zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Dit is 'm dan: de Lamborghini Urus

 

4 december 2017 - Wat hebben we er lang op moeten wachten... Maar het was het meer dan waard! Als je het geld hebt en in de race bent voor een SUV, koop dan alsjeblieft een Lamborghini Urus.

De aankondiging van Lamborghini is simpel, maar zegt alles: het is geen SUV, maar een super-SUV. Qua design, prestaties, rij-eigenschappen en emotie is dit een bolide die volgens Lamborghini-topman Stefano Domenicali iets ongehoords neerzet. En we zijn geneigd hem ook zonder proefrit helemaal gelijk te geven, want deze stier overtuigt in alle opzichten.

Beresterk
We openen allereerst de motorkap. Daar ligt een 650 pk sterke 4.0 liter twin-turbo V8, gekoppeld aan een achttraps automaat. Qua koppel heb je met 850 Nm ook helemaal niets te klagen. 0-100 km/h duurt slechts 3,6 seconden en in 12,8 tellen zit je al op de 200 km/h. De topsnelheid bedraagt 305 km/h en dat maakt de Urus de snelste SUV ooit.

Van alle markten thuis
Qua wegligging doet de Urus exact wat je van 'm mag verwachten. Hij is snel, maar onder alle omstandigheden comfortabel. Of je nu in de stad rijdt, over de snelweg toert of ruiger terein opzoekt. De Lambo beschikt natuurlijk over vierwielaandrijving, inclusief torque vectoring en meesturende achterwielen. Tevens beschikt de Urus over verschillende rijstanden, zodat je altijd en overal optimale grip hebt.

Een Lambo door-en-door
Niet alleen snelheidsduivels moeten een bezoekje aan de Lamborghini-dealer overwegen. Ook qua luxe en looks kom je niets tekort. We kunnen er lang of kort over praten, maar dit is een rasechte Lamborghini, die alleen net even iets hoger op zijn poten staat dan normaal. Het is een mix van de LM002 en de sportwagens die we van de Italianen kennen. Daar hoeven we verder eigenlijk geen woorden aan vuil te maken.

Gestroomlijnd
Nou vooruit, heel even dan. Lamborghini stelt namelijk dat elk onderdeeltje bijdraagt aan de aerodynamica van de Urus. Zo wordt de luchtweerstand zo laag mogelijk gehouden. De splitter en grote luchtinlaten zorgen ervoor dat de luchstromen de goede kant op gaan, terwijl de achtervleugel, geďntegreerde spoiler en diffuser moeten helpen dit beest op de weg te houden. Ook het gewicht stond centraal bij de ontwikkeling van de Urus. We beginnen met het resultaat, want dat mag er wezen: de super-SUV tikt net geen 2.200 kilogram aan op de weegschaal. Aan de ene kant wordt het chassis zo stijf mogelijk gehouden, maar aan de andere kant worden er ook volop materialen gebruikt die de Urus lichter moeten maken. Denk aan een mix van aluminium en staal.

5-persoons genot
Er is plaats voor vier passagiers, naast de bestuurder. Althans, normaal gesproken. Optioneel is het mogelijk de achterbank te verruilen voor twee individuele zetels. Ongeacht de lay-out achterin staan sportiviteit en luxe centraal in het interieur. De coureur moet zich volgens Lamborghini als een piloot voelen en dat lukt vast met de snelheden die de Urus haalt. Je zit lekker sportief en hebt alle knoppen en functies binnen handbereik. De Lamborghini Urus gaat exclusief belastingen 171.429 euro kosten. De eerste leveringen staan gepland voor het voorjaar van 2018.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

Laatste autonieuws

  Prijskaartjes voor nieuwe Subaru XV
  Topklasse SUV van Lexus in Detroit
  Spyker C8 Aileron zwaait uit als LM85
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Vrouwen besluiten vóór hun zestiende dat ze niet in cybersecurity willen werken (1) 
Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost (3) 
Goede vragen stellen is een kunst (2) 
Mobiele professionals steeds meer verslaafd aan Wi-Fi (1) 
Hoe stel in het functoneren van mijn projectleider aan de kaak? (1) 
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk (2) 
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers (4) 
beurs
Stijgers Dalers
Gemalto 45.6  34.6 %
Altice 8.83  8.5 %
Postnl 4.1  4.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Unibail-roda 215  -4.1 %
Galapagos 73.75  -3 %
Leden FNV ook akkoord met cao PostNL
Beursupdate: AEX op Wall Street
Update: Atos doet bod op Gemalto
meer beurs
top10
Goede vragen stellen is een kunst
Een vijfde van de loonstrookjes klopt niet
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers
Veilig bestanden delen: zeven best practices
Lean & Agile: gouden huwelijk of langdurige strijd?
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk
Cupido Festival 2017: klantenliefde? Start met bevlogen medewerkers
Strijd om tech-talent losgebroken
Belang employer branding neemt toe in recruitmentproces
Werkgevers schieten tekort in strategie rondom gezondheid
meer top 10
vacatures
meer vacatures