zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Tips voor een flitsend personeelsbeleid.

Door: Ad de Beer,   01-09-2008,   10:22 uur
 

Personeelbeleid, het is net sex. Iedereen heeft er verstand van, iedereen praat erover, maar de echte bevrediging wordt niet al te vaak bereikt. Daarom wat tips om wat meer bevrediging te halen uit uw personeel.

1. Onze medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal


We kennen hem, de eerste regel van het sociaal jaarverslag. De tranentrekker. Maak deze uitspraak waar. Zorg voor uw personeel. Niet alleen door goede arbeidsvoorwaarden, maar door goede arbeidsbverhoudingen.

2.Onderhoud uw personeel volgens een vast onderhoudsplan
Niet alleen verslijten uw Human resources dan minder snel. Nee, ze worden zelfs beter, productiever en zorgen voor groei van uw organisatie.

3. Praat niet over uw medewerkers, maar communiceer met uw medewerkers
Machines hebben lichtjes, knopjes en wijzertjes die aangeven dat het even wat minder gaat. Mensen ook. Alleen zijn de knopjes niet altijd even goed zichtbaar. Train, of beter nog, selecteer uw leidinggevenden op deze competentie.

4. Zorg voor een adequate personeelsadministratie
Identiteitsbewijs en arbeidsovereenkomst zijn meestal wel terug te vinden in de personeelsdossiers. Maar zit die officiële waarschuwing er ook in? Weet u de verjaardag van uw medewerker? Van zijn partner? De Trouwdag?
Dossiers hebben niet alleen een juridische functie, de sociale functie is zeker zo belangrijk.

5. Voer actieve medezeggenschap
Weg met het tweemaandelijkse verplichte ritueel met de OR. Betrek uw personeel actief bij uw beleid. Ga de confrontatie aan, luister naar de echte deskundigen. De werkvloer weet 1000 keer zoveel van de problemen dan het management. De werkvloer weet de oplossing van de problemen ook zonder uren lange vergaderingen. Actieve medezeggenschap gaat verder dan de OR alleen, ook het werkoverleg en de functioneringsgesprekken zijn essentieel.

6. Voer actief empowerment in
Weg met macht, deel hem met de medewerkers. Geef medewerkers zeggenschap en verantwoordelijkheid. Juist daardoor ontlast u het middel management, de direct leidinggevenden, waardoor ze meer aandacht aan de medewerkers kunnen besteden.

7. Laat uw mensen in (zelfsturende) groepen werken
Een groep van maximaal 6 tot 8 medewerkers die autonoom aan een of meerdere opdrachten werkt is uitermate efficiënt. Interne groepsprocessen ontstaan als vanzelf. Balanceer de groepen wel uit op competenties en karakter.

8. Maak van ieder punt op de management agenda een HR punt
Zonder mensen kan een organisatie niet bestaan. Ieder besluit heeft dus invloed op mensen of mensen hebben invloed op ieder besluit.

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
G Verhagen  |   | 
3-09-2008
 | 
09:16 uur
Kom eens met wat nieuws !! Dit weten we al jaren !
Jan  |   | 
3-09-2008
 | 
11:47 uur
Herhaling is de beste leermeester. Ad heeft er zelfs zijn werk van gemaakt! Ele manager die bovenstaand verhaal al hoort te kennen moet dat maar eens uitprinten en aan zijn of haar magneetbord hangen, zodat het niet te snel vergeten wordt.
Ron Ladage  |   | 
4-09-2008
 | 
09:07 uur
Ja wat moet ik hier nog aan toevoegen, begin maar eens met deze paar regels en doe dat elke dag consequent uit te voeren.
Deze regels zijn ook terug te vinden in de Lerende Organisatie (de Vijf Disciplines van Peter Senge) en zeker in nog veel andere boeken.
Hoe krijg je managers zo ver dat ze dit eens gaan doen, misschien bang om hun “machtspositie” te verliezen, terwijl juist deze regels een lijder een echte leider maken, die samen met zijn team het onmogelijke kan behalen.
Wat mankeert er aan de opleidingen van hoger personeel, want juist deze zaken dienen in hun scholing aandacht te krijgen.
Typerend is vaak dat bij ondernemers (lees echte ondernemers, geen managers!) bestaat de kennis over deze zaken, want zonder hun (gemotiveerd) personeel verdienen ze geen geld en dat voelen ze direct in hun portemonnee.
Dat betekent dat ze geen geld hebben voor de salarissen en zeker niet voor zichzelf. Managers in loondienst weten niet wat dat is, want hun salaris is zeker en daarom is er afstand tussen hen en de werkvloer.
Ik blijf geloven in een andere wereld en wordt in mijn geloof gesterkt door bedrijven, die zeker de regels zoals Ad deze verwoord, in hun werkwijze hebben verankerd.
Ton  |   | 
5-09-2008
 | 
09:34 uur
Hoe vaak is dit niet onder de aandacht gebracht?!

Het klinkt zo logisch en het is kennelijk voor sommigen zo moeilijk in de praktijk te brengen.

Maar goed deze ondernemingen zullen het op den duur wel gaan verliezen van de concurrentie.
Wat ze nog niet beseffen kennelijk is dat er heel wat concurrenten zijn bij zijn gekomen op de arbeidsmarkt. Iedereen zit te springen om personeel. Wie niet springt om personeel doet iets heel goed: anticiperen. Anders is men bezig zich zelf te sluiten.

Groet,

Ton

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10