de helft van de respondenten geeft aan zich redelijk verantwoordelijk te voelen voor zijn werkzaamheden; een op de vijf voelt zich zelfs zo extreem verantwoordelijk dat zij er ’s nachts wakker van liggen. Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl: "Het is natuurlijk belangrijk dat werknemers hun werk serieus nemen, maar het is net zo belangrijk dat ze het thuis ook weer kunnen loslaten. Als men zich te veel en te lang zorgen blijft maken, gaat dat ten koste van het privéleven en uiteindelijk ook van het werk." Slechts veertien procent van de werknemers voelt zich totaal niet verantwoordelijk en denkt thuis nooit aan het werk.
Afspraken nakomen
Opvallend is dat 40 procent van de werknemers zich kapot ergert aan collega’s die afspraken niet nakomen, maar zij zeggen hier helemaal niets van. Borgman: "Door uw collega’s niet te wijzen op hun verantwoordelijkheden, wordt uw irritatie vaak alleen maar groter. Mensen vinden het blijkbaar toch lastig om elkaar op dit soort dingen aan te spreken, misschien omdat ze bang zijn de sfeer te verpesten." Ook besteden werknemers weinig extra aandacht aan het op papier vastleggen van afspraken; 67 procent maakt mondelinge afspraken met collega’s, slechts een derde bevestigt dit per e-mail. "Uwil natuurlijk niet voor elk wissewasje mailen. Maar door duidelijke afspraken te maken, kunt u collega’s juist makkelijker wijzen op hun verantwoordelijkheid en zo veel ergernissen en miscommunicatie voorkomen," aldus Borgman.
Top drie ergernissen
Als het gaat om verantwoordelijkheden en verwachtingen ergert de werknemer zich het meeste aan collega’s die:
1. Geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben (41 procent)
2. Afspraken niet nakomen (32 procent)
3. Klussen afschuiven op anderen (28 procent)
Het is een ergerlijk ding die niet alleen binnen maar ook buiten het bedrijfsleven de laatste twee jaar ernstig opgang heeft gedaan. Vooral op collegiaal vlak is het kunnen bouwen op elkaar en afspraken borgen van cruciaal belang voor de zakelijke cohesie. Immers, als je al niet meer op elkaar kunt bouwen intern, heeft dit zijn weerslag weer extern.
In de buitenwereld zie je het dat veel mensen, ook op zakelijk vlak, toezeggingen doen waarna een stilzwijgen volgt. In beide gevallen houden wij graag vast aan gemaakte afspraken omdat dit nu eenmaal de basis is van Respect en Fatsoen voor elkaar.
Jammer genoeg, wij zijn klaarblijkelijk niet de enigen die dit constateren en ervaren, ziet men op het gebied van HR en recruitment bij sollicitaties een dergelijk fenomeen al veel langer bestaan. Klaarblijkelijk hebben dezen dan ook het idee dat mensen van hen afhankelijk zijn in deze wat mindere tijden en dus ......
Men beseft klaarblijkelijk niet dat het niet nakomen van afspraken iets zegt over de persoonlijke en professionele moraal van de betrokkene. Iemand die zich niet betrouwbaar op weet te stellen, zal ook in deze mindere tijden zeker een korte carrière beschoren zijn. Ondanks dat we tegen steeds grotere tekorten aan lopen, blijft het namelijk maar een kleine wereld.
Uw collega er gewoon op aan durven spreken, op een menselijke collegiale manier, moet gewoon kunnen. Maak je een afspraak, doe je een toezegging, kom deze dan gewoon na. Zo eenvoudig is het.
En dan dacht ik dat de arbeidsethos in Nederland vrij laag was. Aan dit te lezen dus eigenlijk niet. Mensen nemen hun werk mee naar huis. Heel vervelend!