zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vakbonden en Sociale Media Policies: een explosieve combinatie

21 februari 2011 - De laatste maanden zijn er nogal wat sociale media policy gerelateerde gerechtelijke zaken gestart in de VS. Grote kans dat dit binnenkort ook in Europa aan de orde zal zijn, zo stelt Mic Adam van Vanguard Leadership.

Meer en meer bedrijven willen een sociale media policy of richtlijnen opstellen om de activiteiten van hun medewerkers op sociale media te sturen en te controleren. Sommige bedrijven gaan in plaats van een policy (restrictief) eerder guidelines/richtlijnen (constructief) opstellen. Dit komt zeker het ambassadorship van de medewerkers zeker ten goede. Men begint verder stilaan te begrijpen dat een dergelijk policy of richtlijn opgesteld moet worden in samenwerking met verschillende afdelingen, met name IT, HR en Marketing. Adam raadt aan om ook de vakbonden bij het project team te betrekken. 



De Sociale Media Policy van de vakbond
Vakbondsmedewerkers nemen ook deel aan sociale media. Meestal vanuit een persoonlijk standpunt, maar soms ook vanuit een vakbondsstandpunt. Dit roept de vraag op of vakbonden een sociale media policy of richtlijnen hebben. Het is immers goed mogelijk dat er flinke schade toegebracht wordt aan het imago van de vakbond. Tot op heden heeft Adam nog geen enkele sociale media policy of richtlijn van een vakbond gezien. Zijn aanbeveling voor de vakbonden is dat ze zelf een policy opstellen, verdelen, communiceren en publiek maken om aldus een voorbeeld te stellen en te voorkomen dat hun leden hun vuile was via social media buitenhangen. 

Oplossingen
Adam stelt tenslotte dat men kan klagen over een probleem of item maar dan wel met een oplossing moet komen. Dus, als vakbonden de sociale media policies van bedrijven afschieten, moet ze er zelf wel één hebben. Anderszijds moeten bedrijven de vakbonden betrekken bij het opstellen van hun policy zodat er achteraf geen

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sociale Media Policy vormt goede leidraad
 Ziekenhuizen en hun social media policy
 Nog drie essentiële elementen in een social media policy
 De implementatie van een social media policy in vijf stappen
 
 
reacties
 
Antal de Waij  |   | 
21-02-2011
 | 
08:51 uur
Leuk artikel echter onjuist. De vakbond CNV heeft een social media policy gepubliceerd.

(Klik hier)

Bas Helderman  |   | 
21-02-2011
 | 
15:12 uur
Voor de compleetheid, de policies van het CNV:
(Klik hier)
(Klik hier)
Mic Adam  |   | 
22-02-2011
 | 
19:10 uur
bedankt voor de linksjes naar een gepubliceerde nederlandse social media policy! Jullie zijn de amerikanen voor :-)

Mic

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10