zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf manieren om je zeurende collega (en jezelf!) een goed gevoel te geven.

Door: Bart Flos,   23-06-2011,   19:44 uur
 

Natúúrlijk zitten je collega's de hele dag aan je hoofd te zeuren! Natúúrlijk loopt iedereen de hele tijd te zaniken! Want je hebt het druk! Maar wat doe je er zelf aan? Wat doe jij om de werksfeer te verbeteren? Afsnauwen en wegwuiven? Zonde! Want je hebt veel meer positieve invloed dan je denkt. Bekijk deze vijf simpele maar oprechte tips en geef je zeurende collega (en jezelf!) een goed gevoel.

Peddelen


Als we het chronisch druk hebben op ons werk voelen we ons niet goed. Een beetje drukte kan geen kwaad maar het loopt al snel op. Dat voelt als een stroomversnelling waar we geen vat op hebben. Maar dat willen we wel. Driftig peddelen dus! Kracht zetten, doorzetten en volhouden. Af en toe kopje onder, schudden met het hoofd, maar wel dóórgaan. En dan staat die colléga ineens aan je bureau sip te zijn. Of-t-ie even wat mag vrágen…

Waterval
Daar heb je natuurlijk geen tijd voor! Voor je het weet peddel je tegen een obstakel of neem je de verkeerde afslag richting waterval. Aan de kant! Opzij, opzij, opzij; maak plaats, maak plaats, maak plaats! (Dankjewel, Herman van Veen). Dus kap je af, snauw je misschien wel, want je wilt er van af. Je reageert kortaf en hebt minder oog voor samenwerking en verbetering. Je collega druipt af en jij worstelt verder. Dat is jammer want het kan veel beter, ook onder drukke omstandigheden. Kijk maar eens hoe je die collega had kunnen helpen.

1.
Leg eerst een tapijtje
Je bent dus razend druk de hele tijd en weet van voren niet meer wat je van achteren doet. Daardoor kom je nogal eens hard en ongenuanceerd aan. Je kritiek heeft een scherp randje. Maar drukte is geen excuus en snauwen verkleint de kans op verbetering. Leg eerst een tapijtje: zeg wat je goed vindt gaan bij je collega, wat je fijn vindt of waar je blij mee bent. Zeg daarna pas wat je vindt dat beter kan. Heus, dat mes snijdt aan beide zijden!

2. 
Vermijd absoluutheden!
De hele tijd razend druk zijn leidt tot een verlies aan overzicht en inzicht. Achter de feiten aanlopen veroorzaakt geïrriteerdheid en een kort lontje. Voor je het weet zeg je dat iemand het "nooit goed doet", "altijd verkeerd aanpakt" en "eindelijk eens een keer in actie moet komen". Dat klopt natuurlijk niet. Je krijgt je zaken echt niet eerder opgelost als je je zo uitdrukt. Daarmee creëer je alleen maar afstand. Nuanceer dus je klacht en onderbouw deze met feiten.

3. 
Toon oprechte interesse!
Als je collega trots is op een geleverde prestatie of iets bijzonders heeft beleefd in de privésfeer, geef dat dan de aandacht die het verdiend. Je werkt in je organisatie tenslotte allemaal aan hetzelfde doel; jouw bijdrage en jouw "drukzijn" is niet meer of minder waardevol dan die van de ander. Doen alsóf je geïnteresseerd bent helpt niet. Het heeft geen zin te "luisteren" terwijl je verder gaat met typen of terwijl je koortsachtig zoekt naar dat ene document. Je beledigt er alleen maar de intelligentie van de ander mee.

4. 
Neem wél de tijd!
Heb je geen tijd? Neem hem dan toch! Moet je de hele tijd vooruit? Ga eens een keertje achteruit! Ben je de hele tijd aan het rennen? Zet jezelf dan eens stil! Het vereist moed en wilskracht om, juist als je het razend druk hebt, er even uit te stappen en die collega op nette en professionele wijze van repliek te dienen. Zet je telefoon uit, klap je laptop dicht en ga er even apart voor zitten. Achter elke zeur zit een boodschap, achter iedere klacht een behoefte.

