zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Pas op, het is recessie.

Door: Ad de Beer,   06-03-2009,   14:38 uur
 

Het is duidelijk, het is recessie. En hoewel recessie net als economie een menselijk artefact is, zijn er veel lieden die hun kansen grijpen. Zowel positief, neutraal als negatief.


  Laten we met het positieve beginnen, schoonmakers en reparateurs beleven goede tijden nu mensen voor zekerheid kiezen en liever repareren of schoonmaken dan vervangen. Voor deze beroepsgroep komt een recessie als geroepen want ten tijde van de hoogconjunctuur gooiden we onze Van Bommels en Van Haarens weg als de veters kapot waren, nu gaat er snel een nieuw stel veters in en laten we, als de voetjes te nat worden, snel een nieuw zooltje plakken.


Carpetright kan schreeuwen dat ze deze zaterdag exclusief 40% korting bieden, wat ze overigens iedere zaterdag hebben en die korting kun je ook door de week krijgen op hun vloerbedekking van mindere kwaliteit, maar we maken het tapijt een keer extra schoon of laten, als bedrijf, een nijvere ZZPer het kleed schrobben en zuigen.
Ook de economen beleven gouden tijden. De meeste hebben al een vorstelijk inkomen als wetenschapper, bankmedewerker of handelaar, maar ze kunnen nu ook nog eens hun wetenschappelijke kwaliteiten botvieren op een stroom van voorspellingen, de meeste negatief, sommige positief en een enkele oplossingsgericht. Zo was ik getuige van een felle discussie of we nu te maken hadden met een V of een U scenario. V wil zeggen fel naar beneden en weer fel omhoog, U langzaam door het dal en weer op. Weer wat geleerd zou ik zeggen, totdat een enigszins verwarde wetenschapper, u kent ze wel, peper en zout beharing, ruitjes shirt, je vind er veel bij de SP, opmerkte dat er misschien wel een L scenario zou komen. Had hij pas verzonnen of gelezen, dat weet je nooit bij die mannen, maar hij trok wel de aandacht en was meteen het middelpunt van wat misschien wel een nieuwe theorie gaat opleveren.
Jammer dat er geen politici aanwezig waren, hoewel, ook de wetenschappers kwamen niet met oplossingen, alleen met nieuwe problemen. Hoewel, de opmerking dat na de recessie van de jaren ’30 gevolgd leidde tot het fascisme en dat er nu een Wilders rondliep, leek een duidelijke politieke lading te hebben. Tja, dan kom je al in het gebied van de misbruik van de angst. "Obama is links" probeerde ik voorzichtig, maar als HR professional dien je geen verstand te hebben van economie werd me sterk non verbaal duidelijk gemaakt. Mijn argument dat "ze" momenteel blijkbaar een op ontwikkeling gerichte training hadden doorlopen, betaald door de bank die eerst oranje en blauw was en die nu aardig rood staat deed hen wel een beetje verbleken, wat mij een aardig nationalistisch gevoel gaf, rood, wit, blauw en oranje. Alles in één bank, heeft Wouter toch de verkeerde genationaliseerd.
En dan de groep die negatief gebruik maakt van de situatie. Ik blijf politiek correct dus ga niet over de jeugdige criminelen zeuren, dat aantal is conjunctuur ongevoelig en zal afnemen als ze volwassen crimineel zijn geworden, toch wat romantischer, een beetje Holleder gevoel, is toch weer meer Polderen toch.
Nee, ik doel eigenlijk op die typisch Angel Saksische tak van sport, de MLM wereld. U kent ze wel, die dikke dames die komen vertellen dat je van Herbalife gezond en slank wordt, dat Amway de beste middeltjes tegen aambeien heeft of dat ze een parfum verkopen dat ook door Hillary Clinton werd gedragen, ja zeker in de tijd dat Bill het met Monica deed, de vliegen vallen dood van het plafond van de lucht alleen al.
Ineens merk ik een opleving in die tak van sport. Op diverse fora komen ze ineens tevoorschijn.  De wat meer ondernemender gaan zelfs weer de straat op en een van hen, waarschijnlijk een Herbalifer, heeft een kaartje onder mijn ruitenwisser gestopt op het station. Ja, ik heb met de trein gereisd, tegen mijn principes in, maar Utrecht binnenstad is met de auto, crisis of niet, niet echt aan te raden. Even daarover? Nou, ik miste mijn trein in Utrecht dankzij de paars blauwe jongens, geeft niks, in dat half uur wachten kun je de kwaliteit van de Burger King testen, iets wat zoveel jeugd trekt moet je jong houden toch? De trein die ik wel haalde had een kleine storing die een grote storing werd en de monteur was al naar huis, waardoor we naar een heel ander perron moesten en ik, ongeluksaantrekker pur sang, koos ervoor om de sneltrein te pakken om in Den Bosch over te stappen die echter weer voor Den Bosch om onverklaarde redenen 3 minuten stil ging staan, waardoor we in het raampje nog net de aansluiting zagen wegrijden. Daar moet planning achter gezeten hebben, want samen met mijn lotgenoten, stakkers die iedere dag met de trein op en neer reizen, namen we nog een hapje en juist dat moet die Herbalife trut hebben geweten.
Ik kwam dus een beetje opgewonden en een uur later dan gepland aan en zag dat onder mijn verwrongen ruitenwisser een piepklein kaartje zat geklemd. Eerst dacht ik aan een bekeuring, want ook onze hermandad is creatief als het gaat om het uitschrijven van bekeuringen, maar nee, het kaartje schreef:
IS UW MAAND OOK LANGER DAN UW INKOMEN?
Wij zoeken mensen die graag veel geld verdienen.
Daaronder een website adres, maar dan weet je het al, MLM en of nu de eerste of de laatste M voor Maffia staat weet ik niet, maar ben gewaarschuwd, deze bendes zijn weer op zoek naar u. Ze komen er weer aan met hun veel beloven weinig geven. Heeft u last van de recessie, trap er niet in, potloden verkopen op de Albert Cuyp levert meer op dan deze veredelde piramidespelen. Ze maken op een verschrikkelijk immorele manier misbruik van de recessie.
En Peter Jan of Wouter, als je dit leest, doe daar eens wat aan!

