zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Gericht opleiden geeft een rendement van minimaal 15%.

Door: Ad de Beer,   28-01-2009,   15:22 uur
 

Nu de recessie voor vrijwel iedereen een feit lijkt te zijn, gaan veel bedrijven zoeken naar bezuinigingen. Ondanks de mooie tekst ieder jaar in het jaarverslag, waarbij het management aangeeft dat "ons personeel onze meest belangrijke productiefactor is" zien veel bedrijven toch de personeelskosten als meest belangrijke post om op te bezuinigen. Niet alleen door personeel af te laten vloeien, maar ook door te gaan beknibbelen op opleidingskosten.

Vreemd, want investeren in personeel levert veruit het hoogste rendement op. Neem daarbij dat door de uitstroom van de babyboomers die volgend jaar al merkbaar zal zijn, op korte termijn een grote vraag naar arbeidskrachten zal opleveren. Immers, ook een recessie gaat over en vaak komen we sterker uit een recessie.



Hoe opleiden?
Het vasthouden en ontwikkelen van personeel zou daarom nu juist een hoge prioriteit moeten hebben. Het probleem van opleidingen is vaak dat de verkeerde mensen worden getraind en opgeleid in de verkeerde disciplines.
Het is de gewoonte om, bijvoorbeeld na de beoordelingsronde, medewerkers te gaan trainen op taken die ze minder goed hebben uitgevoerd. Maar al te vaak levert dit echter geen rendement op omdat de medewerker niet competent is voor deze taak. Dat wordt weer veroorzaakt door de vaak te rigide functiebeschrijvingen met vaak strakke takenpakketten. De ideale medewerker, die talent heeft voor al deze taken is zeldzaam. Aan de andere kant verspillen bedrijven en organisaties veel geld door geen gebruik te maken van de talenten die medewerkers wel hebben, maar die ofwel niet in het functieprofiel, het takenpakket vallen, of, erger nog, niet bekend zijn bij de organisatie.

Talentmanagement
Door gericht te gaan zoeken naar de talenten van medewerkers, die talenten te ontwikkelen en het takenpakket van een medewerker aan te passen aan zijn talenten, kan een geweldige kostenbesparing worden bereikt. Ook zal het rendement van de opleiding toenemen. Talenten van medewerkers zijn eenvoudig en goedkoop te determineren door van alle medewerkers een Aga-folio te maken, een web-based portfolio, dat niet alleen de talenten van medewerkers in kaart brengt, maar ook gericht adviseert over groei- en ontwikkeling mogelijkheden van medewerkers.

Besparingen.
Welke besparingen kunnen worden bereikt door het invoeren van talentmanagement?
Op de eerste plaats zullen de wervingskosten afnemen. Indien een opengevallen functie door een intern opgeleide en competente medewerker wordt ingevuld, vervallen de wervingskosten. Een advertentie op bijvoorbeeld Monsterboard kost al snel 700 euro. Een opleiding kost vaak al minder. Neem daarnaast nog de kosten van recruitment: interviews, brieven of e-mails, doornemen CV’s en zo voorts alsmede de kosten van inwerken, dan is het duidelijk dat door het intern opleiden van medewerkers grote besparingen mogelijk zijn.

Opbrengsten
Ook stijgt de motivatie van medewerkers, en daarmee hun productiviteit, als ze de kans krijgen zich verder te ontwikkelen op juist die gebieden waar ze sterk in zijn. De kans op een loopbaan, ontwikkeling heeft altijd een positief effect op medewerkers. Het is zelfs zo dat de loonkosten daardoor zullen dalen. Opleiding en training wordt door veel mensen gezien als een extra beloningscomponent.

Samenvatting
Bezuinigen op personeel is een korte termijn oplossing, die op de langere termijn alleen maar extra kosten met zich mee zal brengen. Juist in een tijd van recessie is het beter een strategie op de langere termijn te ontwikkelen. Het rendement van talentmanagement, gecombineerd met een gericht opleidingsbeleid is vele malen hoger dan welke investering ook. Rendementen van 15 tot 40% op het geïnvesteerde vermogen zijn eerder regel dan uitzondering. Resultaten door medewerkers behaald in het verleden, kunnen in de toekomst aanmerkelijk hoger zijn. En wie wil er nu geen rendement behalen van 15% of meer?

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
10-02-2009
 | 
12:22 uur
Kan mij helemaal vinden in dit artikel.
Helaas hebben veel managers niet een echte visie, slecht inspelen op kort termijn denken, meegaan in de crisis en wegen zoeken om snel even de kosten te drukken, dus bezuinigen op personeel.
Investeren in hun personeel is vaak al veel te weinig en zeker wanneer je de 45 jaar bent gepasseerd. En nu zegt er iemand dat je juist nu moet investeren in je personeel, hoe komt hij erbij.
Een rendement van 15% op je geld maken, dat is het ultieme streven van managers, maar dat ze dat binnen hun eigen bedrijf kunnen halen, dat begrijpen ze niet, denk ik.
Er zijn gelukkig bedrijven die dit al jaren door hebben en die weten wat de winst is voor hun bedrijf en hun mensen in het bedrijf.
En zelfs wanneer je mensen moet ontslaan, dan nog maak je winst, want jou mensen zijn interessant voor de arbeidsmarkt en dat betekent lagere kosten bij outsourcing van deze mensen, daar ze goed in de markt liggen door hun scholing en kennis van zaken.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10