zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Verrijking

Door: Ad de Beer,   04-02-2009,   16:45 uur
 

De Verrijking, zo noemden ze hem, maar ze hebben hem snel weggehaald.
Bij verrijking denken we momenteel als snel aan bankmanagers in strakke krijtstreep maatwerkkostuums, maar jaren lang was het de website waarop onze overheid haar vacatures plaatste. Www.werkenbijhetrijk.nl heet hij nu. Als u het risico nemen beu bent en behoefte heeft om mee te werken aan een politiek correct Nederland, dan is dat "The place to be".


Maar toch, het begon met Wim Kok. Na enkele jaren met "Paars" gigantische puinhopen te hebben gecreëerd wist de oud vakbondsbestuurder voor zichzelf een aardig commissariaat bij de nu noodlijdende ING te verwerven. Aardig baantje, kost weinig moeite en inzet, je mag een paar keer per jaar lekker koffie komen drinken bij de bank, neemt een sigaartje, want, hoewel iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek, commissaris zijn is geen werken toch? Nee, het is verdienen.



Goed voorbeeld doet goed volgen. Na Kok wisten ook Gerrit Zalm en Joop Wijn de weg naar de banken te vinden. Gerrit moest het even doen met de DSB bank, Joop kreeg een aardige functie bij de RABO bank. Maar dankzij Wouter Bos, die honderdduizenden kleine aandeelhouders over het hoofd zag toen hij Fortis overnam, hebben beide heren nu een aardige baan bij, wat al weer voorzichtig wordt genoemd, de ABN AMRO bank. Salaris? In hun aloude functie als ambtenaar of politicus ondenkbaar, maar toch een keer of tig Balkenendenorm.

En als we de namen van beide heren beschouwen, dan zal de lunch die geserveerd zal worden tijdens de vergaderingen ook niet echt getuigen van armoede.
En ook Frank de Grave heeft de weg naar banken gevonden, hij volgt Zalm op bij de Dirk Scheringa Bank (wat een ego moet je toch hebben om een hele bank naar jezelf te vernoemen). Frank wordt dus medeverantwoordelijk voor al die irritante spotjes van gelukkige families die midden in de showroom van een autodealer in een middenklassertje stappen, met een blik of ze zo juist een super-de-luxe sportwagen hebben aangeschaft.

En Wouter, daar horen we even niks van. Opvallend toch? Terwijl de hele tweede kamer zich druk maakt over de temperatuur waarop tomaten mogen worden gekweekt, het verbod voor supermarkten om alcohol te verkopen of de hitte van terrasverwarmers, omdat die zorgen voor CO2 uitstoot waardoor de aarde weer extra opwarmt, en dat terwijl we de koudste winter sinds 1996 hebben, horen we niks van Wouter.

Het is duidelijk. Na zijn grote voorbeeld Kok in de luwte te hebben gezet, door de ING opnieuw te redden, is Wouter natuurlijk ook druk doende om zijn CV neer te leggen bij de diverse banken in ons land. Per slot is daar aan de top de komende maanden een behoorlijk verloop te verwachten. En aangezien het kabinet ook niet het eeuwige leven heeft en aangezien het salaris van een minister een fooi is vergeleken bij de inkomens bij een bank...

Tja, de website is weg. Voor een ambtenaar is verrijking geen optie, daarvoor moet je toch de politiek ingaan in deze tijd.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10