5.
Glimlach, grinnik, proest, lach, gier en brul!
Druk zijn op je werk is als een perpetuum mobile. De illusies vliegen je de hele tijd om je oren: "dat doe ik dadelijk wel, of morgen / volgende week / maand / kwartaal / jaar, als het rustig is". Jaja. Hm-mm. Maar het wordt niet rustig, we rennen maar door. Als je jezelf eens van een afstand kon beschouwen schoot je in de lach. Nou, schiet maar dan! Bezie de relativiteit van je werk en proest, gier en brul. Wie niet om zichzelf kan lachen is verloren. Laat dit relativeringsgevoel vooral aan je collega’s merken, dat levert je respect op.

Geniepig groeien
Kijk, als je hier eigenlijk allemaal geen tijd voor hebt dan is deze informatie bij uitstek geschikt voor jou! We onderschatten voortdurend wat de ‘drivers’ zijn achter onverschilligheid en chronisch klagen op het werk. Dergelijke gedragsaspecten ontstaan niet van de ene dag op de andere. Ze sluimeren als het ware, ze beginnen klein, groeien in het geniep en verspreiden zich vrijelijk door de wandelgangen van de drukte. Per incident lijkt het wellicht onschuldig maar opgeteld heeft het voldoende negatieve waarde om een compleet bedrijfsproces tot stilstand te brengen.

De Nationale Anti-klaagweek
Wil je dit eens lekker tot je laten doordringen? Heb je genoeg van de drukte bij je zelf en de effecten daarvan op anderen? Mag het wel eens wat minder met al dat gezeur en gezanik op het werk? Gebruik dan de Nationale Anti-klaagweek om je te bezinnen! Deze loopt van 29 juni t/m 6 juli en het stelt je vol in de gelegenheid te leren anti-klagen. Doe mee en injecteer wat meer positieve energie in je werkbestaan! Want druk zijn we "allemaal" maar als we het "allemaal" zijn dan is niemand het eigenlijk echt. Think about it! 

Meer weten over de Nationale Anti-klaagweek? Klik hier!  

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
poll
Hoe ga jij om met zeurende collega’s?
 
Daar heb ik allemaal geen tijd voor; er moet hier wel gewerkt worden!
Alleen als er echt bloed uit loopt, anders niet. Veel te druk!
Heel af en toe help ik er eens eentje als het zo uitkomt.
Het gaat me steeds beter af ze te helpen maar nog niet vaak genoeg.
Ik kan er een paar op een dag hebben maar nog niet allemaal.
Het lukt me steeds beter een luisterend oor en hulp te bieden.
Ik heb me het anti-klagen allang meester gemaakt. Wij helpen elkaar!
 
 
 
Over de auteur:
Bart Flos is bestsellerauteur van Het anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Verder schreef hij Het anti-sleurboek, Het perfecte project, De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie (Uitgeverij Haystack) en Vooruitkijken voor Gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet (Uitgeverij BlijvendBeklijven Boeken).

Daarnaast is hij componist van het Anti-klaaglied, - 't Is een kleine moeite en een groot plezier, te beluisteren en te bekijken op YouTube.

Bart Flos is gewoontedoorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar. Hij verleent zijn diensten op Bart Flos Veranderadvies en BlijvendBeklijven en hij blogt ook op Bart's Blog.

Kijk ook op LinkedIn, FaceBook en volg Bart op Twitter.
 

Laatste weblogs

  De mentale antenne van de topverkoper
  Dat coachen is ook niet alles.
  Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?
 
reacties
 
Cara Crisler  |   | 
28-06-2011
 | 
11:43 uur
Prachtig - een anti-klaagweek! Maar dat zegt wat we niet moeten doen - wat kunnen we WEL doen?

Over dat tapijtje leggen . . . ''zeg wat je goed vindt gaan bij je collega, wat je fijn vindt of waar je blij mee bent. Zeg daarna pas wat je vindt dat beter kan.'' Een zeer mooi model voor dit soort effectieve communicatie heet de 4G Methode Feedback. Zie: (Klik hier)

Verder, wat goed van toepassing is, de website Empathy in the Workplace: (Klik hier) Bijvoorbeeld, vanuit een ''empathie in leidershap'' artikel, las ik de volgende: ''. . .what empathy really means is being able to understand the needs of others. It means that you’re aware of their feelings and how it impacts their perception. It doesn’t mean you have to agree with how they see things; rather, being empathetic means that you’re willing and able to appreciate what the other person is going through.''

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
meer top 10