zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Twitteren op het werk verbieden?

Door: John Vrakking Vrakking,   05-06-2009,   13:05 uur
 

In een eerdere aankondiging deze week poneerde ik de stelling ‘Twitter, Hyves en MSN op het werk verbieden?’ Dit omdat uit onderzoek van Nielsen bleek dat het gebruik van Social Media op het werk sterk was toegenomen. Omdat Social Media bijna per definitie niets met het werk te maken lijken te hebben, zou je je kunnen afvragen of dat privé-gedoe tijdens werktijd niet gewoon aan banden zou moeten worden gelegd.

Zelf ben ik van mening dat er juist ook positief gebruik van kan worden gemaakt. Eén van de reacties ging zelfs nog verder: één werkgever heeft het gebruik zodanig gestimuleerd dat het gebruik van Social Media onder werktijd is… afgenomen!


De ondernemer schreef mij: "Ik heb er bewust voor gekozen om vrienden op Hyves te worden met mijn medewerkers. Het is niet (wederzijds) verplicht voor de mensen, maar een vrijblijvende aangelegenheid.
Het resultaat is dat mensen hierdoor juist minder zijn gaan Hyven, MSN’en en Twitteren op het werk.
Omdat de betrokkenheid groter is geworden, heeft dit ook effect op het verantwoordelijkheidsgevoel.
Verder zijn er zoveel extra voordelen en mogelijkheden dat mensen zelfs in privé tijd een positieve bijdrage leveren aan ons bedrijf." Op dat laatste kom ik verderop nog terug.
 
Wat zijn Social Media?
Mocht u het nog niet weten: Hyves is een persoonlijke mini-website, MSN is een chatkanaal en Twitter is een combinatie van sms, webpagina en chat. Ik beperk me tot de laatste.
De gebruikers van Twitter delen hun leven met anderen door berichten van 140 tekens op internet te zetten. Korte berichtjes met tekst en links naar artikelen, foto’s en video’s.
De gebruikers kunnen behalve zelf berichten plaatsen, ook automatisch de berichten van anderen volgen. U meldt zichzelf aan als ‘volger’ van iemand en dan verschijnen zijn berichten automatisch op uw scherm. Mensen die u volgen zien dus ook automatisch wat u op Twitter schrijft (zie ook deze Praktische Handleiding).
 
Wat moet ik daar als manager mee?
Maar wat zou u als manager nu moeten met een Twitter-account? Hoe gebruikt u het? En waarom zou u meedoen?
Het is goed om te weten waar een steeds groter deel van uw medewerkers zich mee bezighoudt. Wat leeft er? Wat vinden uw mensen belangrijk? Hoe communiceren ze? Veel jongeren maken gebruik van dit kanaal. Hoe zoekt u aansluiting bij hen?
 
Bedenkelijke inhoud op Twitter
Communicatie via Twitter was lang heel elementair, soms ééndimensionaal: ‘nu boodschappen doen’ of ‘vanavond negen pijpjes: BOER!’ Maar er verschijnt ook steeds meer echte inhoud of content op Twitter. Zo zijn de meeste omroepen en dagbladen al vertegenwoordigd; de meeste celebrities overigens ook, maar daar is het woord ‘content’ niet altijd op zijn plaats…
 
Inspirerende inhoud op Twitter
Vanuit de gedachte dat een manager een leidersrol heeft en zijn (m/v) medewerkers zou moeten motiveren en inspireren, zou u vanuit dat perspectief Twitter kunnen gebruiken om:
 
- Informeel te refereren aan Missie, Visie en Strategie
- Uw mensen te helpen zich op hun doelen te concentreren
- Te bouwen aan samenhang in uw team
- Prioriteiten van dag tot dag scherp te houden
- Gedachten te delen
- Inspirerende citaten te delen
- Een leermoment te delen
- Een goede reflectieve vraag te stellen
- Vragen om en geven van feedback
- Extern te netwerken
- Contact te maken met prospects
- (Vak-)nieuws te volgen en te verspreiden
- Zelf te oefenen in kernachtig formuleren
- Creativiteit te bevorderen, door nieuwe dingen te proberen
 
Proberen!
Alle zaken uit het bovenstaande lijstje zijn bruikbaar, probeer het maar eens. Maar het aardigste is misschien dat het lijstje opgesteld is door gebruik te maken van Twitter: een verzoekje aan mijn Followers heeft het overzicht opgeleverd. Dank aan hen dus voor jullie bijdragen!
 