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
r.beumer  |   | 
8-03-2009
 | 
16:53 uur
ik heb wel degelijk hier een reactie geplaatst waarom hij hier niet staat is mij een wonder?
ik moest wel 5 x de code opnieuw in toesten vor hij verstuurd werd .
GPM van Gemerden  |   | 
9-03-2009
 | 
12:51 uur
Ten tijde van de hoogconjunctuur van een jaar of drie geleden wel eens naar zo'n Herbalife-meeting geweest. Ondanks herhaaldelijk aandringen van mijn kant naar de vriend die mij uitnodigde, stond hij erop dat ik kwam.

In die zaal met 10 Hosanna-gillers van Herbalife en ongeveer 150 toehoorders was ik de enige die kritische vragen stelde.

Vraag voor de gein maar eens hoeveel concullega's je hebt als verkoper (destijds bij herbalife ongeveer 20.000) en hoeveel vaste klanten er in totaal zijn (dat waren er 40.000).

Alle mooie sommetjes ten spijt (als jij 25 klanten hebt, en die op hun beurt weer 25 klanten en zij ook 25 klanten, dan verdien je 15.000 euro per maand!) is de barre werkelijkheid dus dat jezelf gemiddeld 1 klanten hebt (want je gebruikt het spul natuurlijk ook zelf)....

Bij dit soort dingen zeg ik altijd: controleer de feiten.

Jan  |   | 
4-06-2009
 | 
11:35 uur
MlM is een vorm van directe verkoop. Niets meer en ook niet minder.
Daar Peter Jan en Wouter niets aan veranderen.
Het probleem ligt meer bij u!!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10