zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wat doet u als uw zaak een zorg is?

Door: John Vrakking Vrakking,   25-11-2011,   09:36 uur
 

Ondernemen is keuzes maken. ‘Vijftig procent gokkans!’, grapt een oud gezegde. Maar van het nemen van die gok - of het uitstellen daarvan – kunt u als ondernemer knap last hebben.

In economisch moeilijke tijden wordt het zeker voor ondernemers niet makkelijker. Uw eigen zaak kan dan zomaar een zorg worden. Hoewel het er ook vanaf hangt in welke business u zit. Want de onlangs door het Centraal Planbureau (CPB) vastgestelde krimp betekent voor de ene ondernemer de zoveelste domper, de ander ziet juist wéér een nieuwe kans. 



Open deur - of niet
Het voorbeeld van het deurwaarderskantoor hoef ik u daarbij niet te noemen, natuurlijk. Flauw om te stellen dat juist die floreren in slechte tijden. Want ook de eigenaar van het deurwaarderskantoor kan zijn zorgen hebben, bijvoorbeeld omdat ‘ie niet voldoende geclassificeerde medewerkers kan krijgen.

Omstandigheden creëren
Het gaat me ook niet om omstandigheden die het 
ondernemersresultaat beïnvloeden, maar om de omstandigheden die de ondernemer zelf creëert. Dat doet ‘ie, inderdaad, door keuzes te maken. 

Kom in beweging
Hoe creëert u door keuzes uw omstandigheden? ‘En hoe weet ik wat de juiste keuze is’, zult u denken.
Wát u besluit is van minder invloed dan óf u besluit.
Zelfs als u de verkeerde keuze maakt, levert dat in het algemeen minder schade op dan wanneer u niets besluit. Niets doen, besluiteloos afwachten, berusten… het brengt u in een negatieve spiraal.
En als u zo loopt te somberen, bent u niet de energieke ondernemer die uw klanten graag zien. Overigens bent u zo ook niet het zonnetje-in-huis voor uw werknemers en uw partner.

Het nemen van een besluit maakt nieuwe energie vrij, het brengt nieuw elan, u krijgt zin om het nieuwe uit te proberen. Bijna vanzelf heeft dat meer succes dan die negativiteit.

Energie
Wat ik bedoel: staar u niet blind op omstandigheden, maar blijf in beweging. Veel negativiteit kan verlammend werken, maar ook overvloed kan maken dat u in passiviteit schiet. Krimp of groei, kansen of bedreigingen, voorspoed of tegenslag: als ondernemer zult u keuzes moeten maken.
Want wilt u dat uw zaak inzakt of wilt u in beweging blijven? 

Reageer
Wat doet ú als u merkt dat uw zorgen tot besluiteloosheid leiden? Dat u verlamd geraakt bent? Hoe gaat u daarmee om?

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen. Neem contact met me op via www.johnvrakking.nl
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Jo | Zorg  |   | 
29-12-2011
 | 
14:54 uur
Een onderneming hebben kan een hele zorg zijn. Keuzes dienen goed genomen te worden op een verstandige manier. Zonder een goed, overwogen besluit kan u zomaar een grote fout maken en heeft u er zorgen bij. Ik kan me voorstellen dat het best lastig is om gemotiveerd te blijven en creatief te denken.

@John, heeft u nog tips voor de ondernemers hoe ze verstandige keuzes moeten maken na een tegenslag?

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10