Twittergebruik door managers: resultaten kort onderzoek
Op zeer bescheiden schaal (n=29!) onderzocht ik het gebruik van Twitter onder de lezers van managersonline.nl Door een verkeerde vraagstelling sloot ik de non-profit sector integraal uit: mijn excuses aan dit deel van de lezers!
De beperkte schaalgrootte maakt dat het onderzoek niet wetenschappelijk kan worden genoemd, maar een paar cijfers zijn toch aardig om te weten. Een samenvatting van de antwoorden van de deelnemers:

- 62% weet wat Twitteren is, 31% weet het vaag en 7% weet niet wat Twitteren is
-  66% weet niet wie in zijn omgeving Twittert, 7% heeft Twitterende kinderen, 10% heeft een Twitterende partner en 28% heeft Twitterende medewerkers
- 38% Twittert zelf, 3% gaat het nog doen, 3% overweegt het, 45% heeft nog geen keuze gemaakt en 14% zal zeker niet zelf gaan Twitteren
- Van de Twitterende managers doet 27% het meerdere malen per dag, 9% ééns per dag, 27% ‘regelmatig’ en 36% ‘onregelmatig’. Niemand was inmiddels alweer gestopt.
- 50% van hen Twittert privé, 50% Twittert zakelijk
- Tot slot Twittert 18% zakelijke boodschappen, 19% strikt persoonlijke boodschappen en 73% maakt een mix.
 
Conclusie
Twitter is niet dé leiderschapstool van de 21e eeuw, het heeft wel de potentie om een belangrijk communicatie-kanaal te worden of een volgende te inspireren. Mits strategisch juist en effectief toegepast, kunt u er uw voordeel mee doen.
 
Met dank aan:
MediaNed
@KevinEikenberry
@jolandapikkaart
@michelhovenkamp
 
Tot slot: als u een account heeft aangemaakt en aan het Twitteren slaat: follow me en ik zorg dat het wederzijds wordt!
Over het Twitter-gebruik onder managers loopt een vervolgonderzoek: klik hier als u daaraan wilt deelnemen.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen. Neem contact met me op via www.johnvrakking.nl
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ankie Straathof  |   | 
8-06-2009
 | 
09:33 uur
Ik denk dat het gebruik van Twitter, Hyves, Linkedin, MSN zakelijk juist ondersteunend kan zijn aan je business. Bedenk alleen samen met je mensen goed wat je wanneer gebruikt. Twitter is een goed systeem, alleen wees er bewust van dat je soms wat ongericht communiceert en wellicht ook aan doelgroepen die je niet bedoeld hebt. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld zeggen, ik werk vandaag aan het binnenhalen van strategische klantX. Op Twitter kunnen ze gevolgd worden door vrienden en zelfs onbekenden. De vraag is wil je als bedrijf dat dit en andere zaken breed verspreid wordt.
Net als Twitter heeft ook Hyves zo'n short message mogelijkheid. Beide netwerken zijn een onderdeel van de hedendaagse markt. De vraag is dus niet kan je ze uitsluiten, de vraag is meer kun je je mensen leren waar de grenzen zijn en wat biedt het voor een voordelen voor mijn bedrijf.
Neem de chat, mijn vroegere werkgever, een van de grootste contactcenters, vond chat als communicatiekanaal voor de klant leuk, maar als instrument voor de medewerkers niet. Ik vond en vind dat een grote vergissing. Met disciplines over meerdere vestigingen en een complexe veelal tailormade dienstverlening is chat een uitstekende middel om te communiceren en om een virtuele denktank te genereren. De nieuwe communicatiekanalen hebben wat mij betreft dan ook zakelijk en prive een toegevoegde waarde. Kies alleen bewust op ieder moment wat het beste kanaal is.
Ieder kanaal heeft zijn eigen kracht. Twitter is direct, Hyves is veel langzamer in zijn communicatie, maar meer intiem. Het kan een informele relatie leggen tussen management en medewerkers. Je laat iets meer van jezelf zien. Linkedin daaretegen is veel zakelijk. Chat is bij directe vragen of samenwerking op afstand of in een creative mode veel efficienter dan een mail of een webconference. Mail is voor zware stukken en vertraagde reactie. Webconference is voor een vergadering of presentatie op afstand.
Benut deze kanalen op de juiste manier!
Pieter Bas Elskamp  |   | 
8-06-2009
 | 
17:01 uur
Waarom denken zoveel mensen/bedrijven dat social media (en in dit geval Twitter in het bijzonder) enkel voor privégebruik is en zien zij het als een bedreiging voor de organisatie. Je zou het ook als een kans tot uitbereiding van je netwerk kunnen zien... Er zijn daar genoeg succesvolle voorbeelden van.

Ik ben persoonlijk ook actief op Twitter, waar natuurlijk ook privé gebruik van gemaakt wordt, maar nog veel meer in zakelijk zin. Kennisdeling en updates gaan veel sneller, je verzameld een krachtig netwerk om je heen van 'gelijkgestemden' die in het geval van vragen snel en accuraat kunnen toeschieten.

Daarbij denk ik dat je iets een onderzoek moet noemen bij een steekproef van 29 mensen, want dat is natuurlijk absoluut niet representatief is...
Mark  |   | 
9-06-2009
 | 
10:10 uur
Tuurlijk, laten we nog meer verbieden op ons werk....dat is zoooo jaren 90.... Bedrijven die twitter e.d. gaan verbieden moeten toch echt eens nadenken over hoe zij denken de komende jaren kunnen overleven.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10