zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Adviseur modellen.

Door: Ad de Beer,   12-12-2008,   11:04 uur
 

Adviseurs zijn er in soorten en maten In dit artikel worden modellen van beschreven waaruit een adviseur kan kiezen. Welke rol de beste is kan moeilijk worden gezegd, al zijn bepaalde modellen meer voor de hand liggend dan andere. De rol die de adviseur kiest is situatie- en persoonsafhankelijk. In de poll kunt u aangeven welk model u het beste vind.

Het Matthijs van Nieuwkerk model


In dit model staat de adviseur graag in het centrum van de belangstelling. Hij wil graag populair zijn en hoort zichzelf graag praten. Luisteren is niet zijn sterkste kant. Hij poneert steeds zijn mening en heeft nauwelijks oor voor de mening en het belang van de ander. Heeft graag veel contacten en wil met iedereen worden gezien. Druk mensen graag een stempel op. Dit model zou ook het Mart Smeets model kunnen heten.

Het Wouter Bos model.
Staat graag in het centrum van de belangstelling maar kent ook zijn plaats, maar is niet gelukkig met een ondergeschikte rol, Hij zal geen gelegenheid voorbij laten gaan om de schijnwerpers op te zoeken en trekt graag de aandacht naar zich toe. is niet consequent in zijn mening en zijn gedrag en past zich snel aan aan wisselende omstandigheden.

Het Carlo en Irene model.
Adviseur en klant trekken samen op, zijn onafscheidelijk, kunnen veel, zo niet alles tegen elkaar zeggen. De rollen lopen in elkaar over in een perfecte match. Ieder op zijn beurt krijgt de aandacht. Individueel zijn ze minder sterk in hun optreden dan samen.

Het Joop van den Ende model.
Is bescheiden, opereert het liefste op de achtergrond, maar weet vanuit zijn kennis, ervaring, visie en filosofie steeds anderen successen te laten boeken. Komt slechts zelden op de voorgrond maar blijft dan bescheiden. Zet de grote lijnen uit en geeft anderen vrijheid om die in te vullen.

 
 Doorsturen    7 reacties

 
 
poll
Welke rol vind u de beste voor een adviseur?
 
Het Matthijs van Nieuwkerk model
Het Wouter Bos model.
Het Carlo en Irene model.
Het Joop van den Ende model.
een ander model namelijk.....
 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Erwin  |   | 
12-12-2008
 | 
12:00 uur
Ad,

Volgens mij is het gewoon het beste de rol de kiezen die bij je past. Dan trek je als adviseur de dingen aan die je echt liggen. Daarnaast leidt het aanmeten van een andere rol, die niet bij je natuurlijk ligt, tot een intern spanningsveld. Dat kost heel veel energie en ga je ook niet van naturen volhouden. Hetgeen tot veel stress kan leiden.
G.A. de Valk  |   | 
14-12-2008
 | 
09:39 uur
met een glimlach op mijn gezicht heb ik dit artikel gelezen. Ik had al deze mensen nooit als adviseur gezien, meer als ondernemers en persoonlijkheden.
Of we ons moeten vergelijken met de rol van een ander? Persoonlijk geloof ik dat niet.
twee redenen:
1. we moeten vooral dicht bij onszelf blijven...gedrag kopieren hoort er niet bij. Brengt ons verder van ons vandaan.
2. elk model zorgt voor grenzen, afscheidingen. Grenzen beperken. Ik kijk liever naar verbindingen. De heelheid en eenheid van leven en het werk moet centraal staan.
Guido
E.K. Breuker  |   | 
15-12-2008
 | 
08:24 uur
Het probleem met dit soort lijstjes is dat ze meer vertellen over wat niet is opgenomen dan wat wel is opgenomen. De wereld is (gelukkig!) groter dan gedrag dat wordt gekoppeld aan drie media BN-ners en een politicus.
Het kost me als adviseur al genoeg moeite om mezelf te blijven, laat staan mijn gedrag te toetsen aan een door een ander gedefinieerd etiket.
Mijn credo: blijf authentiek, pas dan ben je echt van toegevoegde waarde. Dat kost geen, maar geeft energie.
Ron Ladage  |   | 
18-12-2008
 | 
12:06 uur
Een heerlijk artikel zo aan het einde van het jaar Ad!
Ik sta voor nog meer modellen, een daarvan is het Bert Visser model, zal zeker bij veel managers aanspreken, grote wanorde en aan het einde de oplossing.
Hij eist alle aandacht op, creëert een chaos en pikt de meest essentiële delen daaruit.
Dan weet hij (wat de manager niet kon) toch iedereen op het juiste spoor te zetten.

