zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Je maintiendrai

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   14-12-2009,   16:58 uur
 

Managers willen een open en eerlijke relatie met hun medewerkers. Een positief en veilig klimaat zijn goed voor de productiviteit en het plezier. Beginnende leidinggevenden denken vaak dat ze deel uit maken van hun team, totdat ze er tot hun schrik achterkomen dat ze niet alle verhalen meer horen. Als leidinggevende is het je taak om zo'n klimaat te creëren. Maar als we vragen wat leidinggevenden willen leren in een leiderschapsprogramma, dan vragen ze om conflictgesprekken. Hoezo veilig?

Structuur


Jo Frost is de supernanny. Zij helpt ouders hun kroost aan te pakken. Haar aanpak is altijd dezelfde:

1.. Observeren, feiten verzamelen, specifiek en objectief.  

2. Feedbackgesprek met de ouders: ze zegt wat ze gezien heeft (wat de norm is en in welke mate deze situatie van de norm afwijken).

3. Ze geeft de ouders precies aan wat te doen om aan de nieuwe norm te voldoen.

4. Zodra de ouders doen wat hen is opgedragen, complimenteert ze hen daarvoor.

Het eerste wat Jo doet is structuur aanbrengen. Ze zet een aantal regels neer, komt die overeen met ouders en kinderen en ze helpt de ouders om zichzelf en hun kinderen aan die overeengekomen regels te houden.

Eerst spelregels 
Het steeds terugkerende verzoek van managers om te leren hoe conflictgesprekken aan te pakken deed me denken aan dear Jo. De ouders die zij helpt zijn altijd flink in conflict met hun kinderen, maar de oplossing zit nooit in een nog beter conflictgesprek. Een conflictgesprek is het laatste in de rij, dat je meestal makkelijk kunt voorkomen. Ruzie voorkom je door tevoren duidelijk afspraken te maken over hoe je samen werkt, en elkaar direct aan te spreken als iemand de afspraken schendt. In de VS is het in veel bedrijven de gewoonte om een'team charter' op te stellen, waarin staat hoe het team met elkaar om gaat.
Helaas voor onze medewerkers zijn structuren, afspraken en handhaven niet sexy. Leiders willen hun medewerkers ontwikkelen, helpen groeien, beter laten presteren. 'Ik ben toch geen schoolmeester' en 'we zijn toch allemaal volwassen'.
 
Dan handhaven
Dit weekend meldde het NRC dat in 2008 5,2 miljoen delicten zijn gepleegd, waarvan slechts 1,25% heeft geleid tot een straf. De regels zijn hier wel duidelijk, maar als de handhaving ervan zo problematisch is, dan is veiligheid inderdaad een issue. Jo Frost heeft succes omdat ze in staat is de ouders te overtuigen van het feit dat ze ook moeten zorgen dat de regels nageleefd worden. Met afspraken én de handhaving daarvan creëer je een omgeving waarin iedereen weet waar hij/zij aan toe is, dat geeft veiligheid, en is een belangrijke voorwaarde voor een open en eerlijke communicatie, ontwikkeling en prestaties.
 
Duidelijkheid
Speel niet het spelletje 'raden maar' met je medewerkers. Vertel gewoon duidelijk wat je wilt, vraag wat zij willen en maak daar afspraken over. Zorg dat je goed bent in het voeren van correctiegesprekken, die zijn niet moeilijk, en als je ze goed voert kom je zelden uit op een conflictgesprek.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design, wie ben je werkelijk
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10