zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Sorry, maar ik bied nooit mijn excuses aan

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   30-03-2009,   22:07 uur
 

Stel, je bent manager van een supermarkt. Een klant komt een pak melk terugbrengen dat bol staat van ellende. De caissière ziet meteen dat het pak gekocht is bij de collega om de hoek en wil het pak melk niet ruilen. Wat doe je?

Geef je haar een compliment? Nee, natuurlijk niet. Ze heeft zojuist een klant naar de collega gestuurd waar ze misschien wel voor € 100 boodschappen gaat doen, en het is maar de vraag of ze ooit nog wat in jouw winkel koopt.


In sommige supermarkten worden medewerkers getraind om zó klantvriendelijk te zijn dat ze zelfs excuses aanbieden voor een pak zure melk dat ergens anders is gekocht. Een mooi voorbeeld in een tijd waarin excuses dagelijks onderwerp van gesprek zijn. Een goed functionerende en geliefde wethouder in Amsterdam treedt af, een Nederlandse bankdirecteur zegt sorry, een burgemeester juist niet en een woningcorporatie erkent uiteindelijk toch fouten bij aankoop van een groot schip.

De sluizen gaan open
Als er iets mis is met producten, dan is het tegenwoordig heel vanzelfsprekend dat een advertentie in de krant verschijnt met het verzoek het product te retourneren. Als het om mensen gaat dan lijken excuses moeilijker. Het loopt snel uit op een machtsspel. Kijk maar eens naar ‘Het familiediner’ van de EO. Een prachtig concept: vader en zoon hebben ruzie en geen van beide is bereid een stap te zetten. ‘Ja, laat hèm eerst maar z’n excuses maken’. Het lukt Bert van Leeuwen vaak om de familie in dezelfde ruimte bijeen te brengen. Tot echt contact komt het pas als hij ze vriendelijk doch dringend vraagt elkaar in de ogen te kijken en elkaar eens stevig vast te pakken.Dan gaan de sluizen open. In tranen bekennen ze schuld of erkennen dat de sop de kool niet waard was. De strijd is over.

Professionele en gemeende excuses
Grote ego’s zien excuses als een teken van zwakte die hun positie aantast. Je hoeft van mij geen harakiri te plegen of net als die Japanse bankdirecteur huilend in het journaal, maar verlaag je niet tot Houdini-achtige acts, waarin je jezelf vrij probeert te pleiten van iets wat je duidelijk wel hebt gedaan.  Excellente leiders zijn te herkennen aan hun nederigheid, transparantie en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Niks liegen, bedriegen en doofpotten.

Als je iets gedaan hebt waarmee je de ander dupeert, erken dan dat de ander boos is. Neem verantwoordelijkheid voor je daden. Geen oppervlakkig ‘sorry en zand erover’, maar echt jezelf in het hart kijken en zien wat je daar vindt. Waardeer de relatie en waardeer het vertrouwen dat iemand je gaf. Maak zichtbaar dat je berouw hebt, dat je echt spijt hebt van wat je hebt gedaan. Kom de ander tegemoet met een concrete daad, een schadeloosstelling of tegemoetkoming.

Het is niet eenvoudig, zeker niet comfortabel om je excuses te maken, maar wat is er mis met menselijk zijn? Of mag je dit niet van mensen vragen?

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10