Het serieuze aspect van je artikel is toch de aandacht die mensen uit de politiek, de amusementwereld, sportwereld enz.
Het is opvallend hoeveel van deze mensen worden binnengehaald bij bedrijven, zalen vol krijgen wanneer ze als gastspreker optreden.
Wat hun toegevoegde waarde voor de bedrijven zijn, dat heb ik nog niet echt kunnen ontdekken, maar ik weet wel wat ik fout gedaan heb.
Ik had al mijn energie moeten stoppen in bekend worden op de televisie, maakt niet uit waarmee, dat had mijn kansen op deze markt aanmerkelijk verhoogd, in plaats van mijn tijd te besteden aan volgen van scholing voor dit vakgebied.

Maar zoals altijd ieder bedrijf krijgt die adviseur die het bedrijf verdient, nu de werknemers nog in het bedrijf.

Prettige Kerstdagen en een gezellig Oud en Nieuw en veel succes in 2009 voor alle lezers.

Groeten Ron

Ad de Beer  |   | 
18-12-2008
 | 
12:53 uur
Het is, beste lezers, inderdaad een blog met een knipoog, maar met een serieuze ondergrond. Eigenlijk een make over van een artikel dat ik een jaar of 20 terug publiceerde.
Toen had ik het over het Hekking Model, het Jeeves model, het Jansen en Jansen model en het Tom Poes model. Deed het ook aardig bij presentaties.
De prijsvraag, hoofdprijs een uurtje praten met ondergetekende en een mars, wie kent alle hoofdfiguren van de vorige modellenreeks? Het zegt wat over je leeftijd, dus als je die geheim wilt houden, niet reageren.
Zelf vind ik het Tom Poes ofwel VanDenEnde model het beste passen bij een adviseur. Maar soms ontkom je er niet aan om te kiezen voor Carlo en Irene, ofwel Jansen en Janssen.
Ron, ik was op de TV, ik gaf veel spreekbeurten (en wil dat nog graag doen), maar de eeuwige roem is me nog steeds bespaard gebleven. Is het leuk om een BNer te zijn, nou, ik ben liever anoniem, dat heeft ook zijn voordelen. Hoewel......
Gerbrand Dieijen  |   | 
23-12-2008
 | 
11:54 uur
Een vermakelijk stukje, alleen zou ik de variant met stripfiguren nog mooier gevonden hebben.
Nu wordt het populistische beeld van de genoemde mensen gebruikt ter illustratie, terwijl dat beeld nauwelijks de werkelijkheid treft.
Jan Maasland  |   | 
24-12-2008
 | 
03:28 uur
Sterk aan dit stukje vind ik dat je allemaal succesvolle Nederlandse prominenten gebruikt (hoewel Wouter Bos een dissonant is; hij is geen tv-persoonlijkheid, maar minister/politicus).

Zwak vind ik dat alle genoemde personen geen adviesfunctie hebben, maar een uitvoerende functie. Zij allen presteren al en vooral omdat ze juist niet naar adviseurs luisteren, heb ik de indruk. En om Joop van den Ende nou bescheiden en 'op de achtergrond' te noemen, gaat me ook wat te ver.

Als tip: Waarom niet wat side-kicks (zoals Marc-Marie Huijbregts bij DWDD) als voorbeeld gebruiken. Mijn lijstje zou er dan als volgt uitzien:

1. Marc-Marie Huijbregts en/of Jan Mulder
2. Jort Kelder
3. Pas (ik weet geen adviserend duo te bekenken - u?)
4. Jan Jansen (inderdaad, iemand die u niet kent, maar die wel inhoud & invloed heeft - hij bestaat echt!)

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10